AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
9.222

118d eller 120d

Sida 2 av 2
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Kör ifrån kompisens 120d 177hk med min 118d :)

Ur
184
Urma
118d -08
Onehp: Mycket medveten om att det är olika mjukvara och insprutningssystem. Men frågan är om det är prisvärt. Vilken modell tror du BMW tjänar mest pengar på? Tur är väl det att Smaken är som baken så att säga!

Slippy: Jag är också nöjd med min Promotech +box!

Jag tycker inte att de ska vara "självklart" att är ok att modifiera eller byta programvara. Det får var för sig avgöra. Garantier och driftsäkerheten är inte jämförbara. Att ha en helt OEM original bil är alltid mer prisvärd än en trimmad bil, bara för att.... IMHO
Dessutom får man nästan aldrig tillbaka pengarna man lagt på trimmet vid säljdags, snarare att det sänker hela bilen om köparen bara får sina misstankar att bilen varit trimmad.

Visst är det kul att ni är nöjda och att ni kör ifrån en 120d. Men det är inte samma som om en 118d har blivit en bättre bil än en 120d. Då tycker jag att det är hårdvaran som räknas, det går ju att trimma den med också...
Sen är det alltid nån som har värre bil och kör ifrån er ändå. Som jag med en trimmad 123d. Men inte himlar jag om det för det finns massa som är ännu snabbare på rakan. Tycker det är mer imponerande om man kan köra bra som förare. Snabbt men sjysst, snålt och naturligtvis helt skadefritt... hur ofta pratas det om det, eller blir man en bra förare bara man sätter sig i en BMW? Not! ;-)
Ett annat sätt att se på saken:
Litar man inte på att "fabrikshårdvarutrimm" från 118d till 120d inte är bra nog eller prisvärt, då borde man fundera på att köpa en 116d, om man ska ha en BMW överhuvudtagit!
Mjukvarutrimm känns mer som en fråga man funderar på efteråt...

Till trådstartaren: 118d eller 120d är likvärdiga för det mesta, skulle köra på det som känns bäst. Bättre att köpa direkt det man vill ha än att vara "snål" och sedan känna sig tvungen att byta upp sig till mycket större financiell förlust. Vill man bättra sin miljöimage kan man I värsta fall skaffa ett klistermärke med "128gCO2/km" för att ha på bakluckan på 120d:n. Vill man vara en riktig miljöriddare kan man ha en Brompton i bakluckan och cykla kortare sträckor...
eF
900
eFx
520d Touring -09
Hej!

Varför kostar vissa 120d av 177hk-modellen ca 2600kr i årsskatt och vissa ca 2400kr?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det har med koldioxidutsläppet att göra. Misstänker att den senare har automatisk start & stopp.

--------------------------------
//Lövet
Nja alla 120d 177 hk har väl start & stopp? Om man inte har automat förstås men då är skatten ännu högre.

Jag misstänker att de med högre skatt är av årsmodeller som fick 6000kr rabatt på skatten. För den rabatten är väl borttagen nu och då har man lite lägre skatt istället?

M v h
eF
900
eFx
520d Touring -09
Ja det enda som skiljer verkar vara 1g mindre i koldioxidutstläpp..

/eFx
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
På min är skatten 2500.
/M

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.