AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
63.157

Köpa av privatperson i Tyskland

Sida 1 av 3
Hur pass mycket krångligare är det att handla av en privatperson i Tyskland?

Jag har läst importguiden fram o tillbaka men har fortfarande lite frågor.

Det jag skall ha med med mig är breif i orginal samt ett kvitto på bilköpet. Måste jag även ha de sk. coc intyget för att registrera bilen i Sverige.

Den bil jag hittat äger en privatperson med bra kunskaper i det engelska språket så jag hoppas att avregistreringen och skyltproceduren på Zulassung skall gå bra. Men jag behöver lite feedback från er som gjort liknande köp.
Är det en begagnad bil såld som ny i ett EU-land behövs inte C0C-certifikatet för att regga den i Sverige men det gör arbetet lättare för bilprovningen att skriva in alla tekniska data. Speciellt om det är en lite mer udda modelle eller bil för då kan det ta någon dag extra för bilprovningen att få fram alla data från generalagenten

Se till att privatpersonen antingen i förväg ställt av bilen på zulassungstelle eller att han åker med och ni gör det tillsammans

Annars kan du inte ställa av den inför exportregistrering utan hans leg och intyg eller personliga närvaro. Du kan ju ha "snott" bil och brief samt förfalskat ett köpeavtal

Tänk på att den som står som köpare på kvittot du får i TTyskland är den ende som kan registrera in den i Sverige (gäller för ursprungskontrollen)
Jag är nu på väg att handla en BMW 330D av en privatperson på Mobile.de.
Han har skickat kopia på Fahrzeugbreif och även bifogat ett protokoll angående EG.-intyg om Överensstämmelse.
Är det detta intyg som transportstyrelsen skall ha angående coc intyg?
Säljaren har även bifogat papper från Kus vilket jag föreställer mig vara någon sort av vägtrafikavgift och även ett papper från (kraftfahrzeugsteuerbescheid, zulassungsbehörde) vilket jag inbillar mig är från besiktningen.

Räcker dessa papper vid avregistreringen och vid min registrering i Sverige?
Jag skall även skriva ett köpekontrakt som jag skall ha med mig till Sverige.

Säljaren har köpt bilen från en BMW firma i tyskland i juni 2007 med 5000 mil på mätaren. Bilen har nu gått 8400 mil.
Hur kan jag kolla mätarställning på denna bil? Eller ska man vara så blåögd och köpa den rätt av genom att titta på skicket?

Är det en komplicerad procedur att ordna avregistreringen på zulassungstelle?
Säljaren kommer att följa med dit.

Tacksam för eventuella svar då jag hade tänkt åka på onsdag.
Avställning går till så att han när ni kommer till zulassungstelle skruvar av sina skyltar och går in till en speciell disk för avställning. Han har förutom briefet ett litet vikt sammandrag av briefet som heter Fürerschein och som visar bilen data och hans data, namn, adress etc. Detta dokument har han med sig i plånboken normalt för att vid kontroller visa att han äger bilen. Briefet ligger normalt i bankfacket eller inlåst hos banken/leasingbolaget beroende på vem som äger bilen och om det finns lån på den (säkerhet)

På Zulassungstelle identifierar han sig och skrapar bort skattemärkena från skyltarna och visar detta för personalen som stämplar in i briefet att bilen är avställd, behåller/förstör hans fürerschein och allt är klart

I detta läge finns alltså inte bilen registrerad någonstans och liksom "flyter i systemet" och kan därför registreras på en ny ägare eller exporteras. Detta läge är alla bilar t.ex i när dom står hos en bilhandlare och därför alltid utan nummerskyltar

Den gamla ägaren är nu klar med sin del och kan om ni betalat och skrivit kvitton på köpet dra iväg alt hjälpa dig med ditt jobb att registrera in bilen vilket finns väl beskrivet i importguiden.

Det som krävs i nästa kassa är att du har med brief, ditt pass, köpehandling samt ett giltigt besiktningspapper "HU/AU"

Har HU (Hauptuntersuchung) gått ut måste du åka till bilprovningen och göra ett nytt innan du kan exportera bilen med exportskyltar och köra bilen hemåt.

Besiktning göra antingen av det statliga bolaget TÛV eller det privata alternativet DEKRA
Scheckheft
Hej
En liten rättelse. TÜV är inget statligt bolag, utan en sammanslutning av föreningar som utför diverse säkerhetskontroller, bl a test av bilar. TÜV är lika mycket en privat aktör som DEKRA eller något annat av de bolag som utför bilbesiktningar

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det är säkrast att åka med ägaren tillsammans till zulassung. Då kan du vara säker på att bilen är verkligen personens du köper bilen av.

Efter att bilen avregistreras från ägaren, kommer de nu skriva bilen på dig. Du får sedan en lapp med dig som du går och hömtar dina exportskyltar. Förutom att du ska betla för exportskyltar så måste du även betala för försäkringen och registreringen.

Glöm inte bara att ta med Briefe, sedan en mini breife och sen så finns det även en liten grön häfte (ungefär i samma storlek som den lilla beriefen), den gröna får du verkligen inte tappa bort. Den vill Bilprovningen ha. Jag har importerat flera gånger bilar från Tyskland, men sista gången var det för två år sedan, men då ville Bilprovningen i Sverige även ha avgasvärden från Tyskland och det hade jag inte, men det gick bra. jag vet inte varför, de tar ju det vid besiktningen.

En annan sak som jag stötte på var att jag blev tvungen att besiktiga bilen jag igen trots att den var besiktigad (alltså i Tyskland), annars skulle jag inte kunnat få bilen registrart på mig och få exportskyltar, Men det berodde på att ägaren hittade inte besiktningslappen. Jag som hade redan betalat honom. Var noga med att betala honom först efter att allt är klart och du vet att bilen är ok. Vi fick åka till Tüv och vänta tills det blev en lucka så vi kunde besiktiga bilen. Hade det inte gått skulle jag fått vänta där ytterligare en dag, med en bil som jag hade redan betalt men inte hade några skyltar till. Som sagt, var väldigt försiktig. Dessutom planera att du är där i god tid på dagen, Zulassung har en tendens till att stänga ganska tidigt. I Hamburg och Lübeck har de öppet till 16.00 om jag minns rätt och med många kunder brukar de stänga dörrarna redan vid 13.00 ibland. Så var där i god tid.
Tipset är vara där i början eller mitten av veckan. Inte en torsdag eller fredag.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När ni köper av privatpersoner hur brukar ni lösa med betalningen? Är det kontant som gäller eller finns det smidigare/säkrare lösningar?

___
//Ulf
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jg har alltid betalat kontant eftersom det går inte att ta ut pengar på banken i Tyskland om du inte har ett konto där. Även om man skulle ha det så skulle det ta några dagar innan pengarna fördes över.

Men nu har jag hört att det finns Euro-check som man kan använda sig av.

I och med att risken är stor att man kan bli rånad (eftersom många tyskar vet att kommer utlänningen för att köpa bilen så har han cash) kan det vara läge att ljuga för säljaren och fråga hur länge är bankerna öppna så han tror att du har pengarna på ett konto i tyskland. Det finns tyskar som fotograferar nån annans bil för att locka till sig köpare från utlandet med pengar på sig och på så sätt rånar en. Var försiktiga och missleda säljaren hur trevlig och trovärdig de nu än låter i telefon.
Grodan,

år 2000 gjorde jag en överföring av pengar från Handelsbanken till Comerzbank, funkade utmärkt, tog ca ett dygn. Har svårt att se att det är spärrat nu.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

simon: plockade du sedan själv ut pengarna på Comerzbank?

___
//Ulf
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
simon_en//

Det tar ett dygn som du säger.
Programmer,

ja.

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tallvikings beskrivning (med komplement fran Scheckheft) var mycket bra. Skont nar det ar folk som har koll istallet for allmant tyckande. Kanner igen momenten.

For egen del sa saknades CoC-intyget och bilen var arsmodell 2006. Jag fick vackert bestalla ett nytt fran generalagenten och det var inte gratis. Se alltsa till att du har detta moment.

Bekraftar aven detta med tider. Ak garna en mandag eller tisdag sa att du har tid att overnatta ytterligare en eller tva dagar om det inte skulle fungera som planerat. Sjalv sa flog jag ner pa en torsdag och lyckades fixa det pa fredagen, men det var med ett nodrop. Planera!

Till sist: lycka till!
Här är vad som skrivs i Transportstyrelsens blankett för ursprungskontroll om vad som skall vara med vid import av ett fordon från ett annat EU-land (som t.ex Tyskland)

Där framgår att enbart nya fordon som ej varit registrerade i ett annat EU-land förut måste ha CoC-certifikat med vid ursprungskontrollen. Detta gäller ej normalt begagnade fordon som i denna diskussion.

5. Fordonet är infört från annat EU-land
Har fordonet varit registrerat i ett annat EU-land före införseln? Då ska du bifoga ett registreringsbevis i original som visar att fordonet varit permanent registrerat i detta land.

Om registreringsbeviset har utfärdats enligt direktiv 1999/37/EG ska både Del I och Del II av registreringsbeviset bifogas, om båda delarna är utfärdade. (Om det på registreringsbeviset står ”Registreringsbeviset, Del I” så finns också Del II utfärdad.) Om Del II är utfärdad men inte bifogas vid ansökan om ursprungskontroll får inte fordonet registreras i Sverige annat än i undantagsfall, och då efter skriftlig bekräftelse från ursprungslandet.

Om fordonet är nytt och inte registrerat i ursprungslandet, krävs ett så kallat CoC-dokument (”Certificate of Conformity”). Tillverkaren intygar i det dokumentet att bilen omfattas av ett EG-typgodkännande. Sådana fordon uppfyller samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt gällande
EG-direktiv. Det innebär att bilen kan godkännas i Sverige utan krav på ytterligare dokumentation om bilens tekniska status. Detta gäller för personbilar, motorcyklar, mopeder och traktorer. Du kan också
med intyg från tillverkare eller generalagent visa att fordonet uppfyller samtliga gällande EG-direktiv.
Om inte CoC, typintyg enligt nationellt typgodkännande bifogas, och fordonet är infört av en registrerad importör som inte är densamma som fordonets ägare, ska också ett införselintyg bifogas.
Mer detaljer finns här:

Länk
Ägaren i Tyskland har mailat alla papper och allt ser sjyst ut.
Ber att få kopior på servicebok och ser att det saknas en stämpel.
Senast service var september 07 vid 5900 mil.
Bilen har nu gått 8300 mil.
Får till svar att verksatden troligtvis har glömt att stämpla boken vid en förmodad service vid 7900 mil.
Detta medförde att lusten att köpa denna försvann, bilen kan lika gärna ha körts 18000 mil och sedan backat mätaren till dagens ställning.

Loggas servicarna i Navigationsdelen på dessa bilar.

Man blir bara så matt när man äntligen hittat någon bil man vill ha.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Lär inte vara några större problem för ägaren att åka till verkstaden och få boken stämplad så länge en service verkligen har gjorts. Har själv varit med om att dom glömt skriva in t ex byte av bromsvätska och då har dom fixat detta i efterhand då dom har all info i datorn. Har han inget att dölja så bör han väl fixa detta omgående.

Ditt resonemang kring skruvningsrisken låter lite konstigt...Rent teoretiskt kan han väl har kört 18000 mil, skruvat tillbaka den till 7900 och sedan servat den. Om servicen är gjord eller inte förändrar ju inte risken att den kan vara skruvad. MEN rent generellt är risken mindre att du köper en skruvad bil i Tyskland än i Sverige eftersom det i Tyskland både är olagligt och straffbart att utföra mätarjustering vilket inte är fallet i Sverige.

Du har väl bilens chassinummer och då kan din närmsta BMW-åf ta fram om bilen har varit inne på eventuella garantireperationer. Har du tur så finns det några sådana från 2008 eller 2009 som då bör ligga mellan de miltal och datum du känner till.

___
//Ulf
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Be om en kopia på kvittot på 7900-mils servicen

______

Foto Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Eller pruta och gör en service när du köpt den.

Instämmer med Programmers resonemang.
Dom som skruvar brukar förfalska serviceböcker eller anpassa miltalet så det passar serviceboken.

______

Foto Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
McCracken//

Det är inte i Tyskland bilarna skruvas utan när de lämnar Tyskland eftersom det ger fängelsestraff att manipuelar bilens milmätare. Jag skulle tippa på att han har inte servad bilen mer än att han har skruvat ner miltalen.

Däremot skulle jag passa mig om det är sådan annons som det står endas för Export. De där bilarna kan vara manipulerade eftersom de vågar inte sälja det till tyskar.
Jag har nu varit i kontakt med säljaren och han skulle åka till BMW idag och få en stämpel i boken. Han hade ingen förklaring varför detta inte gjorts tidigare.
Så fort jag kan se att en stämpel har tryckts i åker jag nog ner snarast möjligast.

Säljaren är en privatperson och då betals inte heller någon moms på denna bil vad jag förstår.

Det är nog som ni säger att bilarna skruvas med i SVerige, men jag är även skeptisk till varför någon stämpel inte är med i serviceboken. Jag vet hur noga jag är med att få stämpel när jag gjort service på egna bilar.

Skall det framgå av köpekvittensen att köpet skett av en privatperson?

Är det något mer jag bör tänka på vid köp av privatperson i Tyskland.

Tack för alla svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.