AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.443

Vad fick Er att välja BMW

Sida 3 av 4
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag tyckte att E34 var den coolaste bilen när jag tog körkortet runt 1990. Men när jag ett par år senare provsatte en i en bilhall tyckte jag den var för trång (jag är 1.90) och undrade hur premium det var. Jag blev aggressiv och avskrev BMW helt. Senare har jag förstått att jag missade spaken där man kan sänka sätet mot golvet... hehe

Några år senare råkade jag provköra en E36 325 och blev helt förälskad, men den var för dyr för mig då, så jag fick hålla mig till min gamla VW Jetta. :-/

Sen blev det Saab 900, Volvo 760 och en Saab 9000 innan jag för två år sen insåg att man får en E38 för kaffepengar och började leta efter en 728.

Trots att jag blev svårt lurad av en skum bilhandlare när jag köpte min första 728 och fick laga bilen för enorma pengar, så kunde jag inte låta bli att slå till igen när jag hittade min nuvarande 728, som jag är helt förälskad i! Vilken underbar kärra!

Det lär hålla i sig med premiumbilarna i framtiden och då främst BMW (om inte nån annan tysk premiumbil seglar upp och stjäl uppmärksamheten).
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det som fick mig att välja BMW 1980 var körglädje, kvalitetskänslan och perfektionen i samspelet mellan teknik och människa. Sedan har det fortsatt. Värdena är fortfarande desamma även om skillnaden mellan konkurrerande märken är betydligt mindre idag.

Min pappa köpte sin första e21:a 1976 och kör fortfarande BMW, idag 80-år gammal.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Vi har alltid haft ett gott öga till BMW och Mercedes pga design, kvalitetskänsla, komfort och bakhjulsdrift. Två goda vänner hade/har E39 540 och modellserien tilltalade oss. Vår förra bil var en Mercedes och nu kör vi en BMW 523.

Ägarkostnaderna för våra bilar har än så länge varit riktigt överkomliga. Det har gjort att valen har kunnat rationaliserats ekonomiskt och inte bara emotionellt, till förtret/avund för bekanta med Volvo, Ford och Skoda.
to
19
tommyv
Alpina B10 4,6 -98
En kollega hade en avställd E30 318is som jag fick billigt då det var en hel del meck. När han först frågade om jag var sugen på den så tänkte jag, "Haha, jag sätter mig inte i en kebabräser". Efter ett halvår var den såld till mig. Efter ytterligare ett år, besiktad med blankt papper.
Började bli sugen på någonting fräschare och lite mer hästar. Körde en E38 740iA diesel och blev sugen på en åtta-cylindrig V8.
Kollade runt på 7-serien först men hittade en Alpina B10 4,6 och dregglade ett tag. Tyckte det var för långt att resa och den kostade lite mer än vad jag hade tänkt mig. Efter en månad satt jag på en färd hemåt som varade cirka 80 mil med fyra stycken sommardäck på dom snyggaste fälgarna jag hade sett, Alpina Soft Line. Denna bil äger jag fortfarande!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Åkte med en dåvarande arbetskamrat i hans oranga 2002Tii runt 1980 och den var bara för härlig..underbar vagn.
Sedan fortsatte begäret när jag provkörde en 3,0:a, hann aldrig slå till på den ty man skulle ju "hem o fundera" och sedan var det för sent...men den vagnens prestanda och känsla lämnade mig heller aldrig ifred..

Så.. 1989 köpte jag själv en E28 528i och sedan dess har jag aldrig lämnat BMW..
Går inte att lämna BMW...har försökt att "halvhjärtat" kika på lite andra alternativ, men när man väl suttit i dessa vagnar o kört en smula då är man fast.

Mvh Janne.
Fr
6
Frippe1
318i-02
¨
Min pappa hade en 520 i -85:a delfin metallic var häftig o spana på tjejer med =) att köra den var helt underbart....

Design och kvalité har avgjort sedan dess. Har dock alltid haft mest förkärlek till E46 modellerna...

BMW rules !

Började övningsköra i farsans 518iS E28 och det var en mardröm. Inte för att E28:an var dålig, utan för att körskolans Golfar med framhjulskrafs man övade med sen kändes som kassa i jämförelse.

Nu kör jag M535i E28 och varje gång jag sätter nyckeln i låset för att låsa upp bilen får jag ett litet leende på läpparna för jag vet vad som väntar mig.
Sn
105
Snuttis
Opel Astra OPC -13
Blev om körd sommaren -96 på väg till Alingsås.

Bilen som körde om mig lät som ljuv musik i mina öron.

Det var en M3 E36 gulmet. tror färgen heter dakargul.

Det blev aldrig någon m-bil utan fick nöja mig med en 130i hösten -07.
Får se vad det blir nästa gång......
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
Efter en kraftig avåkning förra vintern i en lexus kände vi att vi ska har 4wd.
Alt vi hade var olika suvar,audi quattro eller volvo v70.
Det kändes som det enda alt var BMW.(audi,volvo eller MB var inte ens ngt vi funderade på)
Suv känns inte så bra eller så kul.
Efter en provkörning av BMW´n känndes det helt rätt,inte ångraten sekund.
Bästa bilen jag kört eller åkt.
Uppfyller alla krav jag har: Rolig att köra, bekväm, och vansinnigt snygg.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Bakhjulsdriften, motorerna, väghållningen och i vissa fall komforten.
Svårt att hitta något bättre för pengarna om man köper begagnat.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag var på jakt efter en något beg. premiumbil med bra komfort och spanade efter Mercedes C-klass, Audi A4 och diverse BMW-modeller.
Nu är jag av den övertygelsen att det inte duger med 4 cylindrar för att klassas som premium och då sorterar både Audi och Mercedes bort sig för vettiga pengar.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Var en av de första som köpte Alfa 156 när den kom till Sverige; jag var den tredje i ordningen som fick den inreggad här. Underbar design, rätt tänkt på skrivbordet men inte direkt en kvalitetsbil. När kamremmen small på Hallandsås efter 9900 mil och 2,5 års ägande var det bara en av ett antal verkstadsbesök jag gjort med den bilen. Sent omsider kom jag hem mitt i natten och insåg att jag fått nog.

Det blev en 3-serie efter att ha provat Audi och M-B och SAAB 9-5. E46:an tog jag snabbt till mitt hjärta och köpte en till två år senare; den 33o:n är det bästa bil jag haft; snygg, snabb och säker.

Numera asas familjen omkring i en E61:a; inte samma körglädje som 3:an men en asfaltslukare i kollosalformat. Och som den hopplöse optimist jag är hoppas jag varje gång det presenteras en ny Alfa, att nu... NU.. NU SÅ...

...erm, är det inte läge att byta nä.

Men min GTV6:a släpper jag inte ifrån mig!

----
BMW CS #6212
Rallyfinnen :"Bakhjulsdriften, motorerna, väghållningen och i vissa fall komforten. Svårt att hitta något bättre för pengarna om man köper begagnat."

Håller helt med!!! Väldigt sportligt och ungdomligt!
Kh
39
Khabbaz
Bmw 728 e38 - 00
Kärleken till bmw's snygga design, härliga motorljud och den oslagbara kvalitetskänslan har varit stor sedan blöjan. Det började under 80-talet när pappa hadde 3 stk nya e30's först en 318 följt av 2 stk 320. Sen hadde vi några olika bilar av andra märken när det sedan blev dags för en ny 318 e36 igen var glädjen stor! Han kör bmw än idag (740 e38 2001). Första bilen blev en Renault 5 gts, men sen blev det e30 318 , följt av en 318 e36 och nu sist 728 e38.

Det är värkligen något speciellt när man sätter sig i en bmw, och att man slipper det där äckliga ljudet när man stänger dörrarna. Som några andra sagt tidigare i tråden, En gång BMW Alltid BMW !!

BMW makes your day.
Z4
28
Z4 Coupe
BMW Z4 Coupe 2006, uttagen april 2007
Alfa har haft en del riktigt trevliga bilar och 156:an var fin fin men känns inte riktigt lika nice som en Z4 coupe...-)
Hur blev det så? Satte mig i bilen kände rätt känsla körde och det kändes ännu bättre.... hoppas jag känner så i massor av mil framöver med min Z4 Coupe. Annars är Porsche verkligen en underbart trevlig bil.

Var i mitten på 90-talet då jag var i 14års åldern och en ny kille från Jämtland hade börjat en klass under mig i skolan.
Började umgås och en dag kom hans storebror och hämtade oss från skolan med en E28 M535 -87.
Hörde det speciella motorljudet redan när han kom inkörandes mot skolparkeringen.
Minns hur alla andra klasskamrater stod och tittade när vi klev in i denna röda skönhet
och känslan och ljudet då han golvade pedalen i botten på väg från parkeringen.
Vilket drag i bilen och vilket härligt ljud över 4000rpm jag måste bara ha en sån här bil!!
Den dagen sa jag till mig själv den dagen jag skaffar körkort ska jag ha en BMW.

// Janne

// 4 cyl är INTE en riktig BMW
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Förstabilen vart en 1988års 320ik E30. Körde bilen i 6 dagar sen rasade motorn. Har alltid och kommer alltid vara förälskad i E30.
Har kvar den än idag som renoverings objekt, snart klart.

Sedan vart det en Honda CRX i ca 8 månader. Jag totalt hatade bilen. Den startade visserligen i alla väder och gick hyffsat bra men den va trång, ettrig och jobbig att köra.

Efter det gick jag upp ordentligt till en 1994 års Bmw 540IA touring.
Absolut den bästa bil jag någonsin kört. Fars Avensis -02 som är maxutrustad har ingenting att komma med vare sig i prestanda, utrustning samt kvalitet och komfort. 540n totalt kör över den på alla punkter trotts att den är 8år äldre. Visst har min 540 sina problem men det är inga problem som påverkar körningen och tillförlitligheten på bilen.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Har haft ett större antal billiga bilar, men köpte en Opel Astra 1.6 kombi i samband med barn #1. Att köra den bilen var ungefär lika upphetsande som att ha sex med en termos full med snabbmakaroner (nej, har inte provat). Studier tvingade mig att sälja den och därefter led jag i en röd passat ett tag. Började titta efter en billig kombi med rolig motor, men det var mest slutkörda Saabar och risiga Audis som dök upp. Till sist fann jag BMW:n, skulle bara titta men blev ganska förtjust direkt. Den hade det mesta jag ville ha (klima, farthållare, helläder, taklucka etc) och var framförallt fräsch! Var ruskigt skeptisk till automaten, men ett par snabba urvridningar gjorde att man snabbt gillade läget...

Kostade 27' med inbyte av vinterbilen på firma, med full servicebok samt nybes. Och nyservad! För de pengarna hade jag istället kunnat få en polo kombi eller en mondeo... Svårt val... :)

Är mest nöjd med motorn, den går jävligt fint, och sången, ja... Den är ju ganska beroendeframkallande, hehe... Är minst nöjd med att det saknades DCS (1996:a), man får köra med hjärnan istället... Drömbilen nu är nog en 330AT eller en 130i...
jp
4
jpenflo
320 cab -90
Det började med e30 cab. E30 är en riktig klassiker. Sedan blev det en e46 touring. Bättre kombination av design, perfekt mekanik och utrymmen finns inte. Och då är jag extremt kräsen.

JP
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Läste en artikel i Automobil-94 om 02-klubbens verksamhet. Crille, Ebbe, Ulf och resten av gänget representerade BMW-andan på ett mycket bra sätt. Någon månad senare var jag i just Kristianstad och inhandlade den första 02:an. Har blivit 6 st till, f.n. en touring-72 under renovering. Ett par e30, en e34 och nu en e60.

Gänget i Kristianstad, varav åtminstone en inte finns med oss längre förtjänar en eloge för det arbete de la ner när klubben hade sitt kontor där!

Jag har lurat med brorsan också! Han har haft ett gäng 02 och nu en Alpina B7.

Där jag bor är det inte så vanligt med BMW men man ser hur folk sneglar när man möter dem. Dom vill ha!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.