|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Här kan du köpa ny för rätt peng, det är väldigt sällan de från skroten funkar har jag noterat. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| dåså nu har jag beställt en ny =) hoppas det kommer att funka nu =) väntar med spänning mvh | |
| hej nu har jag fått lmm och vad fint och bra den går nu mycket nöjd och tack för tipset Hasso =) | |
|
Lånar tråden lite. Bilen det gäller är en e39 98 Även jag har P0171 och P0173 när jag kikar med tourqe. Har även kollat med carsoft och det har varit sporadiska felkoder påbränslepumpen och felkoder för misständningar. Lampan kommer och går ibland kan den vara bort en vecka 5-6mil för att sedan tändas igen. Det jag har märkt är att man får nöta lite extra på starten när den är kall för att den ska starta ibland hjälper det att ge lite gas så kommer den igång. Först misstänkte jag vevhusventilationen, men nu blir jag osäker. När jag har bilen på tomgång och rycker oljestickan så förändras inte varvet, för det ska den väl göra nä vevhusventilationen är dålig? Tar jag avoljelocket så kan man höra en liten föändring på varvet för en sekund sen är det samma, det vinner inte eller låter in som chewbacka i starwars vilket jag har sett exempel på. Så min fråga är hur felsöker jag? En luftmassemätare är enkel att byta men kostar en slant. En bränslepump kostar inte så mycket men är lite mer jobb å byta men bilen har gått 19400 mil så det kommer man behöva byta snart ändå. Bilen har kännts trött länge inte som att den har några 193 hk även innan motorlampan började lysa. Så kankse det inte är vevhusventilationen trots allt? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Börja med pumpen och bränslefilter. Skulle vevhusventilationen vara trasig så brukar man ha väldigt orolig tomgång. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ensak glömde jag tillägga. Den drar rätt mycket bensin när den börjar lysa runt litern färddatorn säger nu 1,2 Kan det vara pumpen ändå? Eller ska jag börja med lmm? |
|
| Hej min var också sån koppla los lmm och prova om det bir någon skillnad mvh | |
|
Hur ska den betee sig utan lmm. Lampan tändes igen igår och släktes idag efter 2 starter. Känns inte som vevhusventilationen. |
|
|
hej du märker om motorn ändrar gång och om den går bättre när du kör utan lmm in kopplad bara att prova sig fram på min 540 märktes stor skillnad när jag körde utan lmm mvh |
|
| hur gick den med lmm inkopplad resp urkopplad. | |
|
Länk orginal |
|
| Jag kollade på den i bilen men det står inget märke eller nummer på den. | |
|
Min ser ut så här och har en sådant kontakt och stift. Länk Tänkte prova det som kille gjort i denna tråd att ohmäta Länk BMW Air Flow Meter/MAF Sensor Testing with Ohm Meter Siemens/VDO for e39, 3.0L, 530i Sport (2001 model year, mfg. 02/01) BMW Part #13621438871 (Left to Right following airflow arrow ---->) Pins are labeled on top of the sensor electrical connector: Pin 3 Pin 2 Pin 1 ----> ----> ----> ----> ----> New OEM Sensor: Test #1: Pin 3 (red lead) + Pin 2 (black lead) = 10.00 M Ohms Test #2: Pin 2 (black lead) + Pin 1 (red lead) = 16.62 K Ohms Test #3: Pin 3 (black lead) + Pin 1 (red lead) = 3.13 M Ohms Test #4: Pin 3 (red lead) + Pin 1 (black lead) = 10.10 M Ohms Original Used Sensor: Test #1: Pin 3 (red lead) + Pin 2 (black lead) = 7.17 M Ohms Test #2: Pin 2 (black lead) + Pin 1 (red lead) = 16.72 K Ohms Test #3: Pin 3 (black lead) + Pin 1 (red lead) = 2.88 M Ohms Test #4: Pin 3 (red lead) + Pin 1 (black lead) = 7.25 M Ohms Jag har inte testat alla men får 16.6 kohms mellan pinne 1 och 2 De andra värdena är mega ohm och jag ska prova att mäta dem imorgon. Jag har en 528 men har ändå denna lmm på min bil och enligt bmw så är det till en 530. Kan någon vänlig stjäl här med en likadan fungerande lmm ohmäta så att vi får lite värden att gå efter? intressant för killens problem i tråden löste sig med en ny lmm och det är ofta den som är problemet i raden av andra problem. Jag kan inte bekräfta märket på min då det inte står något men den ser likadan ut som den jag länkade till. |
|
|
Det kan ju vara en sådan oxå. Länk |
|
|
Nu har jag mätt min, dock så har den som gjort testet från början en 530 e39 och det är en annan lmm. Test #1: Pin 3 (red lead) + Pin 2 (black lead) = 10.00 M Ohms Mina värden 32,7 M Test #2: Pin 2 (black lead) + Pin 1 (red lead) = 16.62 K Ohms 16,77 M Test #3: Pin 3 (black lead) + Pin 1 (red lead) = 3.13 M Ohms 32,3 M Test #4: Pin 3 (red lead) + Pin 1 (black lead) = 10.10 M Ohms 0 M (osäkert värde). Det jag märkte under testet var att på många stift fick jag inget utslag alls men vände jag på polariteten så visade instrumentet över 32M ohm Värden kan vara korrekta då jag har en 528 och personen som gjorde testet har en 530. Min luftmassemätare ser ut så här, det finns även en annan som sitter på 530 ser dock lika dan ut. www.maf-shop.com/en/vdo-siemens-maf-air-flow-meter-bmw-5wk96050z-13621432356/a-59605/?plentyID=00410b7f009018cc77766a940685f8ae Det står inget nummer uppe på lmm den är helt svart och jag ser inget på sidorna, vart står numret nånstans? Jag måste beställa en ny. Om bilen går snålt och man misstänker bränslepumpen kan bilen verkligen dra 1,4 liter per mil ska bränsleförbrukningen verkligen öka pga att pumpen blir dålig. Är det då inte bättre att misstänka LMM? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.