AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
56.015

M5 E39 bryderier - alltid är det något skit

Sida 2 av 5
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Ju mer man följer alla "leta M5 trådar" ju mer inser vi M5 ägare (som har riktigt fina bilar) hur speciella våra bilar. Alltid sjukt kul å följa dem......

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Jo det är sant.
Väldigt svårt att hitta ett fint exemplar då dom flesta gått som bruksbilar året om.Fick titta på många bilar innan jag hade en sådan tur att en bil som jag kände till sedan tidigare dök upp hos min lokala bmw handlare :)Jag reserverade den samma dag som den kom in i lokalen.
Nu har jag den dock ute för försäljning men när den annonsen gått ut så tänker jag inte lägga ut någon ny.Jag tror att om man ska hitta en fin M5a så är det då en som säljs pga att säljaren ska köpa en annan entusiastbil och det kan ju ta lite tid innan man stöter på en sådan men så småning om så dyker det alltid upp någon.Dock så tror jag att priserna kommer att stabiliseras och årsmodell kommer att ha en ringa betydelse då dom börjar bli gamla nu.Nya femserien är ju på G så då blir ju E39 veteranare ;)Det är inget som stör mig utan desto roligare att ha en gammal bil som är i nyskick.
Sjukt kul att följa förtäckta säljsnacket i Fd Mercafreak inlägg, (vi som har riktigt fina bilar)

Jobbar du som krängare eller nåt? Haha ;)
Köp Programmers M5 så är saken klar. Jag såg den på Knutstorp och skicket verkade vara mint. Det livsviktiga glastaket får man klara sig utan ;-)

BMW CS #1812

PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Grodan - jag vet inte om du blandar ihop trådar eller vad det är... vill ge 150.000:-.... vad får du allt ifrån?
Att man får betala för en riktigt fin bil är jag förberedd på, problemet handlar mer om att hitta dessa och om alla de man springer på under tiden som målar upp sina bilar som toppexemplar och begär priser därefter. Skulle ha sparat många mils körning om folk kunde vara lite ärligare.
Att det finns repfria bilar från dessa år har jag ett exempel på själv. Min 525:a från -01 har bara gått 4.700 mil och är aldrig vinterkörd. Finns inte en repa. Eller rättare sagt, fanns inte en repa... Innan semestern fanns det inte en enda repa eller lackskada annat är något mindre stenskott fram. Men efter mitt tidigare beskrivna besök i Frankrike så fick jag hela högersidan repad av någon avundsjuk ärthjärna.
Hoppet är det sista som överger en har det sagts. Och nog fanken hoppas jag kunna hitta en fin M5:a till slut :-)
Tankegångarna kring en väldokumenterad bil med lite mer mil och med mycket åtgärdat är inte så dumma. Väl värt att överväga.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
pwr4fun verkar ha en mkt sund inställning, om än med kanske lite höga krav:)
Tror att du, med tålamod, letande och en rätt stor bunte pengar hittar rätt bil.
Lycka till
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
PWR4FUN//

Det jag menar är att du vill köpa en E39 M5 med krav som motsvarar som om bilen vore ny nästan. Och en E39 har några år på nacken. Hur mycket kan du tänka dig att betala för en E39 M5?
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Grodan
Jag har sett M5:or från -02 utannonserade för 150-160.000:- men dom bilarna har gått för många mil och även haft brister som gör att dom går bort. Har inte alls räknat med att hitta något i den prisklassen utan rör mig någonstans kring 200.000:- och är beredd att lägga en del till för rätt bil. Men dom bilar jag sett som man begär runt 200.000:- för har även dom haft en del brister som jag vet kostar en bra slant att ordna

Philip S
Vem är Programmer och var finns den bilen utannonserad?
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Ett par fårgor i sammanhanget:
Vad är det för skillnad på M5 från -01 och -02?
Har dom samma uppdateringar och är i samma utförande?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
PWR4FUN//

Kanske du borde vänta eller satsa lite mer och skaffa dig en M5 E60. De lär vara lättare att hitta efter dina krav.
Programmers bil är inte till salu än, men det är en av de finare sena M5 E39 jag sett. Länk

BMW CS #1812

PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Noooppp, ingen E60 för mig. Den må vara vassare och så, men jag tycker E39 är mycket snyggare och jag tror den är betydligt körgladare också
Förstår inte varför mina krav ska vara så svåra att förstå för en del. Jag kräver inte att alla bilar skall vara så som jag önskar. Folk får göra som dom vill med sina bilar, men för att jag skall vara intresserad så har jag vissa förväntningar och krav. Lite kanske man får tumma på något, men jag har t.ex. min smak när det gäller färg och jag vill inte åka omkring i en bil som jag tycker har ful färg bara för att den är i så himla fint skick. Likaså är skicket väldigt viktigt och tyvärr så är det oftast kopplat till körsträckan (finns säkert vissa undantag). Sedan är ju bilens historik också intressant. Har den bytt ägare vädigt många gånger så känns det inte bra. Det finns många faktorer som spelar roll och som skall stämma innan en affär blir av. Jag tror dock fortfarande att det går att hitta bilar som använts av entusiaster och inte enbart som rena bruksfordon i alla väderlekar. Och som dessutom är i ett skick som jag önskar.
Tack alla för uppmuntrande kommentarer. Det ger mig hopp om att det är lönt att fortsätta söka :-)
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Philip S
Den ser verkligen läcker ut! En färg som jag inte sett förut på en M5:a men som var riktigt snygg faktiskt. Det är bara att lägga till en färg till i önskelistan :-)
Ingen idé att fråga om mil och historik om den ändå inte är till salu. Men hojta till om du får höra talas om säljplaner :-)
Wi
14
William2005
BMW M5 -01
Måste bara fråga är det någon som kollat på M5 i Eslöv...? Verkar som han gjort mycket med bilen som kan spara många slantar i framtiden. Ser dessutom ut att vara i bra skick. hade jag inte levt 140 mil ifrån hade jag nog kollat in den...
Wi
14
William2005
BMW M5 -01
bilen va visst såld
Apropå "bytt koppling" säger inte det mer om senaste ägare än om bilen i sig?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
PWR4FUN "Philip S
Den ser verkligen läcker ut! En färg som jag inte sett förut på en M5:a men som var riktigt snygg faktiskt. Det är bara att lägga till en färg till i önskelistan :-)
Ingen idé att fråga om mil och historik om den ändå inte är till salu. Men hojta till om du får höra talas om säljplaner :-)"

Tidigare i denna tråden skriven Programmer själv:
"Kommer förmodligen att lägga ut min till försäljning snart men det hjälper inte dig då den är en import med 10' mil samt att den har varit vinterkörd, om än sparsamt."

(Full förståelse och respekt för att du vill hitta en fin och trevlig bil men tror du missar en del intressanta bilar genom att benhårt hålla fast vid din kravlista, tex Programmers bil skulle jag tippa.)
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
BjörnB
Tack för tipsen där. Det känns dock lite väl tidigt att börja pruta på kraven ;-)
Som jag sagt tidigare så får man nog göra avkall på vissa saker, det har jag börjat inse. Men det får ju inte bli på en massa olika punkter för då hamnar man alldeles för långt ifrån idealen och drömmarna man har. Det är nästan som med fruntimmer, man ska inte börja ge upp sina ideal och sänka kraven för mycket :-)
sageinvest: typisk livslängd för en e39 M5 koppling lär vara 7500-10000mil. Ifall man misshandlar den kan den slitas betydligt fortare.
Ok. Tackar för svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.