AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.446

Vad fick Er att välja BMW

Sida 2 av 4
ni
19
nigthdreamerssky
735Ia -82 (Åretrunt bil)
735i - 82 5vxl (Projekt Mr X)
Tja.. Jag tog ju lån samtidigt som jag tog körkortet i mitten på 80 talet..
Jag var bilintresserad sen barnsben då och just i den perioden ville jag ha något maffigt. Jag kände sug på MB 280SE W 108an bland annat samt fenmercorna 220S/SE. Jag var och tittade på en BMW 3.0Sa minns jag, men tvekade ... minns inte exakt varför. Opel Commodore GS/E tittade jag på. Så snöade jag in Opel Admiral B modellen och en 2,8E med manuell låda blev inköpt.
Nästa gång jag var inne på att köpa en BMW så tittade jag på en 2500, men det blev en Opel Admiral B igen. Första BMW´n jag köpte blev som bruksbil till och från jobbet. En 1602 - 75a eller var det en 1502a?? Kul bil var det..
Sen blev jag sugen på att köpa en till och var på väg att köpa en hyfsat billig 2002Tii. Men i samma veva blev jag arbetslös.
Senare under arbetslöshetstiden köpte jag en murken 2500 ... hade lite för bråttom. Kunde ju ha väntat lite och köpt en bättre vagn förståss!
Nästa BMW råkade vara en murken 520 - 75a fast flera år senare

Under många års tid var jag lite tveksam till att köpa någon 70-tals BMW igen på grund av den kända rostfaktorn. Innan jag naturligtvis köpte på mig en BMW 3.0 Si med skinnklädsel, som givetvis visade sig vara murken.. Jag var sugen på att köpa en Coupe E9a, men kände rädsla för att få dold rost på halsen. Två till 3.0Si köpte jag inom ett drygt halvår; vilka jag fortfarande har kvar. Den ena använd som bruksbil och den andra sporadiskt använd som bruks; men mera använd till bus och backtävlingar för gammelbilar.. Samt köpte jag senare en 2800CS med 3,5liters insprut och 5 vxl låda; vilken är till salu just nu.. Framvagnen är defekt på grund av en olycka ... likadant är det med bruks 3.0an jag har..

En BMW 325 ix har jag hunnit prova på också. Fast den hade jag diverse elektroniska problem med och att den efter ett tag inte ville gå på fullgas.
Har läst mig till att motortypen inte är något vidare vilket jag håller med om. Den känns som en vanlig fyra upp till under 4000 varv.. Mao slö på lågvarv!
Sen det där med främre drivaxlar känns inget vidare kul.. Akillesproblem liksom!

Senaste inköp är en E28 528iA -87a för att ha som året runt bruksbil.
Ville testa aut igen och är bekvämt till och från jobbet med alla jävla stopp på vägen.. Trivs bra med den än så länge!

Annars är jag väl liksom biten av E3 viruset och hade först tänkt köpa en till sån för att ha som året runt brukis; men har tänkt över saken och tycker det är synd att använda på vintern ... (Fastän jag plågat en redan och åkt av vägen med denna i våras..)
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Blev kär i 6-serien på 70-talet, när man var sisådär 10 år. Har varit såld sen dess. Första bilen blev en 1602. Sen var man otrogen med en Ford Granada, en Honda Quintett och en Audi 80. Sen hamnade jag på rätt spår igen 1993, när jag köpte en 528i E28 på BMW Göteborg. Har varit trogen sen dess. Har aldrig blivit nån 6-serie dock.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Ramlade in på BMW bilar av en slump då jag hastigt och lustigt sålde min 205 GTI på en bensinmack på stående fot för ett antal år sedan.
Visste att det stod en superfin 306 GTI på Peugeot handlaren några kvarter från bensinmacken och gick dit för att kolla på den.

Bredvid 306:an stod en E36 Coupe i otroligt skick, 1 ägare sedan ny låga miltal, rätt prislapp och bara tiggde om en provkörning. Bad handlaren om en provtur och efter en stunds körning där jag helt enkelt bara totalnjöt av motorkaraktär, ljud, kvalitetskänsla, feeeeling bestämde jag mig på sittande rumpa att köpa bilen.

Sedan dess har det liksom bara trillat på med fler BMW bilar. Visst har det funnits några andra märken i garaget samtidigt men alltid minst en BMW. Tittar alltid på en massa andra premium märken när jag ska byta men inser till slut att jag skulle sakna proppellermärket i ratten och BMW känslan för mycket för att byta.

Buspelle
BMW är fortfarande någonstans i bakhuvudet drömmen om en orange 2002tii som jag aldrig hade råd att köpa. Dessbättre har jag därefter genom åren haft förmånen att äga ett antal BMW och det handlar idag om den fantastiska kombination av körglädje, kvalité och teknisk förfining som BMW lyckas åstadkomma.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Det var mitt yrke som fick mig att välja BMW.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
När BMW köpte rovergroup så så kändes det ok att det kom in en BMW i familjen. Så det blev en e21:a 320 som fick dela gårdsplan med morrisar, MG, och Austin.
Efter det så blev fler BMW..... Men Anglofil är man fortfarande och caben delar garage med en Morris Minor.

Lars
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Mina föräldrar drev en planskola och ett trädgårdsmäster under 70 och 80 talet. Vi hade mycket kontakt med Holländarna då vi köpte det mesta i växt väg därifrån. En av sönerna till ägaren av en stor plantskola i Hålland, han var dessutom resande i Norden, kom en dag i en splirrans ny 535M, och jag glömmer aldrig den gången jag fick åka med honom till Stockholm, jag var väl 13-14 år, så efter det äventyret bestämde jag mig att någon gång i framtiden ska jag också äga en BMW.

//Stefan
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag valde inte BMW - BMW valde mig!

Efter att min O--l Om-ga blivit påkört behövde jag en ersättare. Eftersom detta var före Blockets tid, var jag runt hos några handlare. Och plöstligt står där en vit E34, som säger "Köp mig!". Och då gjorde jag det. Vi fick flera lyckliga år tillsammans, så nästa blev en fyra år nyare E34. Lika goda år med den. Sen har det fortsatt så. Se även min devis nedan...

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Började nog fastna för Bmw tack vare att farsan hade en på den tiden rätt ny e28 visserligen bara en 518,, men gillade den, började övningköra i den, sen bytte han bort den mot en 635csia e24 sen var jag rätt såld på bmw efter att övningkört lite i den med =) Gillade bmw innan jag började övningköra med när jag tänker efter sa jag en gång i 13 14 års åldern, jag ska bli snickare och jag vill ha en Bmw ha ha och så blev de visst=) åkt Bmw sen jag tog körkort och snickrat lika länge nästan he he:-P

Lelle
BMWCS 03900
be
7
beeenny
M3 cab -95
får man en m3 cab för 45000 med lagerknack så va gör man :D
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Pga en omfattande rygg och nackskada har jag alltid haft problem med att hitta bilar som jag sitter bra i. Var väl inte helt övertygad om BMW tills jag testade en 318 E30 och satt som en gud. Några år senare kunde jag köpa en 325ik -88. Jag är såld på BMW:s sexor, så det fanns inte i min värld att ha en fyra. Den pärlan fick jag tyvärr plantera i ett dike för att rädda livet på en liten cyklande snorhyvel på fel sida av vägen. Dock gick den laga efter en jäkla massa jobb. Sedan har jag varit utan ganska länge tills jag köpte den lilla 323 Touringen, en -98.
Kände innan att BMW kanske kan vara nästan i överkant eftersom jag aldrig direkt haft pengar, men man kan ju hitta hyfsat fina bilar till bra priser och dessutom går de otroligt snålt, till motsats från hur snacket gick när jag var yngre, att ingen BMW går under 2L/milen. (idioti) En 2,5 liters sexa med över 170 hk som går på ca 0,75 med automat, det är jävligt snålt i mina ögon.

Power is FUN without Control
www.geronimoagency.com
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Har tittat på BMW sedan barnsben men köpte inte min första förrän härom året. Nu står det två stycken på uppfarten och jag går omkring och drömmer om en Z4 att sommarköra också.

BMW är en drog. Ibland går jag in hos Audi-handlaren och tittar och provkör bara för att bekräfta att BMW har det där lilla extra.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
BMW är en drog. Var kan man åka på avgiftning. Ringen eller?

//Stefan
ar
457
argungu
118i -20
Det var inte meningen. Provkörde en Mini. Kompisen som var med sa, ska du inte testa en 1-serie också? Nej, sa jag. Vad som helst, men en BMW ska jag i alla fall inte köpa. (Dumt javisst men så sa jag. Gamla fördomar om BMW och deras förare.) Nåiallafall, vi provkörde en 120i. En halvtimme senare var jag frälst. 120:n inhandlades, numera inbytt mot 3-serie. Och det lär bli fler. :-)

/Erik
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
Fram till 2005 hade jag haft ca 43 bilar sen körkortet togs -82, efter att ha kört några Audi A6 2,4 Quattro som tjänstebil under 5 år och 20.000mil bytte jag arbetsgivare.
På nya jobbet fanns det inga tjänstebilar så jag tittade runt lite efter en privatbil som då också skulle rulla i tjänsten...Audi A6 hade precis kommit som ny modell -04 men var lite dyr!
Kollegan åkte e39 525 M från -03, hittade en likadan på BMW i Solna som då var 2 år gammal och med 3.900mil på mätaren...efter provkörning så var det bara att slå till. Det blev bil 44 sen körkortet togs och jag har nog nu totalt fastnat i BMW´s grepp.
Har nu beställlt ytterligare en BMW, det blev den här gången en 330d med M-paket och massa annat lullull:-)

Min sista A6 var iofs en bra bil men trött i motorn, törstig och knirr och knarr lite här och var redan efter en 1500 mil, åker just nu en e60 som jag köpte ny 2006 och efter 8.600 mil så är fortfarande nybilskänslan kvar, allt är tajt och distinkt och inga missljud eller paneler som knarrar...total kvalitetskänsla måste jag säga.
Att den dessutom är så vansinnigt bensinsnål i förhållande till vad som händer när du trycker på gaspedalen är helt otroligt.

//Micke

En god vän övertalade mig!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Dels har Bmw under hela min uppväxt bevisat vad de går för, bla har ett par rullat över 30k mil styck och en över 40k utan problem. Allt i Bmw passar mig helt enkelt, och det är för övrigt en av de bättre (bästa enligt mig) märkena på marknaden.

Så därför blev förstabilen naturligtvis en Bmw. Sedan har det prövats andra märken också som komplement, bla en Grand Vitara (kanonbil!) och för tillfället en A-klass (rostande, opålitlig, elektriskt förvirrad skitbil). Men det blir nog en Bmw igen efter mercan!

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Is
468
Ismo
735iA -87
Tröttna på min Volga 745 och försökte bli av med skiten, men ingen lycka och dåligt med pengar så jaga jag efter billiga bilar som klara av mitt pendlande på 3mil dagligen..

Tiden går och runt jul så hitta jag min BMW 735iA E32 -87 för 5.000kr... men inga pengar.. tills jag fick lön och slog till den 27:de Januari.

Ärligt talat visste jag inte ett skit om 735:or, eller BMW överhuvudtaget förutom att det är idioter som kör dom.

Ack fan vad underbar bil det var, jag blev FRÄLST.. och det är faktiskt inte idioter som kör BMW, det är folk som njuter av sina bilar.

BMWn var tänkt som vinterbil eller bara tills jag hitta en bättre, men efter att jag blev frälst och min 4år gamla son sa att han älskar bilen så kommer jag rusta upp den... Sonen kallar min Volga (volvo) 745 för Skitförti, bajsbil och en massa annat otrevligt (men sant)

Visst har man fått svar på vad BMW står för = Bogseras Med Wire och Bajs Mellan Wäxlarna, den fick bogseras en gång, bränsle relä kapput, och nu står den upp pallad i väntan på växellåds byte.

Men jag älskar bilen ändå
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
För att ända alternativet till Mercedes va Bmw och vännerna åkte bmw och var supernöjda :P

Das bmw
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
skulle titta på en annan bil (celica gti) men den var kass. hade åkt 20 mil med tåg och stod där hos en firma och glodde, provade då en 320i med samma prislapp - sen var det kört...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.