|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Fick precis mail från säljaren som varit på BMW och fått en stämpel vid en service 8 december 2008 och stämplad vid 7410 mil. Han skickade även en scannad bild av serviceboken. Då blir det nog trots allt affär ändå. Nu behöver man bara oroa sig för zulassung och rånrisken. |
|
| Låter som en seriös och bra säljare. Som en sista paranoid kontroll skulle jag ringa till Tyskland och prata med verkstäderna (nu när du har kopia på alla stämplarna med telefonnummer). Det har jag gjort tidigare och det känns alltid skönt att verifiera att det inte är någon som har fått tag i en stämpel på vift. | |
|
McCracken// Rånrisken är nog mindre pga säljaren fixat stämpelbok och bilder på löpande band, men för att vara på det säkra missleda honom och fråga hur länge bankerna är öppnad och sist men inte minst, betala honom i Zulassung i samband med ägarbyte. Glöm inte det. Lycka till. :) |
|
|
Har han fått tag på en stämpel på vift hade jag nog troligen inte behövt oroa mig om att det inte fanns några stämplar i serviceboken. Men det är klart man kan aldrig vara säker. Vad skall förresten framkomma ur köpekontraktet?Chassinummer, antal nycklar, miltal och köpesumma? Tack alla ni som gett mig ovärderlig hjälp i denna fråga. |
|
|
Tro det eller ej, men Bankerna skall ha en vecka på sig att skaka fram en större mängd Euro. Och hur fan gör jag nu? |
|
|
Finns någonting som heter Forex. ;) I övrigt angående bilens miltal som du oroar dig för, jag vet att på min E90 kan du bara stoppa in nyckeln i en dosa inne på BMW och få fram viktig-Data om bilen. Där ibland, Miltal, Chassinummer, Färgkod, hur länge det är kvar tills nästa Service för Olja, Bromvätska, microfilter och när det var senast den servades för varje moment och etc. |
|
|
Grodan: Kan Forex skaka fram en 22000 Euro utan förbeställning? |
|
|
McCracken// Beroende på var du bor lite. Exempelvis ena gången jag själv åkte ner då fick jag besöka två Forex på väg ner . I stan här finns en och av de fick jag 7000€ och från mig till Göteborg är ca 3 timmar, medan jag växlade 7000€ här i stan så ringde de Götborg och beställde ytterligare 11000€ som jag fick åka och växla på väg ner. Gick hur bra som helst. |
|
|
Annars är det bara att beställa innan på X-change eller Forex och sedan hämta med en postväxel typ nästa dag Går att göra på deras hemsida |
|
|
Tallviking: Du beskrev avregistreringen bra i ett tidigare mail. Men har fortfarande ett par frågor. När säljaren har avregistrerat bilen är det då inga bekymmer som kan ställa till det för mig efter att han har åkt. Säljaren tar ledigt från jobbet för att följa med och avregistrera bilen, därefter måste han åka tillbaka till jobbet och jag får därför göra exportregistreringen själv. Räcker det med Briefet i två delar, HU protokoll och kvitto från bilköpet. Eller vad skall jag mer ha med mig vid exportregistreringen? Jag har fått ett Haupterunterschug via mail som är utfört i maj 2009. Detta är dock utfört av något som kallas Kus länk. www.kues.de. Är detta giltigt eller måsta jag ha ett från Tuv eller Dekra? Och måste jag fixa en separat försäkring från mitt svenska försäkringsbolag? Jag har för mig att exportförsäkring ingår i priset med skyltarna. |
|
|
Trafikförsäkring ingår när du skaffar röda skyltar men genom ett svenskt försäkringsbolag kan du få en mer heltäckande försäkring. Jag utnyttjade detta för två år sedan då det var ganska nytt och dom olika bolagen hade lite olika sätt att beräkna och det skillde även hur dom hanterade överblivna dagar på försäkringen. Tror jag betalade drygt 2000kr för denna försäkring och det ger en betydligt lugnare hemfärd. ___ //Ulf |
|
|
Programmer// Att försäkra en bil utan svensk registreringsnummer kostar skjortan. Sist jag frågade skulle det gå på ca 2000:- per dygn. |
|
|
McCracken: Nej jag tror inte du behöver något annat. Kan inte svara på om den HU-undersökning är giltig men det borde inte vara några problem. Har själv bara kunskap om TÜV och Dekra men det kan säkert finnas fler som är auktoriserade att besiktiga bilar för där saknas monopol sedan många år Exportfösäkring köper du i samma butik utanför bilregistret som du köper exportskyltarna i. Dom heter "Schildermacher" och ofta finns det flera stycken bredvid varandra tvärs över gatan från bilregistret. Du ser dom lätt för dom har en massa olika reg-skyltar som rejklam i fönstret Första åtgärd efter att bilen blivit avställd, du betalat ägaren och fåt allt av honom är att gå till "Scildermacher" och köper en "doppelkarteversicherung" som exportförsäkring heter. Det är enbart en trafikförsäkring och vill du absolut ha mer får du sikutera detta med ditt försäkringsbolag här hemma före du åker ner och vad jag också häört kan det vara rejält dyrt och ofta inte så enkelt att fixa Sedan går du in till disken för exportskyltar och lämnar allt till tjejen som påbörjar registreringen. Hon ger dig en lapp med exportnumret på som du går med till samme "schildermacher" som då tillverkar 2 exportskyltar med det regnumret. Kom ihåg att det är dom röda skyltarna du skall ha (15-dagars) för dom gula kan skapa mycket stora problem i bl.a Danmark för dom gäller enbart för att flytta med sin bil inom Tyskland. Sedan går du med de nya skyltarna tillbaka till samma tjej (du behöver inte ta ny nummerlapp utan gå in direkt till henne) och visar skyltarna. Hon har då gjort färdigt alla papper och du blir då instruerad att gå ut till bilen och köra fram den till en särskild plats och sätta på skyltarna på bilen. Hon eller en annan kille kommer ut och kollar bilen avseende däcksdjup, chassinummer och skyltar och är allt OK sätter han på 2 små klistermärken på skyltarna "plakette" en slags skattemärke tror jag och sedan får du alla papper av honom och allt är klart. Bara att rulla hemåt. |
|
|
Grodan: som jag skrev så var det två år sedan jag utnyttjade detta och då kostade det 2000-2500kr för 30 dagars försäkring och bilen i fråga var min M5 och försäkringsbolaget var IF. Vet att jag även kollade med något annat bolag och det var ungefär samma kostnad. Anledningen till att detta kom till var pga något EU-direktiv men sen är det ju möjligt att försäkringsbolagen medvetet har lagt premierna så högt i pris att ingen köper dessa. Eller så frågade du "fel" bolag. ;) ___ //Ulf |
|
| Att försäkra utan reg numemer är inget problem. Jag försäkrade min med tillfällig försäkring på chassinummer som gällde i 30 dagar. Det kostade ca 1500-2000 kr, men dessa räknades av om jag fortsatte försäkra i samma bolag. Detta var ca 1 år sedan och hos Folksam. Så när allt är klart är det inget dyrare än en vanlig försäkring från dag 1, förutsatt att du stannar hos samma bolag. | |
|
Efter många om och men är det nu dags att åka ner. Dock har jag en fråga till. Personen jag skall köpa bilen av och som också är ägare av bilen är bortrest och meddelar att en nära vän till säljaren kan ordna affären tillsammans med mig på zulassungstelle. Är detta möjligt att han kan avregistrera bilen från köparen och kan jag därefter göra min egen exportregistrering och bara köra hem? Jag förmodar att säljaren lämnat alla papper som behövs för att ordna till det på zulassungstelle. |
|
| Skulle spontant ställa mig tveksam till affär, varför kan ni inte vänta tills han kommer hem? | |
|
Jag hade också försökt hitta ett datum som passar båda. Risken är ju annars att du står där och att det är något som saknas som den gode vännen inte kan fixa och att bilen då inte kan exportreggas. ___ //Ulf |
|
|
Alla papper finns som behövs för en registrering. Det jag funderar är om det går att avregistrera bilen om inte ägaren är med fast alla papper finns. Saken är den att säljaren är engelsman som arbetat i Munchen, han har nu åkt hem till England o lämnat kvar bilen i Munchen för att hans kompis skall kunna sälja den åt honom. |
|
| Helskumt!!! Har tidigare köpt bil som ombud i Tyskland men då med ägaren själv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.