AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
56.020

M5 E39 bryderier - alltid är det något skit

Sida 5 av 5
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Med risk för en massa påhopp nu så ska jag säga vad jag tycker!
Jag förstår och tycker det är jätte irriterande med säljare eller köpare som drar sig ur en bilaffär in i det sista, men jag tycker att man ska ha rätt att ångra sig både som säljare och köpare!
Det är ungefär som med bostadsäfferer. Även om man får ett högre bud än utgångs priset, så ska man ändå kunna dra sig ur en affär, om man ångrar sig.

Bara mina tankar... hoppas ingen bli för sur nu:)

Mvh. Richard
Lasse Karlsson
Nej! lofgren det är det inte! men läste du den tråden riktigt, så tog jag upp ytterligare ett antal saker som är mer relevant i detta fall. Men det är inte lätt att föra en diskusion med nån som totalt snöar in på en grej, och inte ser helheten.

Han med M-testet var bara en i raden som inte skötte sina kort rätt i min mening!

HA DET!

modolasse
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
PWR4FUN, jag lider med dig. Inte kul att behöva vänta på sin drömbil. Själv hade jag hittat min M5a i somras, men den såldes tyvärr precis innan jag skulle ta ta hand om den. När jag itne hittade nån lika fin på ett par veckor fick jag panik och köpte min 745a. :) Jag resonerar väldigt likt dig och hade också problem med att jag egentligen ville ha en ny bil till begagnatpris, men å andra sidan vad är det för fel med att vilja ha så mycket bil som möjligt för pengarna? Det är såklart en avvägning för var och en hur petig man vill vara och tids nog märker man ju hur verkligheten ser ut och att man kanske behöver tumma på sina krav för att få tag i en bil över huvud taget, men det behöver ju inte bli så.

Det jag inte håller med dig om är svensksåld kontra importbil. Som någon tidigare i tråden skrev så vet jag inte heller om en svensksåld skulle vara ett tryggare köp. Varför? Jag håller mig till att det viktigaste är skicket och vad som är gjort på bilen plus att det tyvärr är så att varje bilköp, i alla fall begagnat, innebär en framför allt ekonomisk risk. Hur som helst, ett stort lycka till!
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Tack för medhåll och lyckönskningar ;-) Det behöver man känns det som. Det är lite frustrerande att åka på den ena minan efter den andra när man väl bestämt sig för en sådan här bil. Tålamodet tryter snart. Det är nääästan (men bara nästan) så att man börjar snegla efter andra effektstinna bilar som finns på marknaden. Men jag är sådan att har jag fått en idé i skallen så vill jag genomföra den, även om man stöter på motstånd. Skulle inte känna mig nöjd om jag avstod från detta.
Som en kommentar till richo´s inlägg så är jag fullt medveten om att såväl säljare som köpare själva bestämmer vad man skall göra och inte göra. Ingen skall behöva känna sig tvingad. MEN, jag anser att vuxna människor bör visa lite respekt för den andra parten i en affärsuppgörelse. Man utnyttjar inte andras tid och man engagerar inte folk i onödan utan att man är på det klara själv med vad man vill. Det är ju i alla fall vuxna människor vi talar om och då kan man ju förvänta sig lite normal hyfs.
Appropå hyfs så behagar M5-ägaren, som lurade ut mig på åkturen i måndags, inte svara på telefon, mail eller SMS. Inte ens en liten ursäkt... Man brukar säga att "den sista idioten är inte född ännu", så man får väl förbereda sig på att stöta på fler framöver...
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
motorsport5 När det gäller importbilar så har jag lättat lite på det kravet. Men rent allmänt så tycker jag att det känns bättre med en bil som är såld i Sverige från början. Då kan man enkelt komma i kontakt med tidigare ägare och kolla historiken. Man kan lätt kolla med aktuella verkstäder om servicar m.m. verkligen är gjorda och man kan få fram information via försäkringsbolag om eventuella skador. Allt detta på svenska dessutom.
Vad gäller hur bilarna brukats så kan det vara lika bra eller lika illa ställt här i Sverige som i Tyskland. Men, tyskarnas Autobahn medger betydligt högre farter och ett annat slitage på t.ex. bromsar, hjulupphängningar och styrleder m.m. Och jag tror att en motor som får "lunka på" i svenska farter har det lite behagligare än den som piskas i höga farter på Autobahn varenda dag..
Men, allt är inte dåligt i Tyskland utan det finns säkert väldigt många fina bilar där. Det gäller bara att hitta dom.
För att dra en parallell med hur det varit med import av båtar från t.ex. Amerika, så är det alldeles för ofta som folk letar rätt på det absolut billigaste som går att finna i tron att man då kan tjäna mest pengar. Ju biligare detso lättare att sälja och tjäna en slant. Och många som gör detta har med nöd och näppe pengar att klara av inköp och importen, men inte mycket kvar för reparationer och kostsamma servicejobb. På det sättet har det kommit in en massa undermåliga och dåliga båtar i landet som till slut finner köpare. Likheter finns med många bilimporter.
Jag tror att om man tar hem en bil från Tyskland i syfte att få just den bil man vill ha, med rätt färg och med massor av utrustning samt för att ha den själv så är chansen god att det blir något bra. Men har man t.ex. begränsad ekonomi och åker till Tyskland för att få chansen att komma över något häftigt till ett lågt pris så är risken stor att det blir en sämre bil. Likaså om man tar hem en bil som köpts billigt med huvudsyftet att sälja den snabbt och tjäna pengar.
Jag menar att tysken är ju inte dum, varför skulle han sälja en mycket fin och välskött bil billigt till en svensk? Det finns oftast en anledning till att bilar säljs billigt i Tyskland. Och tyvärr är det för många sådana som hittar vägen hit till Sverige. En sådan är inte jag intresserad av i alla fall.
Om man å andra sidan hittar en bil med ett fåtal ägare (eller helst en) och med väldokumenterad historia som man kan kolla upp, ja då är jag inte negativ till en sådan. Förutsatt att den är i bra skick givetvis.
Pust... det vart mycket det här ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.