|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
simon_en: Nej, jag har aldrig skickat ett mail med bud som ligger 30% under utgångspris. Däremot har jag mailbudat flera gånger men jag brukar inte inleda mina mail med "Du får XXXX". Försöker snarare ha en vettig konversation med den säljare jag kontaktat. Det är inte min sak att sätta ett "sista pris" tycker jag. Det är köparens uppgift att komma med ett bud som jag som säljare ska ta ställning till. Jag har redan satt ett pris, och om köparen inte accepterar detta så får han ju komma med ett motbud. Det är inte min uppgift att pruta. Mixtus: Jag letar första generationens Boxster. Sannolikt 2,7 eller vanlig 2,5. Det är främst försäkringen som diskvalificerar en S, även om det är den som man egentligen vill ha ;-) -------------------------------- //Lövet |
|
| OT... Skiljer det mycket på försäkringen för dig på Boxster och Boxster S? När jag hade småfunderingar på Boxster så var det i stort sett ingen skillnad alls för mig när jag kollade försäkringspremier. Tror personligen att S:et är ganska viktigt på en sån bil. ;-) | |
|
Skiljde flera tusen när jag tittade :-( Men det kan ju skilja mellan olika bolag, än så länge har jag nog bara skrapat på ytan i försäkringsdjungeln för Porschar... -------------------------------- //Lövet |
|
| känns som helt fel prioritering att välja bort S modellen pga försäkringen...du kan inte mena allvar ?? säg att du skämtar... | |
|
Inte det minsta. Att betala en massa pengar för en bil när den står still lockar mig inte alls. -------------------------------- //Lövet |
|
|
andreas_lofgren, det kan räcka med att försöka pruta 5% för att någon ska uppleva det som ett skambud. Återigen vill jag hävda att mailskambuden i regel kommer från bilkucklare som försöker att göra en bra affär. De orkar helt enkelt inte fråga om alla detaljer förrän de veta att de har ett potentiellt fynd på G. Jag irriterade mig också på skambud utan frågor om bilen när jag var yngre. Nu lägger jag inte energi på det, utan ser det som komik. En del skambudare har tro det eller ej humor är min erfarenhet...:) Dessutom lycka till med Porscheaspirerandet! |
|
|
Det är inte så att jag tar åt mig personligen, jag undrar bara om de seriöst tror att någon ska nappa på det? Dessutom så vet jag ju att om de väl dyker upp så ska det garanterat prutas vidare ändå :-( Jag har helt klart skickat mail till folk där jag skriver att: "Jag är villig att betala xxx.xxx tusen. Det är min budget, hör av dig om du är intresserad". Det är dock inte riktigt den typen av mail jag fått... (Med vissa undantag lyckligtvis) -------------------------------- //Lövet |
|
|
Dessa "lycksökare" till bilhandlare mailar skambud på i stort sett alla bilar som annonseras på blocket med 30-40% under annonserat pris Räcker med att 1 % nappar på budet för att dom skall göra en bra affär totalt Men som enskild säljare blir man ganska trött när man får dessa mail men när man märker att man får sådana mail på ALLA bilar man försöker sälja och ALLA gånger man förnyar en annons så förstår man att dom har det som "yrke" alla göra så Och deras mail eller telefonnummer är nästan aldrig registrerade samt dom anger nästan aldrig sitt namn alternativt fel namn och ett flertal gånger har det visat sig att dom tillhör en ökänd "folkgrupp" Värre är dock dessa typer som ringer och frågar om allt som redan står i annonsen. Speciellt irriterande är det om man skrivit en lång och detaljerad annons för att slippa svara på en massa frågor hela tiden Sedan skriver man ofta både varför man säljer den (för att köpa nyare oftast) samt om man kan tänka sig byte eller ej. Ändå får man en massa förslag på att byta in deras gamla högmilare med pengar emellan. Folk verkar antingen inte läskunniga eller allmänt oseriösa ofta. Absolut värsta spekulanterna är dom som verkar skitintresserade och vill komma och titta, gör upp om tid och allt och man ser till att bilen är nytvättad etc etc men ingen dyker upp |
|
|
Tänkte få berätta om när jag själv försökte skambjuda. Det här var ca 5 år sen. Bilen ifråga var en Volvo 945LTT-98. Jag vill minnas att säljaren ville ha 120 kkr. Jag bjöd per mail 75 kkr, med den "fantastiska" motiveringen att "-det är ju en gammbil". Vet ni vad jag - välförtjänt - fick för svar? Jo säljaren svarade: "-SUG MIN KUK IDIOT!!!" Såhär i efterhand var det helt rätt av säljaren, jag skulle förmodligen ha reagerat likadant. Och det var faktiskt sista gången jag skambjöd som en tattare. :-) |
|
|
Svarthandlarna har inte så värst mycket i huvudet heller. Hur stor är sannolikheten att jag skulle acceptera ett bud som ligger 30.000 LÄGRE än vad jag får i inbyte? -------------------------------- //Lövet |
|
|
Smtliga BMW försäljnignar har varit relativt smidiga för min del. Oftast kunniga köpare som vet vad de är ute efter. Skambud via mail får man däremot räkna med, detta oavsett bilmärke. |
|
|
Äntligen en seriös spekulant! Inte för att jag tar ut något i förskott men det är i alla fall en kille på G som började med att fråga om själva bilen - inte bara hur billigt han kan få den... -------------------------------- //Lövet |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Precis som att sälja en Rydsbåt, kunderna är gnälliga som fan och tror att de köpt en lyxbåt. Köparna däremot till en Utter eller Bella/Flipper är oftast helnöjda även om reklamationsfel eller annat tråkigt uppkommit. |
|
Priset diskuterar man på plats när man synat bilen, med undantag om har långt att köra då kan man fråga om priset går att diskutera! Det är min filosofi vid både köp och försäljning. Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Jag tycker egentligen det är självklart att man skall kunna diskutera priset över telefon oavsett avstånd, åtminstone initialt. Det handlar ju om att klargöra vilka förväntningar som både köpare och säljare har INNAN man möts upp för en visning eller affär. Märk väl att detta INTE är detsamma som att direkt skrika sista priset i luren innan man visat seriöst intresse för bilen. |
|
|
Jag tar gärna en diskussion om priset per telefon om personen verkar seriös. På det sättet slipper både jag och den presumtive köparen bli besvikna på plats och vi känner båda till varandras utgångspunkter. |
|
|
Tycker det är av större betydelse att säljaren har en reell uppfattning om skicket och är ärlig om det, än möjligheten att diskutera priset per telefon. Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Jag är naturligtvis öppen för möjligheten att diskutera pris men då ska man ha vettiga argument för sin sak. I nuläget har min bil det bästa priset på blocket av alla AWD modeller och att jag då skulle sänka priset 15% bara för att någon inte känner för att betala, det håller inte. Om de hittar en bil med bättre pris, hittar något som är felaktigt - givetvis är jag öppen för en prisdiskussion. Nu är min bil helt felfri, nyservad och bäst prissatt på blocket så då är utrymmet ganska begränsat. Om någon skickar ett uselt prutförsök ("ey, vad är ditt bästa pris" eller ("ey, jag bjuder 100) då brukar jag svara med en länk till en bil i deras prisklass. Dessa har då alltid gått längre eller är äldre. Det blir aldrig några utdragna diskussioner då ;-) -------------------------------- //Lövet |
|
| Jag brukar skicka en länk till www.skoda.se när jag får skambud. | |
| Haha... Grymt tips, BMW528M! =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.