|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej har varit inne och kollat felkoder pga ständigt lysande motor lampa. bilen är en 540 e39 2000 det var kod P0170 och P0173 har sökt lite utan att hitta ett bra svar. Vad kan det vara ? läst lite om lambasonder och så men någon som haft dessa koder och fått ordning på det ? Kan det vara bränslepumpen ? Mvh mikael | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Systemet går för "snålt" du kan ha tjyvluft i insuget, taskigt bränsletryck, pumpen som håller på att ge sig tex. Dvs det är inte lambdasonderna det är fel på utan de kommer utanför sitt arbetsområde och kan inte reglera. Eftersom det gäller bägge bankerna så är det ett gemensamt fel. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack =) då är min fråga vad ska pumpen ha för arbets tryck ?? har märkt att den tvekar lite ibland när man gasar på vid låga varv sen är det ingen bränsleregulator på den ?? hittar ingen under huven ? sitter kanske under ? ska gå runt med startgas i morgon över insuget och se omm den reagerar mvh mikael |
|
|
hej har kollat trucket på pumpen och det vissa 3,3 bar så det verkar ju ok ? har kollat tjuvluft med start gas ingen reaktion funderar på om någon har någon mer ide ? mvh mikael |
|
|
hej nu har jag hittat felet =) det var lmm en vilken skillnad på bil går som en kula när den inte är inkopplad nästa fråga varför blev det ingen felkod på den ? Och går det göra rent den ? Och hur vet jag om den är helt trasig Är över lycklig att det inte var något värre =)=) mvh mikael |
|
|
Tror nog att Hassos kommentar ligger närmast, läckage i insug eller vevhusventilation, har du sprayat i fram och bakkant av insuget?, se 2 länkar: bl.a sista inlägget här, Länk och här ett reptips, Länk FAF |
|
|
har gjort det enligt förra inlägg =P har provat att gjort rent men inget bättre =( men ska tilläggas att den går helt rent och tvekar inte alls på höga varv som den gör med lmm inkopplad Kan väl inte vara något annat ? mvh mikael |
|
| Undrar passar m5ans lmm ? på 540 in ? mvh mikael | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En dåligt fungerande Lmm ger ingen felkod, däremot olika sekundära koder lik dom du fick. Kopplar du ur eller det blir avbrott till LMM så läggs en felkod. Går bilen OK utan den inkopplad, då tar bilen signal från trottelspjället istället. Det brukar gå att hitta Lmm på div näthandel. Njet M5an ska du nog inte montera. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| ok tusen tack hasso =) vad kostar en lmm ? vågar man köpa en beg på en skrot ? vad skilljer m5ans mot 540 in ? mvh mikael3 | |
Köp ingen beggad på skroten, sök på nätet vet att folk har köpt från USA för halva priset mot BMW. Finns säkert på Ebay också. Boschnumret eller ersättning måste stämma det är det viktigaste. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag skall byta på min 520, har samma fel som du, den kostar 3200:- på BMW. Har även kollat upp priser på Mekonomem och Schmeidmann, de tar samma pris. Min bilmek har lyckats hitta en original i Tyskland för 1700:-, jag kan höra med honom var han köper den! BMW CS #5206 |
|
| hej låter bra kolla med han =) nu nästa problem när jag åkte hem från jobbet så gick den bra men efter en stund så börja de gå dåligt och dog och blödra när man försökte gasa beror detta på att lmm är ur kopplad eller är det något mer fel ? mvh | |
|
Min bil höll på så när den felaktiga LMM:en var inkopplad, men efter urkoppling har bilen gått OK. Fick den nya LMM:en monterad idag, tog typ 5 minuer för verkstaden. Han köper från nåt ställe i Tyskland, men det är bara för återförsäljare. BMW CS #5206 |
|
|
Det är min 323Ci som jag bytt LMM på, inte 520 som jag skrev tidigare. BMW CS #5206 |
|
|
hej tack för svaran men om jag kopplar ur lmm går den bra tills den får stå på tomgång en lite stund sen bara den blödrar och går på 1000 rpm och orkar inget kopplar jag på lmm då går den som den ska sen tar jag av kabeln igen då går den bra men med lmm så är den trött och rycker på höga varv blir nog att beställa en ny men är inte 100% säker att det är den mvh mikael |
|
|
Min gick också ojämt om den stod på tomgång en stund, det låter absolut som luftmassemätaren. Såg föresten på Powerbörsen att någon sålde en LMM till 540 för 800:- BMW CS #5206 |
|
| hej nu har jag beställt en beg lmm tar och chansar lite den vär inte dyr så nu får vi hålla tumarna att den funkar =) | |
|
jaha det gick inte =( bilen beter sig likadant men går som en klocka utan lmmen inkopplad hur troligt är det att en från skroten är likadan ? Blir väl att beställa en helt ny från bmw eller är det något annat har kollat avgas värden perfekta tog av kablarna till kamaxelgivarna ingen skillnad nollade datorn och den vissar inga fel =( Vad göra ? mvh en trött bmw ägare |
|
|
hej verkar vara samma lmm till m5an bosch nr stämmer på själva mätarn f00c2g2029 och det finns nya på power börsen vågar man köpa en sån ? mvh |
|
|
Hej, Kolla i "Gör-det-själv" efter LMM. Har för mig att ngn monterat LMM från VW i en M5a och sparat lite pengar. //H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.