|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Måste få skriva av mig lite bara. Jag blir allt mer irriterad på folk som pratar i mobil när de kör. Kanske de själva tror att det inte påverkar körningen, men tror mig det gör det! Har hänt otaliga gånger att jag legat bakom någon bil som kör ovanligt långsamt, kanske typ 50-60 på 70 väg. Väldigt ofta så sitter vederbörande med nallen upptryckt mot örat och kan uppenbarligen inte koncentrera sig på bilkörningen samtidigt. Vad värre är att vissa tydligen tror att de kan skicka SMS samtidigt som de kör. Låg för en tid sen bakom en bil på E18 som vinglade i sidled. Trodde vederbörande var full, men så fort jag kom om såg jag att han skickade SMS samtidigt som han körde. Det känns ju betryggande att ha en sån bilist bakom sig när ifall man skulle tvingas tvärbromsa! Min stilla undran är bara: Vad tänker folk egentligen? Vad är det för SMS och mobilsamtal som är så viktiga att man måste riskera sin egen och andra trafikanters säkerhet för dem? När vi ändå håller på kan vi väl lika gärna börja läsa tidningen samtidigt som vi kör. Jag har själv gjort mig skyldig till att svara i telefon när jag kör, men jag avslutar alltid samtalet omdelbart eftersom jag kör manuellt och inte har någon lust att varva ur på 1:an i stadstrafik (kör diesel :-) ). Vet inte vad andra forummedlemmar har för åsikt om detta fenomen. Svenskar kanske behöver Volvos "City Safety" system om vi tittar mer på mobilskärmen än på vägen när vi kör. | |
|
Jag stödjer en lag som förbjuder att man pratar i mobiltelefon medans man kör. Har man integrerad handsfree så man kan ha båda händerna på ratten är det en annan femma enligt mig och detta borde vara tillåtet. Som jag ser det är oftast problemet att folk sitter med mobilen i handen, dvs en hand är upptagen med att hålla mobiltelefonen mot örat och detta borde förbjudas. Att skicka sms borde förbjudas det med. Här är de flesta så illa tvungna att ha blicken och ena handen på mobilen för att ens kunna knappa. Finns visserligen de som kan skriva utan att titta på mobilen, men det krävs i vilket fall som helst att man använder en hand... |
|
Buspelle |
En gissning är väl att ungefär hälften av stockholmsbilisterna pratar i telefon medans dom kör och eftersom i vart fall hälften av dessa mobilpratare inte ens kan köra bil utan en telefon i handen, så kan var och en förstå hur det står till. I rusningstrafiken i morse var det en medelålder kvinna i en Volvo som under säkert en km körde vinglandes i 10-15 km/tim på en av stockholms mest trafikerade gator. Hon förorsakade oerhörd irritation och andra trafikanter fick hålla undan för att inte bli påkörda när hon befann sig mitt emellan filerna. Slutligen stannar hon vid rött ljus (antagligen ren tur) och blir ståendes lite snett in mot trottoarkanten och man kan se henne sitta intensivt stirrandes ner i mobilen i knät antagligen skrivandes ett sms. Galenskapen har ingen gräns. Hon var fullständigt ointresserad av bilkörningen och helt fokuserad på att få ihop sitt mess. Inte under någon eller några sekunder, utan under flera minuter..... |
|
Nja...jag håller med att mobilpratande stör...men handsfree gör inte saken bättre. Det är väl att man koncentrerar sig på samtalet som gör att man är en fara i trafiken inte enhandsfattningen? Ska man inte heller få byta kanal på stereon, äta en banan, kanske ta en cigg (för dom som rökar) eller äta glass heller? Frasse |
|
|
Nja, skall man inte få använda handsfree så måste vi också tejpa igen truten på både förare och eventuella medpassagerare, dessa kan ju råka att kommuncera med sig själva/varandra. Skulle det bli förbud mot mobilsamtal t.o.m med handsfree ja då har det gått för långt. |
|
|
Huruvida man håller en lur mot örat eller talar i handsfree har ingen betydelse. Det är samtalet i sig som stjäl uppmärksamhet och orsakar problem för människor med bristande simultanförmåga. Så jag är lite kluven i den frågan. Men skicka SMS samtidigt som man kör borde absolut vara förbjudet för alla, det kräver mer koncentration än att samtala med en passagerare eller med någon i telefon. |
|
|
Det kräver mycket mera fokus att prata i telefon än att prata med passagerare. Det finns undersökningar gjorda om detta och det är därför vi inte har en handsfreelag i Sverige. Det är nämligen mobilpratet, inte hålla i luren, som är problemet tydligen. Att förbjuda folk att prata helt i telefon är inte så poppis antagligen. Rent sunt förnuftmässigt så kan jag inte hålla med om ovanstående, nog fasen måste det vara bättre att två händer på ratten? -------------------------------- //Lövet |
|
|
Jo jag känner till att det forskas i detta. Vad säger statistiken från länder där det är förbjudet att prata i mobilen utan handsfree? Det vete sjuttom om det kräver mer fokus med rösten i örat eller om rösten kommer från baksätet i hård konkurrens med vägljud och annat. Människan har ju en inbyggd reflex att ibland titta på den man pratar med. Det må vara i backspegeln med passagerarna bak men det tar likväl fokus från trafiken. |
|
|
Håller med Henke Lexus... Frasse |
|
|
OT/ En gång fick jag bevis för att samtal (och lite till) mellan 2 personer i en bil kan ta allt fokus från trafiken. Står vid ett rödlyse och väntar på grönt, ser i backspegeln att det står en bil bakom och i den håller ett par på med något helt annat än hålla koll på trafiken och bilen. Bilen bakom närmar sig mycket långsamt för att till slut rulla in i min bil. Det unga paret vaknar upp från deras sysslor och deras ansiktsfärg skiftar kulör mycket snabbt. Jag hade vid det tillfället en gammal bil så det gjorde inget, det var bara kul :) mvh/ Anders |
|
| Slår på högtalarfunktionen och lägger mobilen framför hastighetsmätaren... OM det är viktigt. | |
|
Jepp, det är själva samtalet som stör, inte mobilen i sig, som redan nämnts. Hatar som bara den att behöva snacka i telefon medan jag kör, och jag undviker det så långt det går. Man blir liksom bedövad och ouppmärksam. Därför tycker jag att ett lag mot telefonprat medan man kör borde införas snarast! Gäller även handsfree. Vorsprung durch freude am fahren |
|
michael.anki |
Högtalarfunktionen är guld värd! Bmw idag Bmw imorgon |
|
Sen att hålla ratten med båda händerna - helt ovidkommande. Bara vid avancerad körning kan jag tänka mig att det behövs. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Kan nämna att jag nyligen följde med min fru på den nya teoretiska riskutlildningen som man numera måste genomgå för att få körkort. Där kom frågan upp om man borde förbjuda mobilprat under körning. ALLA de närvarande (de flesta ungdomar) tyckte det var ok att prata i mobil medan man kör. Känns lite skrämmande om man kommer möta någon av dem på vägen med färskt körkort pratandes på i mobilen! Jag har läst undersökningar som säger att prata i mobil medan man kör är likvärdigt med att köra berusad om man ser på hur uppmärksamheten och koncentrationen försämras. Med tanke på hur många mobilpratare kör sina bilar kan jag inte annat än hålla med! Vad jag minns så fungerade samhället utmärkt innan mobiltelefonerna fanns och folk var tvungna att bara köra bil utan att snacka i telefon samtidigt. |
|
|
Vari består skillnaden att prata med handsfree och att prata med en passagerare? Går energin åt till att måla upp en bild av den man pratar med eller vad? Detta måste väl ske ändå all den stund man inte tittar på personen i fråga. De flesta har väl sett/erfarit bilförare som verkligen inte borde prata samtidigt som denne framför en bil. Det handlar om priortering, trafiken går alltid först. Tycker man att mobilprat stör ens körning så är man ansvarsfull och medveten, all heder. mvh/ Anders |
|
|
Sant AKN....men likförbannat svarar man när det ringer...*asg* Frasse |
|
|
Hehe, Frassemannen du har en poäng där. Problemet med mobilprat är nog att den man talar med inte är med i trafiksituationen. Något viktigt kan ju sägas från den andra ändan just när det hettar till i trafiken. Hur man reagerar som mobilpratande i en sådan situation är nog avgörande. SMSande cyklister tycker jag är farligast i stadstrafiken. Mobilen i ena handen, cykelstyret i andra, full fart. Uppmärksamhet i trafiken? Inte! mvh/ Anders |
|
|
"Vari består skillnaden att prata med handsfree och att prata med en passagerare?" Vad jag förstår så är problemet att när man pratar med någon på telefon så går det åt en hel del mental energi för att föreställa sig vad personen man pratar med är någonstans och vad de håller på med. Är personen man pratar med bredvid i bilen så behöver man ju inte göra detta. Kanske dagens bilar helt enkelt är för lättkörda. Vi kanske ska förbjuda automatväxellådor och servostyrning istället och sen installera kopplingar med extremt tvärt ingrepp så att det rycker i hela bilen när mobilpratet börjar ta överhanden :-). |
|
|
Det kan nog vara sant men jag misstänker att vi mer eller mindre omedvetet fördelar hjärnans kapacitet olika från person till person. Angånde bristande bekvämlighet så är man prövad med mindre av den varan. Körde några ett par vintrar med bil som hade: 1. Breda sommardäck (när det var lagligt) - Halt som bara den. 2. Ingen servo, tung motor och liten sportratt - Bra träning. 3. Ingen choke - Pumpa med accpumpen i stället. Tränade upp finfin tå-häl teknik vid bromsning (så motorn inte stannade). 4. Eftermonterat larm aktiverades när det ringde i NMT mobilen (störkänsligt). Men ta i trä, det gick i varje fall. Man fick vara helskärpt hela tiden och kanske hade det sina fördelar. mvh/ Anders |
|
|
"Sen att hålla ratten med båda händerna - helt ovidkommande. Bara vid avancerad körning kan jag tänka mig att det behövs." Jag vill absolut ha båda händerna om jag kör i stadstrafik eller liknande, jobbigt att växla, blinka och vrida på ratten med bara en hand på samma gång? Tjejen klagar alltid på att jag är så tyst när jag kör bil, men det finns ju en anledning... //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.