|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
va säger ni om dessa: Länk 225/45-17 är det man ska ha va ... någon som handlat av BytHjul innan ? | |
|
Det är ju en äldre modell. Jag hade satsat på ett par nordiska vinterdäck så som Hakkapeliitta R eller Continetal Viking Contact 5. Detta då jag prioriterar egenskaperna vid halt väglag. Du får väl ta och fundera på vad du prioriterar mest, halt väglag eller om du vill ha stabilare däck. De nordiska friktionsdäcken brukar var lite mjukare än de som är avsedda för central Europa. 225/45-17 låter bra, går att ha 205/50-17 också, men den sistnämnda dimensionen brukar kosta lite mer. |
|
|
ahaa ok ok , men tycker ändå inte dom borde kosta 600+ mindre än på alla andra ställen ... sen är det sällan mkt snö och halt på vägarna i södra sverige ... kommer snö och försvinner lika snabbt , så jag behöver inte ha några super kvalitetsdäck. |
|
| Samma däck som dom säljer på schmeidmann inklusive originalfälg för 10 papp. Funderar på att slå till, men jag tycker det låter skumt. Michelin plus originalfälg borde kosta mer. | |
Bayer_Aleks |
Lånar tråden lite.... Kör ni på Run Flat på vinterdäcken? Vet nån om dem låter och spårar lika mkt som sommardäck? Dejan har rätt, knappt 1200 för Michelin Alipin PA2 däck är ju inget o snacka om. Västkusten finns det aldrig snö så de e ju helt meningslöst med dubbar. |
Verdi |
Det behövs inte snö för att det ska bli halt. Regn och kalla nätter är minst lika illa. |
|
Som Verdi säger är det inte snön som är problemet. Svarta halkan och all is som blir på vägarna är desto lurigare. Snön ser man ju betydligt enklare och kan därmed anpassa sitt körsätt. Kör man bara med eftertanke så funkar nog det mesta. Men däcken som de säljer ut på bythjul, kan de var något som de haft liggandes ett bra tag? Tycker priset är ovanligt billigt för att vara nya. Är de hyfsat nya och färska däck är det ett klipp som sagt. |
|
| Beträffande RFT. Har RFT dubbat på en bil här hemma, de låter väl inte mer än vanliga gör, men greppet är ju sämre. Jag rekommenderar att köpa vanliga däck före RFT, speciellt till vinterdäcken. Kan ju hända att de har förbättrats sedan de jag har liggandes här hemma tillverkades. | |
|
jösses , orka att denna tråden ska spåra ut ... frågan är om ni tror dom däcken fungerar bra ? om ni kan rekomendera någonting annat ? och om någon tidigare handlat från bythjul ? tror det är skitsamma om du använder Nisse Alpine 3 , eller Michelin's senaste däck om det är glashalt ute ... du kommer glida som fan i vilket fall som helst om du kör med friktion/odubbade vilket vi här i väst/söder oftast gör... |
|
|
De som du funderar på fungerar säkert bra, men du får eventuellt ta det lite lugnare när det är halt ute. Jag har inga referenser för Michelin PA2, tyvärr. Om jag orsakat att diskussionen verkar spåra iväg är jag ledsen. Jag ville bara säga det att jag personligen hade satsat på dubbfria avsedda för norden, som ex. Hakkapeliitta R, före de som tillverkats för central Europa. |
|
|
Hej, Är supernöjd med Dunlop Winter Sport 3D. Du blir inte besviken! |
|
|
Det ska va hakka pekka, sport mega max, conti ponti bla bla bla hit och dit, de ena mer science än det andra. Samtidigt är det viktigt med 18 tum för att det är snyggt. Det många verkar glömma är att profilen spelar väldigt stor roll för vinteregenskaperna. Nä då dyrt ska det va, men 16 tum, nä det blir ju fult. Ursäkta mig nu spårade jag nog ur, jag kunde inte låta bli bara :-) Har läst för många trådar i ämnet just nu. Godnatt! |
|
|
Har själv provat köpa sommardäck från bythjul.com. Fungerade bra! Dock så var det fjolårsmodellen av däck, köpte sommardäck förra hösten. Var då "utförsäljning" av ju denna Nokia Z modell som jag köpte. Ang. vinterdäck så är ju det en smaksak. Kört dubbfria, var fina märkesdäck, men det de greppade inte vissa gånger, beroende på väderklimat. Anpassade jag körningen så gick det bättre. Bytte till märkes dubbdäck istället. Kändes som en billig investering, jag vill hålla bilen på vägen, en dikeskörning samt rep på det skulle göra att jag inte skulle vilja ha bilen mer. Testade både med 205/50-17 samt 225/45-17. Framkomligheten med de smalare däcken var till fördel, samt att de hade bättre grepp på samtliga underlag (ej testat asfalt) |
|
Verdi |
Vinterdäck ska ju vara så smala som möjligt. Dessutom är det bra med så hög profil som möjligt. Vet inte riktigt vad för dimensioner jag kan sätta på mina original 17" som det sitter 22/45-17 sommardäck på idag. Kan jag ha 205/50? |
Bayer_Aleks |
Fick svaret från Bythjul.com att det var en kampanj på ett antal olika däck. Michelin Pilot Alpin PA2 -däcken var inte årets däck och han förklarade att ett nytillverkat däck måste lagras i 8-9 månader innan det får säljas och användas. Såhär svarade han på e-mailet innan jag ringde upp: "Ett däck som är "nytt" är mellan 1-2 år, så det spelar med andra ord ingen roll om du får fjolåretsdäck de kommer fungera lika bra ändå. Det viktigaste är HUR däcken förvaras. Sen är det förståss färskvara och tappar sin effekt som gummi efter 5 år brukande." Jag beställde dessa Michelin däcken idag och jag vet att jag inte kommer äga bilen 5 år framåt ändå, så för mig spelar det ju mindre roll när det är tillverkat, i år eller förra året. Sen vet alla att Michelin tillverkar bra däck och jag har bara läst positiva bedämningar om det. |
| Lite OT men varför skulle däck behöva lagras i 8-9 månader? | |
Verdi |
Gummit kanske är FÖR mjukt i början? |
Bayer_Aleks |
Precis, gummit måste härda annars är det för mjukt och slipas ner på nolltid |
|
Att ett däck som lagrats korrekt inte mister sina egenskaper är helt korrekt, åldrandet börjar i samband med att det används Däremot rent bull.. att ett däck måste lagras innan det får säljas! Tror nog bythjul killen blandat ihop detta med ost eller whisky.. |
|
Bayer_Aleks |
Asså de e ju inte bythjul som ska lagra dessa däck i 8-9 månader om du tror det :) Däcken måste lagras och "stelna" i 8-9 månader efter tillverkning för att sedan gå ut på försäljning, annars e däcket alldeles för mjukt. Tror inte någon firma vill köpa "nybakade" däck och lagra dem i sitt lager innan dem får sälja :)) |
|
Fattde såklart hur du menar, men lik förbaskat, skitsnack! Ett däck behöver inte alls lagras innan det kan tas i bruk, dom sagt de har nog blandat ihop däck med ost eller whisky |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.