AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
56.017

M5 E39 bryderier - alltid är det något skit

Sida 4 av 5
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Tackar för tipsen och info såhär långt. Tyvärr stårr vissa bilar sämre till geografiskt, man kastar sig inte iväg en 60-70 mil i en riktning på direkten. Men i morgon skall jag titta på två lågmilare på närmare håll, så får vi se vad man tycker om dem.
Även om jag klarar mig utan sollucka, så undrar jag hur mycket avsaknaden av en sådan påverkar priset och andrahandsvärdet (säljbarheten)? Likaså vore det intressant att höra andras åsikter om hur mycket kan en E39 vara värd att betala för, med ovanligt låga mil på (under 5000 mil i båda fallen)? Även om jag tidigare sagt att en M5 E60 inte är aktuell så kan man inte låta bli att lockas av V10:ans effekt och när priserna på dessa nu börjar ramla ner en bra bit under 400.000:- så börjar det onekligen kittla lite. Med tanke på att E60 som är en flera år nyare bil och modernare på alla sätt landar på sådana nivåer så undrar man ju vart taket ligger för en E39?
Det var bara lite funderingar som far runt i huvudet på en såhär på söndagkvällen :-)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Fattar inte att du skippade Programmers M5.
Avståndet kan väl i realiteten inte ha så stor betydelse , eller?
om det gäller "den rätta bilen" eller hur?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Håller med.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Jag anser att priset på en e39 m5 ligger mellan 100-250 tusen.En bil för 250 ska ha rätt färgkombo och all viktig utrustning och gärna då gått under 5000 mil och årsmodellen tycker inte jag har någon betydelse då jag nästan ser det som en fördel med en tidig fin än en nyare.Men det är ju upp till var och en att avgöra.
Vet man med sig att man ska köra 2000mil om året med den så är det nog kanske ändå bättre att satsa på en bil som gått längre för att inte tappa onödigt mycke i värde.
Sen så ska man kolla rosten noga.Kolla fågelbadet/tankluckan ,under huvens framkant samt bakluckan och under alla lister runt dörrarna.Rost som kommit på själva karossen som inte är utbytbar är omöjlig att få bort då den ligger mellan plåtarna.Om jag vore du skulle jag försöka hitta en bil för ca 200k som är kalas fin.Det är alltid roligare att äga en unik bil en som är i brukskick och gått långt.
Lycka till!
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Det är lätt att snacka när man ingenting vet märker jag... Jag om någon vet att man får åka långt om det är så att man verkligen vill ha något. Har åkt långt upp i Norrland för att hämta hem motorcyklar och långt ner i Skåne flera gånger för att hämta hem bilar, båtar och motorcyklar. Har suttit många nätter och kuskat riktigt långt iväg. Men, ibland tillåter inte situationen att man kastar sig iväg på sådana turer. Har man företag att sköta, ett hem och två barn på heltid som man själv skall hinna med - ja då hinns inte allt med helt enkelt. Därför bad jag en bekant att åka och kolla Programmers bil åt mig, vilket han tyvärr struntade i. Men det är en annan historia. Så här var det i alla fall inte frågan om något "skippande".
Sedan kan man ju alltid undra om bilen ifråga var det bästa som går att uppbringa. Den såg ju jättefin ut och har fått mycket beröm. Men dels var det ju i alla fall en importbil, den har varit vinterkörd och den har även varit omlackad. Så allt var ju inte guld om man säger så. Även om jag tror att jag säkert kunnat bli nöjd med den.
Men det är ingen idé att gråta över spilld mjölk. "Mister du en står det tusen åter" som man säger. Och det stämmer, för plötsligt har det dykt upp flera svensksålda lågmilare som är till salu. Bilar som gått under 5000 mil och aldrig är vinterkörda. Så som någon tidigare sagt, det är värt att avvakta och ta det lugnt för det dyker förr eller senare upp bättre alternativ. Den här veckan blir det några mindre utflykter för att kolla på bilar i Mälardalen.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det stämmer att PWR4FUN hade för avsikt att syna min bil och i första läget genom en bekant som bor i närheten av mig. PWR4FUN kontaktade även mig då han misstänkte att bekanten inte hade gjort vad han skulle men då var bilen redan såld.

Tror säkert att PWR4FUN hittar vad han leter efter i någon av de lågmilade objekten han har på gång.

Den nya ägaren till min bil såg det inte som något problem att den var en import eftersom han själv skulle ta in den till Norge och det finns väldigt få norsksålda M5:or. Den M5 E28 han har sedan tidigare köpte han i Danmark och den var tidigare en import från Tyskland.
Han såg det också som positivt att vissa delar hade blivit utbytta på rostskyddsgarantin. Hur mycket vinterkörd den har varit kan jag inte svara på men Tobbe på NFS sa i alla fall förra året att han aldrig haft innen en M5 E39 som varit så fräsch på undersidan.

För att prata maxpris på en M5 E39 så känns 250' som ett tak. För dessa pengar ska det vara något extra både när det gäller mil och skick.

___
//Ulf
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Sorry PWR4FUN, jag var för hård i mitt omdöme när jag skrev "skippade". Det var ett klumpigt ordval. Önskar dig givetvis lycka till i din jakt.

Däremot förstår jag över huvud taget inte denna skepsis till importbilar. Jag vet att frågan har diskuterats tidigare, men för min del finns det ingenting som gör att en svensksåld skulle vara vara bättre. Jag tror du biter dig själv i svansen om du envist håller fast vid detta.
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Hej Programmer
Tack för dina kommentarer :-) Att din bil var importerad hade jag redan översett med och accepterat, likaså det andra. Det är i slutändan skicket som är det viktiga och vad jag förstod så var din bil riktigt fin. Likaså verkar du höra till dem som vet hur en fin bil skall se ut och hur den skall skötas. Vilket man tyvärr inte kan säga om alla.
2000tii och Programmer - jag tycker som er när det gäller prisnivån. Känns skönt att ha lite stöd i ens uppfattning där. Jag själv är ute efter en riktigt fin bil som skall fungera som entusiastbil. Har ej för avsikt att bygga om och härja med den, för då skulle man lättare kunna acceptera en bil med små skador och dålig lack m.m. om man ändå skall göra om allt. Nej, en riktigt fin originalbil är vad jag helst vill ha. Och jag är realist och inser att något sådant hittar man inte under 150.000:- utan man får räkna med nivåer kring 200.000:- plus/minus några tusen för att det skall vara riktigt bra.
Nu har jag sett några bilar i bra skick gå för runda 200.000:- (ibland lite under och ibland lite över), så för att en bil skall motivera ett pris väl över detta så måste det vara något riktigt extra i alla avseenden. Men oavsett hur fin den än är så känns det som att ett merpris på mer än 40-50.000:- är max vad det rimligtvis bör handla om. Alltså landar man kring 250.000:- precis som ni nämner. Det tycker jag verkar vara realistiskt. Det framgår ju rätt tydligt att när begärda priser ligger över denna nivå så säljs bilarna inte (t.ex. den röda -03:an i Stockholm).
Medan jag skriver detta ringde en bilhandlare som varit involverad i mitt sökande och han sa att "det finns nog ingen i detta land som är såå himla entusiastisk att han betalar 250.000:- för en M5 E39 oavsett hur fin den är". Han har skaplig erfarenhet av dessa och tyckte att 230-240.000:- är ett absolut tak för en bil i extremt fint skick och med ovanligt få mil. Det måste då röra sig om en unikt fin bil enligt honom.
Som en liten parentes kan nämnas att jag fått veta att en av bilarna jag skall titta på fick alla fyra hjulen stulna tidigare och ägaren fann då bilen stående på pallbockar... Hur mycket denna händelse har påverkat bilen vet jag ej, men det finns ju alltid en viss risk då 5-serien vad jag vet måste lyftas på rätt sätt och på rätt ställen för att det skall gå bra.
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Sådärja.... då var även den här dagen till ända. Och vilken dag sen då...
Skulle iväg och titta på en av lågmilarna på eftermiddagen då plötsligt lackverkstaden ringer och säger att min bil är klar och helst skall hämtas idag! Bråttom! Då dom ligger i samma omgivning som M5-objektet så kunde väl det bli bra, bortsett från att jag nu fick kasta mig ut och åka kommunalt genom hela stan och lite till. Just när jag gjort i ordning med papper och underlag inför mötet med denna M5:a och skall ge mig iväg så ringer man från säljaren och meddelar att man inte vill sälja bilen längre. Snyggt...
Du som ringde om detta idag läser säkert det här, då det var genom det här forumet du kontaktade mig och erbjöd bilen, men det skiter jag i. Jag tycker att det är förbaskat irriterande när man erbjuder något till försäljning och därmed sätter igång en process hos spekulanten för att sedan i elfte timmen ångra sig och dra sig ur. Sådant har hänt mig förr och jag tycker det är lika korkat varenda gång med folk som inte vet vad dom vill och börjar vela eller dra sig ur plötsligt. Nu är det förvisso alltid säljarens rätt att avgöra om han vill sälja eller ej, men man bör väl ha gjort klart med sig själv vad man har för avsikter innan man går ut och erbjuder något till försäljning.
Hämtade i alla fall min bil från lack och bestämde att sticka västerut för att titta på en annan lågmilare. Kollade att det var ok att komma och sen bar det iväg. Väl framme stod frun i dörren och sa att bilägaren åkt iväg för att jobba! Frågade då om bilen fanns hemma, vilket den gjorde. Men jag fick inte se den utan att ägaren själv var med. Och honom gick det inte att nå... Det hjälpte inte att legitimera sig eller be henne ta dit någon bekant för att övervaka min snabbtitt (jag ville ju bara se om den var något att intressera sig för något mer). Efter att ha väntat länge med otaliga försök att nå säljaren på telefon så var det bara att bege sig hemåt igen :-( Det blev 24 mil i onödan. Får se vad jag skall säga till den herren när jag får tag i honom...
Även om detta var två riktiga långnäsor så visar det att det verkligen finns riktiga lågmilare i detta land. Den förstnämnda skall inte ens ha gått 3000 mil och den andra knappt 4700 mil. Att sedan ägarna uppträder en smula besynnerligt är en annan sak.

Mixtus - nema problema ;-) Verkar behöva lite lycka till i detta sökande.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tycker mig minnas ytterligare en riktig lågmilare som någon här på forumet har, det kanske är någon av bilarna du hade på gång vad vet jag...men i någon tråd så fanns det kommentar från en ägare som hade en svart 03:a som han sa hade rullat 5000km (dvs 500mil om han nu inte skrev fel på km och mil). Sv-såld var den och han var enda ägaren. Det fanns även en länk till en bild på bilen i denna tråd men tyvärr hittar jag inte tråden just nu.

___
//Ulf
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Programmer , jag har letat efter denna tråd utan att lyckas hitta något. Nu är förvisso inte svart min drömfärg, men ibland kan skicket och kanske även priset få en att tänka om. Har även ryktesvägen fått höra att det varit en blå 02:a till salu i Dalarna som inte har gått mer än 3-4.000 mil. Någon som känner till denna?
fredde 7
PWR4FUN: Låter som du träffat alla sveriges äggskallar som innehar M5:a...
Vänta till vårträffen på mantorp och känn o kläm på objekten där, sedan ger du ngn ett bud....
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
fredde 7 Jag har inte velat säga det förut, men visst har tanken infunnit sig - är det bara knäppgökar som har M5?? Nej, jag tror inte det. Men din kommentar var väldigt välpassande :-)
Jag har haft mycket bilar genom åren och därmed gjort en hel del bilaffärer, men mina senaste upplevelser i jakten på en M5:a har onekligen medfört en del nya erfarenheter...
För mig är M5:an en oerhört läcker bil som jag beundrat länge och jag tänker inte låta mitt intresse för denna påverkas av ett antal personer/ägare med korkat beteende.
Faktum är att jag i mina "efterforskningar" kommit i kontakt med ett flertal tidigare ägare till bilarna som jag varit intresserad av och haft väldigt trevliga och givande samtal. Det är rätt kul att höra historierna från att bilen hämtades ut som ny och ägarnas erfarenheter.
Det tråkiga är all den tid man lägger ner på sådant när säljaren sedan kliver av affären, eller att den uteblir av andra orsaker. Men dessa samtal kan också vara väldigt nyttiga och ge viktig information om bilens bakgrund. Eller som i ett par fall där en ägarspårning visade att bilen efter några seriösa ägare hamnade i händerna på kriminellt belastade personer som lekte livet ur bilarna innan dom gick vidare till intet ont anande nya och seriösa ägare. Dom var lyckligt ovetande om bilarnas historia och jag ville inte heller förstöra deras "illusioner", men jag avstod från affärer där.

Vårträff på Mantorp låter riktigt kul, men det är lång tid dit :-( Hittar jag inget innan så låter det som en väldigt bra idé. När brukar den vara?
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Kan bara i förbifarten nämna att den röda M5:an från 2003, som varit till salu länge och som debatterats här ibland, nu är såld. Inte till mig dock. Får hoppas att den var så fin som den borde vara och att den nye ägaren blir nöjd med den.
Lasse Karlsson
Ja du PWR4FUN, vad säger man? Skitråkigt med folk som inte vet vad allmänt hyffs innebär! Så där som du beskriver gör man inte!

Konstigt att andreas lofgren inte har nått inlägg om detta! men det kommer väl! Han var snabb att racka ner på mig förut, då jag luftade lite av mina åsikter om detta i en annan tråd. Vissa tycker tydligen att man har rätt att göra hur man vill, vad avser bilaffärer och att all rätt ligger hos köparen eller hos säljaren(i ditt fall)

I min värld är det ett givande och tagande i affärer! Hoppas du slipper fler velare, och att du finner din drömkärra till slut!

HA DET!

modolasse
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
PWR4FUN, låter som du haft skaplig otur. Ändå intressant att du lyckas nosa fram intressanta och verkligt lågmilade objekt. Kanske är det just dessa bilar som kan ge dessa problem. Säljaren använder knappt bilen och har ändå inte sålt den tidigare, kanske har de lite separationsångest ;)

Lasse, tycker det är en viss skillnad mellan dit "case" och det PWR4FUN råkat ut för.

I ditt fall anser jag att du tog ut segern i förskott och betraktade bilen som såld men köparen backade ur i sista sekund eller ville pruta ytterliggare.
Personligen tycker jag en potentiell köpare har rätt att backa ända till man tagit i hand och är helt överrens om allt och helst har pengarna i handen.

Bjuder man ut nåt till försäljning till ett visst pris och köparen accepterar villkoren och vill göra affär har man som säljare inte samma rätt att backa ur även i juridisk mening (med reservation för att det bara gäller näringsidkare).

Jag har varit med om båda fallen och säljare som backar ur gör mig betydligt mer irriterad.
Lasse Karlsson
BjörnB
Det må ju hända att det är viss skillnad! det PWR4FUN råkade ut för är ju rena rånet! men principen är den samma. Det var det jag ville åt!

modolasse
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ni kanske har gemensamt att ni råkat ut för osympatiska människor.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej du Lasse, att sälja en bil som är smälld och sedan bli sur för att köparen prutar när han upptäcker detta är inte samma sak.

--------------------------------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.