AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
56.013

M5 E39 bryderier - alltid är det något skit

Sida 1 av 5
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Har nu ägnat en tid åt att leta efter en M5 E39 av årsmodell 2002-2003 i så fint skick som möjligt och utan alltför mycket mil. Det är inte lätt kan jag säga, vilket fler här säkert upptäckt.
Vill helst ha en lågmilare då man förväntar sig att den bör vara i bättre skick, men efter att ha tittat på några så verkar den tesen inte stämma alltid... Det är alltid något som förstör intrycket. Allt från lackskador, bulor, blästrade strålkastare, rost, dåligt ifyllda serviceböcker m.m.
Förra helgen for jag iväg för att titta på en -02:a med knappt 9000 mil på mätaren. Svensksåld och servad regelbundet lät bra. Och det enda som möjligtvis var att anmärka på var ett litet dörruppslag på ena sidan. Allt lät jättebra och förväntningarna var stora. På håll såg bilen mycket fin ut, men efter en stund fann jag bl.a. att det var två små dörruppslag på ena sidan och ytterligare ett på andra sidan, åtminstone bakluckan var omlackad (osäker på resten av bilen), skrapade främre spoilerhörn, spräckt plast under spoilern fram, nedre kylargaller satt med straps, väldigt rostiga skivor (ägaren antydde även vissa vibrationer), fuktskadade sidoblinkers, lite skrapmärken invändigt samt att det syntes tydligt att bilen körts vintertid på alla rostiga smådetaljer undertill, i hjulhus och i motorrum. Trots ett flertal nyupptäckta fel så ville inte säljaren pruta, så någon provkörning blev inte aktuell utan det blev att åka hem igen. Tomhänt än en gång :-(
Känns i och för sig lika bra, den bilen hade jag nog aldrig blivit riktigt nöjd med.
Är det någon som har någon synpunkt annars på vad en sådan bil borde ligga i för prisklass?
Lite trist är det med alla förskönande beskrivningar som sedan visar sig ej stämma när man kommer för att titta. Borde vara pinsamt för säljaren kan man tycka. Och ändå tycker man inte att det finns anledning att pruta, fast man hittar fel och defekter som kostar uppemot 20.000:- och ibland mer att fixa.
Trägen vinner säger man... vi får väl se om drömbilen dyker upp en vacker dag. Den blåa, eller silverfärgade, med svart helskinn och titanlisterna invändigt (tycker det ser för träigt ut med dom andra listerna), svensksåld och aldrig vinterkörd, fullservad och helst under 8.000 mil. Givetvis med en massa utrustning och en lack som ser ut som ny :-) Vad då önsketänkande?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Men det du glömmer är att bilen du tittade på var en 02'a. Alltså en nästan 8 år gammal bil. Du kan inte förvänta dig att den ska vara i nyskick heller.

Lite små skavanker måste du ändå kunna acceptera när du letar efter en såpass gammal bil. Det hade varit skillnad om det handlade om en entusisambil, men en E39 M5 är inte en sådan bil.
Vilka krav :O Finns det någon bil som uppfyller allt detta? Det är tveksamt eller åtminstone mycket ovanligt. Om det finns så är den dyyyr.

Mitt tips är att du prutar på kraven, typ godkänner import, då blir det lättare att hitta en som sluppit hård vinter, höjer miltalet, annars är risken att det tar lång tid innan du har en S62 framför dig.

Dock är det mycket glädjande att det finns äkta entusiaster, du är en:) sånt gör mig GLAD :D

Den här skulle jag kika närmare på ... Länk Oxfordgrün/Caramel-01 med 7250mil och Eisenmannsystem, avställd 1/12-28/2, den har allt du vill ha utom Sv-såld och till ett bra pris.

Mvh Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Din bil finns säkert därute någonstans även om dina önskemål/krav givetvis gör det svårare. Det finns ju inte oerhört många sv-sålda 02-03 och med max 8000 mil och dessutom aldrig vinterkörd så minskar ju antalet.

Kommer förmodligen att lägga ut min till försäljning snart men det hjälper inte dig då den är en import med 10' mil samt att den har varit vinterkörd, om än sparsamt.

Att leta M5 tar sin tid, själv höll jag bra koll på marknaden i både Sverige och Tyskland en 4-5 månader, tittade på ett par i Sverige och det slutade med att jag tog hem en från Tyskland.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ja, då bortsett från blå eller silver med svart skinn och titanlister...;)

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mitt senaste inlägg blev kanske obegripligt men det var ett svar till Stephans tips på den Oxfordgröna...

___
//Ulf
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Förstår precis vad du menar. Tråkigt när folk inte har samma krav som en annan. Bilen ser fin ut och ägaren intygar att den är riktigt fin men i verkligheten finns massor med små men ändå tydliga fel.

Hittade äntligen en riktigt fin E39-01 som ändå gått 13k mil men utan ett enda märke. Bilen ser ut att vara ny och invändigt verkar ingen ha suttit överhuvudtaget. Så det finns fina E39 men det är inte vanligt.

Hoppas du hittar en M5 som motsvarar dina krav. Borde ju gå tycker man då M5 börjar bli en entusiastbil. Finns det så fina 525 så borde det finnas fina M5 med.
Lasse Karlsson
Grodan!

Håller med dig! Det är trots allt bilar som börjar bli till åren, de flesta används som "vanliga" bilar, då de går att använda som sånna, man packar ju inte för långsemester i en Porsche. Sen pratar vi ju "småpengar" i förhållande till vilken bil man får, och det gör ju att många använder sin M5.a som vilken bruksbil som helst.

Ändå vill vissa ha bilar i "mintcondition" låga mil, svensksålt osv, osv, och dom få som har sånna bilar lär inte sälja i första taget. Nått litet stenskott, dörruppslag eller dyligt får man nog räkna med! Att ha för stora förhoppningar gör nog bara att man blir besviken. Bilar är som människor, vi åldras och blir med åren allt mer matta i lacken!

HA DET!

modolasse
Du kommer nog inte finna någon bil så länge du har dom önskemålen. Frågan är väl om det ens finns någon svensksåld M5 som aldrig har varit vinterkörd. Dom är nog väldigt få iallafall...
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Halloj allihopa!
Kul att höra alla åsikter. Visst, jag inser realiteten också - bilarna är gamla och självklart syns det på en bil efter 8-10.000 mil att den är använd. Att man inte kan få allt tipptopp har jag räknat med. Men hoppet att finna en riktig pärla finns ju alltid ändå och det tror jag inte jag är ensam om. Nu blir det säkert så att jag köper en som inte är 100% på alla sätt, av förklarliga skäl. Men även om jag köper en nu och så skulle den här Drömbilen dyka upp plötsligt så skulle inte jag vara sen att springa till banken och låna en slant för att köpa in den och sedan sälja av den första.
En sak är säker och det är att bilar med samma miltal kan se väldigt olika ut, mycket beroende på hur de använts och av vem. En riktigt välskött -02:a t.ex. som brukats väldigt lite vintertid och skötts om som den förtjänar borde inte se ut på det sätt som flera av dom jag tittat på gör. Man kan förvänta sig mer av en sådan tycker jag.
En importbil kanske är lösningen. Men det finns trots allt en större osäkerhetsfaktor kring dessa.
I slutändan handlar det trots allt om priset. Visst kan man acceptera vissa brister, såvida dom går att leva med eller att åtgärda. Men när säljaren hugger i med ett skapligt högt pris bara för att det är en M5:a och inte inser att man kanske får slå av en del för att bilen trots allt har en del defekter som kräver kostsamma åtgärder, ja då blir det fel. Pris efter skick brukar ju vara vanligt, även om efterfrågan också spelar roll. Nu köper jag ju inte vad som helst, även om det vore riktigt billigt. Det är trots allt en fin bil jag söker.
Jakten går vidare, men den här helgen ger jag fanken i detta och hittar på något annat. Kanske ger mig ut i min -03:a med endast 2.300 mil på mätaren och med V8:a på närmare 400hk.... Endast sommarkörd givetvis. Och med plastkaross! Trevlig helg :-)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
PWR4FUN//

Stenskott kan du inte komma ifrån. Du kan köpa en ny bil för att 1 timme senare få stenskott. Att hitta en 7, 8 år gammal bil utan stenskott måste vara en utställningsbil som fraktas på ett släpp till olika visningar.

Sällan att men har tur som klarar av att köora så länge utan att få stenskott. Min bil är 3 år gammal och på den har jag redan fått en del fula stenskott. Det gäller att köra om lastbilar och bussar så fort som möjligt. :)
Osäkerhetsfaktor kring import? Så fort en bil står i Sverige så är chansen hög att den har blivit skruvad. Men då är det inte bara import vi snackar om.
Jag kan säga att du har en betydligt enklare resa framför dig än vad jag hade. Får bilen dessutom kosta upp emot 200.000 kr finns det många intressanta objekt. Problemet med mig var att jag inte vill lägga mer än max 130.000 kr.

Ta dessa exempelvis:

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

BMW CS #1812

PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Philip S
Jag har följt din intressanta jakt i tidigare tråd och bitvis har det varit lärorikt. Jag vet inte om det blir enklare då man vid högre prisnivå också skärper kraven. Man visst, 200´:- är jag beredd att lägga och även en bit till, men bara för rätt bil. Tack för tipsen, skall kolla upp ett par av dem. Några känner jag redan till.

Grodan
Vem har nämnt stenskott? När jag pratar om lackskador då är det repor och skrapmärken samt rinningar efter dåliga lackbättringar. Blästrade strålkastare mot en blänkande front ser inte bara illa ut, utan tyder på omlack och kanske även mer mil än vad som sagts.
Hur kommer det sig att M5-ägare inte klarar att göra snygga och bra annonser när dom ska sälja sina bilar? Kolla Philips första länk t.ex... Det verkar vara ett nästan genomgående tema när en M5 ska säljas att annonsen är skitkass. Finns såklart undantag men dom verkar vara få. Ska man sälja en lite speciell bil borde man kunna anstränga sig något iallafall.
Den första M5 jag länkade till hade jag kollat upp närmare om jag letat facelift. Det kanske är främst för att jag avgudar färgen silverstone och att jag åkt i bilen när den var ny.

BMW CS #1812

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
PWR4FUN//

Stenskott, eller liten repa hit och dit. Det hör mer till ovanligheterna att hitta en 7 eller 8 år gammal bil utan några lack skavanker. Du vill köpa en bil för ca 150.000:- men du vill att skicket ska vara som om den skulle kosta 800.000:-. Lycka till. :)
US
547
US
850 iA -92
Philip:
Hur mycket la du då?
PWR4FUN, ett tips: "lågmilare" skall gärna vara högst 5-6000mil ifall du vill komma ifrån större reparationskostnader. Också då kan åldern börja spela in. Personligen skulle jag hellre titta på välvårdade bilar med dokumenterade reparationer och hederliga 12-15000mil. En "högkostnadszon" för en M5 infinner sig typiskt mellan 7500 och 12500 mil. I detta intervall byts ofta koppling, stötdämpare, bromsar, en hel del sensorer och ofta görs också vanosreparationer. Ifall du inte har möjlighet/färdighet att reparera bilen själv kan det bli rätt dyrt.
M3
50
M3_E46_Power
M2 -17
M135i xDrive LCI -16
X3 20d -12
PWR4FUN, du har post.

Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Det mesta stämde på min utom ¨årsmodellen + min rullat 12xxx n:-)

Visst finns det "gamla" bilar som nästan e som nya.
(iaf min förutom stenskotten då som man aldrig kommer ifrån)

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.