AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
51.689

CO, HC, Lambda

Sida 2 av 4
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Biltema, menar jag givetvis.
Carpe: Gissar på 4, mjen kolla innan!!!
Frrla: Biltemas nya sonder verkar vara helt OK! 500kr kostar de inkl krympslang samt skarvstycken.
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Är ju oxå omöjligt att veta ifall sonden eller katten hjälper mot värdena. Eller kan man mäta CO, HC och lambda på något sätt innan efterbesiktningen?
Byt sonden först!! Se till att du skarvar noga! Kör gärna till en verkstad o be de koppla upp bilen mot en dator o kolla div live-värden för motorstyrning (lambdan främst), samt släcka eventuella felkoder. Skulle det visa sig att din nuvarande lambda trots allt e hel kan du ju alltid returnera Biltema-sonden med en bra förklaring, vilken får du gissa själv...En någorlunda komplett verkstad kan mäta din avagasvärden, eller så chansar du kör en ombesiktning, ofta brukar de vara snälla o inte ta betalt om värdena e kassa, så har det varit för mig iaf...
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
gällande ombesiktningen så kan du ju tanka 1 liter kemityl på 5 liter bränsle innan besiktningen. så kanske den går genom när lamdan är bytt..

jag har inte fått min sond än. och senaste för mig är torsdag så kommer inte hinna. tänker labba med hur mycket kemityl jag kan köra med innan jag ska in igen. då kommer samtidigt många frågor här på forumet besvaras också :)

BMW ownz
Har för mig att "Kemityl" (K-sprit mm) som Frrla talar om är kemiskt mer eller mindre detsamma som E85, fast med en viss skillnad i litetpris, till fördel för E85...
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Vi kör ett byta utav, kat, lambda och stift. Lite E85 lär tankas i vid ombes.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ey. skrev nyss i min tråd ang mina värden. fungerade kalasbra med 3L kemityl på 10L 95 oktan. kommer nyss från ombesiktningen. 0:ande nästan alla värden helt.

BMW ownz
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Men att nästan ha nollade värden kan väl inte vara något att sträva efter heller?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
nä de är det inte. men eftersom mina värden var helt psykade tömde jag i mer och mer tills jag inte vågade mer. så den inte skulle börja gå dåligt eller liknande.. ville bara ha genom den så jag inte får körförbud och kan ta den tid jag behöver att åtgärda felen.

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har du märkt av någon oljeförbränning för den delen? eller har du inte kört tillräckligt mycket med den än?

BMW ownz
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Frrla, om du menar mig så har jag inte märkt något, än. Och som du säger så har jag varken kört eller ägt den sålänge. Får förhoppnings bilen åter imon, och då blir det till att boka en bes. så fort som möjligt.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja jag menar dig.

så du har alltså lämnat in bilen till verkstad för byte av stift, katt, lamda? isf är jag förvånad över hur fort de gått.

BMW ownz
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Nja, inte verkstad, en kompis som pular med den. Har tagit 1 vecka nu, och det är väl inte så kort tid? :P.

Kan även lägga till att, ljuddämpare, luftfilter, oljefilter oxå är bytta.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hur går det för dig och bilen din?

BMW ownz
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Den gick igenom bes. Dock så tankade jag en del E85.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. märker du någon skillnad på hur den låter och gången på motorn?

BMW ownz
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Tomgången svajjar mindre. Specifiera "låter" :P

Vid kallstart så vill han ibland dö, och har en ryckig acceleration ibland. Men jag tror att det är min tejpade Gummibälg(luftinsug?) som strular. + att jag tankade lite väl mycket E85.

Eller har ni några andra förslag på vad det kan vara? Ska försöka jaga efter en gummibälg hos BMW imon, såvida den inte kostar skjortan.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja om den typ låter "bättre". om den går jämnare och finare än förut.

okej. ja du vet ju hur mycket jag tankade i och de fungerade perfekt. inga ryck eller så.

bästa vore väll att få nytt gummi och göra ett avgastest så man vet att den är ok? man sover bättre om nätterna då :)
se bara till att den är ren från e85 först. annars lurar man ju sig själv ;)

BMW ownz
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Jag tankade en hundring vardera, E85/95. Den gick faktiskt jämnare innan dessa saker byttes. Så jag får hoppas på att det enbart E85 som gör det. För jag tror inte att gummibälgen helt plötsligt skulle fungera sämre än va den gjorde för 2v sen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.