AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.399

Oljebytarpump vs Gör-det-själv hall

Sida 1 av 2
Oljebytarpump vs Gör-det-själv hall.
Tänkte byta motoroljan men istället för krångel med oljeplugg och Gör-det-själv hall tänkte jag skaffa oljebytarpump och byta oljan.
Vad tycker ni om att byta oljan på det sättet?

Känner till en verkstad som byter oljan på det sättet, med den stora/professionella oljebytarpumpen!

PS. Oljan blir Castrol Edge 0W-30(BMW LL-01) + Bosch oljefilter.
Go
20
Gottfríd
BMW E34 540iM/6 -95 #484/797 Arktissilver
Ja har personligen ingen erfarenhet av att använda en oljebytarpump.
Dock har ja svårt att tro att du får ut lika mycket olja ur motorn som om du tar loss pluggen.
Nackdelen med att inte får ur mesta möjliga mängd olja ur motorn är ju att det blir slaggprodukter kvar i motorn vilket förorenar den nya oljan väldigt snabbt.

Visst får man inte ur all olja även när man släpper pluggen, men ja skulle tro att den kan nog säkert skilja några centiliter vilket är en hel del.
Sen beror det ju på hur petig man är med motorn också iofs.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Smidigt iofs med oljebytar pump, men jag tror inte heller att du får ett lika bra resultat med denna pryl som att byta på vanligt sätt(via plugg)..

Tar du pluggen så kan man ju låta "gammeloljan" droppa en stund innan man s.a.s. fyller på igen..
Varje droppe gammal olja innehåller mycket slagg, partiklar o sura förbränningsrester som du annars med pump inte får ut...gissar jag.

Ja...om du nu inte håller på att "fippla" och suga med pumpen ett bra tag och inte bara som man säkert gör använder pumpen tills den suger luft och sedan "ger upp" när man ser att man fått ut det mesta :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, kan tillägga att det är i tråget som 99% av skiten samlas och du bör få ett bättre resultat med att "dränera systemet" med då varm olja(dräneras bättre och det är absolut rekommendabelt att se till att oljan är driftvarm när man byter) istället för att suga upp s.a.s..

Mvh Janne.
Vad är det som är krångligt med gör det själv hall och oljepluggen?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Tyvärr får man inte ut all olja när man tömmer via pluggen heller, dom gångerna jag tagit ner tråg på bilar har det legat kvar en skvätt.

Frågan är hur långt ner man kommer med en sug?

______

Foto Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja...kan nog säkert bli kvar en skvätt, men har man bilen plan så bör man få ett bättre resultat än med en sug i alla fall..
Sedan så tvivlar jag på att en sug "fångar upp alla partiklar" även fast den skulle fara förbi alla möjliga o omöjliga ställen där nere..

Bättre att använda sig av gravitationskraften :)

Mvh Janne.
Den är konstruerat att det alltid skall finnas en skvätt olja kvar i allf all i växellådan.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

delorian:
Du får gärna utveckla ditt svar en smula...

Mvh Janne.
Jag fick det förklarat för mig en gång av en mek att, att det finns en skvalp eller vad det kallades.
Ungefär som en fick eller 2 där det samlas lite olja i låda, var tydligen för att det alltid skall vara en oljefilm ifall all olja läcker ut.

Man får ändå ut tillräckligt med olja när man lossar pluggen så det är ingen vara, det som finns kvar är inget som man kan kalla "en mängd"
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Låter lite långsökt må jag säga...

Det blir ju aldrig kvar någon motorolja som räcker till någonting som kan tänkas bli en skyddande oljefilm om pluggen lossnar under färd..

Vad gäller växellådan så visst kanske det blir lite "oljedimma" kvar en stund innan den också skär ihop om det nu initialt blir lite olja kvar, men denna oljeskvätt har också "pyst ut" innan du är framme vid slutmålet och lådan rasar..
Växellådan(iaf manuella) klarar sig visserligen lite längre utan olja, men nyttigt är det naturligtvis inte om man dessutom inte märker att växlingarna börjar "gå trögt" eller andra missljud/fenomen uppenbarar sig..

Mvh Janne.
Transocean
Kan tänkas att ts vill spara gds-kostnaden. Visst funkar pumpen också och visst är det fel när många skriver att man får ur all gammalolja bara man lossar pluggen...de som bytt packning på tråget vet att cirka 2dl kvarstår.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Transocean:
Ingen har mig veterligen skrivit att man får ut all olja bara man lossar pluggen...Var läser du det?

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan väl tillägga att när jag använder en GDS-hall med lyft så brukar jag "skaka riggen och därmed bilen" när oljan börjar "droppa" ur hålet och då få ut en smula mera..

Så visst finns det kvar lite med enbart "pluggvarianten"..

Mvh Janne.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Tråget är väl konstruerat så att pluggen sitter på dess lägsta punkt, det är ju mest logiskt, och då skall ju i princip all olja rinna ut.
Mvh Johan
Långtsökt eller, men man kan komma ganska långt med en manuell låda utan nästan ingen olja i, men kör man som en tok så rasar det vilket fall som helst.

Strunt i sugen, töm via pluggen och få ut all skit.
Sugen är ett amerikanskt påfund som kanske är bra men jag skulle suga annat än motorolja med den.
Det blir i regel lite mera olja kvar när man försöker pumpa upp med en pump genom oljestickan kanal. Det finns ju t.ex ingen garanti för att sugslangen landar i trågets lägsta punkt, och man har ingen möjlighet att kolla heller. Metoden med pump är och förblir en nödlösning enligt mig. Kanske en möjlighet om man absolut inte kan komma under bilen och lossa pluggen på vanligt sätt, men inte annars.
Jag har heller aldrig sett att någon som jobbar professionellt med oljebyte osv använder pumpmetoden, troligen skulle de gjort så om den var till fördel. Man skall heller inte förringa att pluggen oftast har en liten magnet som fångar upp små metallpartiklar och skall rengöras vid oljebyte osv, vilket blir svårt med pumpmetoden.
Pluggen sitter som nämnts i lägsta punkten på tråget, och i vissa fall vid komplicerad utformning har man flera pluggar. Inte så vanligt på bilar kanske men finns t.ex på flera MC.
Att det skulle bli 2dl kvar när man öppnar pluggen var en överraskning, kanske en skröna/sammanblandning med det som blir kvar i oljefiltret och som måste tas med i beräkningen när man ev. mäter upp den urtappade gamla oljan.

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Finns alltid kvar lite i smörjsystemet, jag brukar skölja ut det:

Länk
Visst, alla ytor har ju lite olja kvar, en sköljning är aldrig fel. Sen blir ytorna bemängda av sköljoljan osv, a never ending work...) Om motorn är varm och man låter oljan rinna ner en bra stund så blir det endast en betydelselös mängd kvar, totalt sett.
Jag funderade mest på den mycket bestämda mängden 2dl som nämndes tidigare..

FP
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag kan nog misstänka att det som nämndes "2dl kvar" säkert kan bli i tråget när allt övrigt i kanaler o topp runnit ner efter det att man låtit det "droppa klart från plugghålet" och man sedan börjar det eventuella demonteringsarbetet av tråget för packningsbyte t.ex, man lyfter o donar med motorn säkert en del iom detta....kan då vara att det kan "rinna till ett par deciliter " under tiden man skruvar.
Skruvandet lär ju ta en stund dessutom.

Vet inte iofs, men det är nog inte omöjligt om man så säger..

Mvh Janne.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Och om bilen har oljekylare, då ryms det ca 0,5 lit olja till

Ett enkelt sätt att tömma oljekylaren, lossa anslutningarna (vid oljefiltret) och blås igenom med tryckluft

Mvh Ferenc
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.