AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.943

Mobilprat medans man kör

Sida 2 av 2
Går det att växla manuell låda med båda händerna på ratten?

Stadskörning kan ibland betecknas som avancerad körning. Det gäller att väja undan för alla blinda cyklister :)

Vorsprung durch freude am fahren
an
95
andyswed
330iA Sedan -07
VW ID.3 Tour -20
Med Handsfree är det väl inga större problem även om man kanske tänker mer på annat pga av samtalet , men om man är flera i bilen kan det också få en att brista i uppmärksamheten för att inte tala om små barn som tappar nappar som skall plockas upp osv...

Jasko76:

Du vet vad jag menar, du är bara tvär för att du skrev ett inlägg som inte var så genomtänkt innan... =)

//Jesper
Alla som tycker att det är en bra idé att sms:a och köra samtidigt borde ta en titt på den här filmen:

Länk

Känsliga individer varnas.
ni
91
nikk_e46
735iA -91
Jag tycker lite både och när det gäller prata i mobil vid bilkörning... Kör jag privat (manuellt) hatar jag det, det där med blinkers, växla mm blir bara irriterande, och sällan hör jag vad personen som ringer mig säger eftersom jag är mer intresserad av trafiken!! Kör jag däremot automat, typ när jag kör taxi, tycker jag det fungerar bra, då behövs bara en hand för det mesta, men det handlar ju dock om att man är normalt funtad så man tänker på trafiken först och främst!!
Däremot de som smsar i bil eller på cykel tycker jag är helt puckade, för som sagt, man lär ju ha minst ett öga på telefon hela tiden..

Var förresten själv med i en "mobil relaterad" olycka för snart två år sen, det var när jag körde taxi i morgon trafiken, och hade tack o lov lämnat av skolbarnen och var själv i bilen vid olyckan. Det var rusningstrafik och nåt pucko låååångt fram i kön tvärnitade när det blev gult(!) Hann själv precis nita utan att köra in i framförvarande (jag vet, dåligt avstånd...), när det small till, en kille i 35år åldern körde in i mig bakifrån i ca 45-50km/h. Dock klarade jag nacken iaf.. Killen som körde in i mig var sen till jobbet och satt och försökte få tag på sin chef, om det var sms eller om han kollade i telefonboken vet jag inte,men han tittade bara på mobiltelefonen, när han upptäckte att kön stod stilla..

/mvh Nikke
Ok
23
Okvin
850iA -92
Man kan läsa i den lokala blaskan att Polisen har "beteende övervakning" lite titt som tätt. Men tyvärr verkar detta bara handla om personer som kör någon/några km/h för fort. Det skulle vara kul att få reda på vad Polisen avser med detta uttryck.

I förrgår såg jag det ultimata argumentet för att förbjuda mobiler i trafiken: En ung tjej på en moppe satt och SMSade på en av de mest trafikerade vägarna i Helsingborg under rusningstrafik - ärligt talat så hoppades jag lite på att hon skulle råka ut för en olycka... Kanske, kanske hon skulle lära sig då...
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det är nog därför dom sänker hastigheten på vägarna, så att man kan hålla
på med allt annat i bilen som läsa en bok eller knyppla eller någon annan
syselsättning. Nog för att farten dödar men full koncentration på vägen hade
nog minskat olyckorna markant.

mvh stefan
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Det finns redan lagstiftning mot mobilprat och messande och annat korkat bakom ratten, vårdslöshet i trafik heter det. Det är direkt skadligt och dessutom helt onödigt att instifta ännu fler lagar som ingen bryr sig om att beivra överträdande av. Det är inte fler lagar vi behöver...

Det behövs ju inte en särskild lag för varje form av korkat beteende, utan räcker ju med en som täcker konsekvenserna oavsett vad det orsakande och korkade beteendet är.

Och jag vill med bestämdhet hävda att det verkar vara själva samtalandet i telefon som tycks förvärra saken. Är för närvarande på besök i Tjockhult och det är förfärande bedrövligt hur urbota kron-illa folk kör här och många av dessa som kör så illa pratar helt uppenbart i telefon. Fast jag undrar ju över de många som inte har telefonprat som ursäkt...
"Alla som tycker att det är en bra idé att sms:a och köra samtidigt borde ta en titt på den här filmen:"

Den filmen borde visas under riskutbildningen när man tar körkort! Vi har ju en ganska krävande körkortsutbildning i Sverige och det är inte helt lätt att klara uppkörningen, men dessa individer har tydligen glömt allt de fick lära sig om trafiksäkerhet.
Jag håller med balmgren, det är inte fler lagar som behövs. Skulle man isåfall ha en lag för varje felbeteende man kan ha när man kör bil? Kanske en lag mot småbarn i bil? Jag vet flera olyckliga fall där olyckor har hänt för att småbarnsföräldrar har riktat uppmärksamheten mot ett barn i bilen istället för på trafiken.
Barn måste man ha i bilen, på väg till dagais, skola, semester... De är en del av livet.

Men mobiltelefoner måste man inte. Har för mig att jag klarade mig fin-fint även innan folk kunde nå mig överallt. Nu har jag börjat tröttna på att alltid vara tillgänglig så att telefonen får stanna hemma oftare och oftare.

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
@Jasko, håller med dig om att man inte inte alltid måste vara nåbar. Och barn är förvisso en del av livet, men en del med barn i bilen verkar precis som med mobiler mer inriktade på att förkorta livet på sig själva eller just barnen genom att felprioritera sin uppmärksamhet. Det är ju inte barnen eller mobiler i sig som som är problemet utan just felpriortering.

Jag undrar om vi inte borde dra igång en kampanj - "Våga vägra svara i mobilen"?

Hur många gånger har man inte sett eller hört folk som svarar i mobilen på ett närmast tvångsmässigt vis och vid de mest olämpliga tillfällen, bara för att tala om för den uppringade att de inta kan prata just nu? Hur helkorkat är det?
Låt det ringa eller tryck på knappen för att avvisa samtalet - det finns ju en sådan - prova den!
Jag är böjd att hålla med båda föregående. De senaste åren verkar problemet ha eskalerat dessutom, man ser allt oftare folk som t.ex messar med mobilen samtidigt som man kör.
Nog för att man sett en del yrkesförare sköta både matlagning och kontorsarbete i hytten förr om åren (mothugg kommer säkert nu...) men i dag verkar det som att diverse sysslor förutom körning i bilar och på tvåhjulingar är mer eller mindre accepterat.
Helt galen utveckling, inte att undra på att det sker olyckor som i länken ovan.

FP
Ok
23
Okvin
850iA -92
Å nu skall man tydligen göra mer än att SMSa åxå...
Länk
Ha! Sätter en peng på att han har en modern lur med internet och satt och surfade runt på lite xxx-sidor...)

FP
Ja det är alltid telefonens fel. :-)

mvh/ Anders
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Bara att krypa till korset, jag är en klart sämre bilförare med mobiltelefonen. Trots att jag haft körtkort sedan 28 år och kört runt 120.000 mil.
Skrämmande statistik: Länk

Var fjärde person mellan 18-29 år SMS:ar när de kör bil. Hoppas jag inte får någon av dem bakom mig i en bilkö! Verkar som den svenska riskutbildningen är helt meningslös!
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag lägger min telefon i facket under amrstödet - där kopplar jag in den i auxen, och slår den på ljudlös. Sen lyssnar jag bara på musiken genom den och njuter av att köra bil istället.

Jag pendlar ca 14mil/dag - och tycker det är avkopplande att köra bil.

Sen dyker det ju upp någon riktigt bra låt ibland ( har en Iphone,så den är innehåller ett gäng låtar), och då händer det att man drar upp hastigheten lite.. ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.