AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
9.220

118d eller 120d

Sida 1 av 2
lh
42
lho
M235i xDrive 2015
Beställt 330e lev v44
Har inte ägt bmw på några år 0ch är ute efter en lite roligare andra bil för körning till jobbet.
Har provat 118d som jag tycker har ett hyfsat drag och då bilen är miljöbilsklassad gissar jag att den blir hetare på beg marknaden än 120d.
Det finns dock några faceliftade 120d med m-sport paket på blocket som helt enkelt ser snyggare ut än en standardbil.
Tacksam för hjälp med info om vilken modell som håller sig bäst i pris och är/blir lättast att sälja om ett par år?
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Miljöbilsklassningen får ju mindre betydelse framöver i och med att miljöbilspremie, parkeringsförmåner, rabatt på trängelavgift m.m. successivt försvinner. "Miljöbilar" kommer i framtiden visserligen slippa fordonsskatt i 6 år (från att de är nya), men samtidigt sänks skatten även för snåla dieslar strax över 120-gramsgränsen. En 120d som idag kostar ca 2500 per år kommer i framtiden kosta ca 1500 om jag minns rätt (förutsatt att det är en facelift med 177 hk och partikelfilter).

Jag tror miljöbilsdefinitionen som sådan kommer minska något i betydelse samtidigt som snåla motorer i allmänhet kommer vara fortsatt populära. Skillnaden mellan 120d och 118d i utsläpp och förbrukning är försumbar med den ena strax övermiljöbilsgränsen och den andra strax under så att välja en 120d behöver i praktiken inte betyda någon större skillnad varken för bränslekostnader eller miljösamvete.

118d är en trevlig motor, men 120d är ännu trevligare. Jag tycker du skall provköra båda varianterna och välja den motor du tycker bäst om i förhållande till bilens pris och vilken utrustning du får med. Som du säger är 120d exempelvis oftare M-sportutrustad på begagnatmarknaden.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Miljöbilsklassningen på en begagnad bil saknar i stort sett betydelse numera. Det blir inga gratis biltullar i Stockholm, i Göteborg håller de på och tar bort parkeringsförmånerna osv, förmånsvärdereduceringen gäller inte för dieselbilar i alla fall osv. Summa summarum: Köp du en 120d om du vill ha, de extra grammen koldioxid gör inte särskilt mycket ekonomiskt.

--------------------------------
//Lövet
lh
42
lho
M235i xDrive 2015
Beställt 330e lev v44
Tack för era synpunkter.
Har testat 120d med m-sport och 18tum och väghållningen är suverän.
Var lite rädd för att fjädringen skulle upplevas som för stum men jag tyckte att fjädringskomforten är ok.
Däremot är det inte mycket gummi i 18 tums däcken och det känns och hörs.
Har inte kört med 17 tums däck är det stor skillnad i komfort på 17 tum och 18 tum?
Upplevde sportstolarna som trånga mot revbenen ( är normal byggd och 184cm lång) hade en 323Ci för några år sedan med sportstolar och de var sköna inte alls så trånga som i 120d, är stolarna mindre i 1 serien?
Antar att en 120d utan sportstolar inte är lika "het" på beg marknaden.

Vad skall man betala för en 120d -07 i bra skick med 177hk och utrustad med m-sport?

Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Ang. skillnad mellan 17 och 18 tum i ljudkomfort...
Har själv 18 tum på min som jag iofs inte tycker bullrar störande mycket från däcken, men visst... på grov asfalt blir det en del däckljud. Vinterdäcken som är 17 tum och inte run-flat upplevs ändå som ett under av tystnad i jämförelse.

Har kört andra 1-serie med 16- och 17-tumsfälgar och upplevde inte speciellt stor skillnad i vägljud mot mina 18-tummare, så jag skulle tro att run-flat eller ej gör större skillnad i sammanhanget, samt förstås vinterdäckens mjukare gummiblandning.

SKillnad i fjädringskomfort kan jag inte uttala mig så mycket om då andra bilar jag kört inte haft m-sportfjädring och därför naturligtvis är mjukare av den anledningen. Vinterdäcken känns heller inte rättvist att jämföra med i detta avseende. De är förstås mjukare, men det är en helt annan typ av däck för andra ändamål.

Ang. sportstolarna - precis som du säger är de smala. Dock har de ju en elektrisk justering av sätets bredd, men är man bred kan jag tänka mig att det kan bli lite klaustrofobiskt även i bredaste läget. Därav att det är viktigt att jämföra med standardstolarna. För mig som är liten och inte så bred är sportstolarna helt underbara.
lh
42
lho
M235i xDrive 2015
Beställt 330e lev v44
Har varit och testat 325i och tycker att sportstolarna i denna bil känns större.
Ljudet från en sexa är inte helt fel men den drar naturligtvis mer bränsle.
I dessa miljöbilstider vet jag inte om det är ett smart köp.

Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Jag tycker att du lugnt kan köpa en 325i om du vill. Den är ganska snål och det finns betydligt svagare bilar som drar lika mycket eller mer. Jag tycker även man kan märka att den västa miljötalibandebatten börjar lägga sig lite iom mer frågetecken kring koldioxiden (FN´s senaste rapport) mm. Kolla t ex vilka bilar Expressen listar som de viktigaste på bilmässan idag.. en hel del icke miljöbilar...

Ska själv köpa en andrabil snart och kommer inte välja bort en sexa..
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag antar att du vet att man kan justera bredden på stolarna?

Jag köpte i somras en 120d kampanjbil och I löv it. Den är rolig, snål, bekväm, snygg och härlig. Köp en sådan! Dessutom tycker jag att 120d har mycket bättre lågvarvsegenskaper än 118d, man kan ligga på 1000 varv och slöa utan att bilen börjar skaka. Inga problem med tjuvstopp.

Dessutom är den skönt snabb.

Enda minus: Trist ljud när man varvar.

/M
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Länk med bilder.

AlpineWhite - Var har du sett/hört att fri miljöbilsparkering kommer att försvinna eller förändras? Är själv ute efter en annan bil och betalar ganska mycket per år för parkering, så det kommer spela stor roll för mig.
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
H2o67:
I Göteborg har det redan förändrats. Från och med halvårsskiftet förra året gäller mindre generösa villkor för de nya tillstånd som utfärdas (gamla tillstånd gäller enligt tidigare regler så länge de är giltiga). Detta innebär bland annat att man inte längre får stå gratis på alla boendeparkeringar, bara i den zon där man bor. Man får inte heller som tidigare parkera gratis i 2 timmar på tidsbegränsade parkeringar (exempelvis 10-minutersparkeringar). Dessutom kan man bara få ett parkeringstillstånd om man är bosatt i Göteborg.

Det har pratats en del från politiskt håll om att på sikt fasa ut miljöbilsparkeringen helt, då det inte längre har samma betydelse som incitament, utan mest orsakar parkeringsproblem och kostnader för kommunen.

Se nedanstående länk:
Länk
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Kan för övrigt tillägga att jag själv valde mellan 118d och 120d och hade funderingar kring parkering i och med att jag jobbar i centrala stan. Med de nya reglerna visade det sig dock att miljöbilsparkeringen i stort sett skulle sakna betydelse för min situation, så valet föll på 120d istället. Där jag jobbar finns i stort sett bara 10- och 30-minutersparkeringar längs gatan och ingen större parkeringsplats i närheten där tillståndet gäller.

Med nuvarande regler är det ju egentligen bara fördelaktigt för de med boendeparkering och de som väldigt ofta gör kortare ärenden (under 2 timmar) inne i stan och som då kan parkera på någon av de parkeringsplatser där miljötillståndet gäller (längs gator och ett par större parkeringar som Heden).
Jag bor i Zon 5 i Göteborg så det betyder nästan 5000:-/år för mig i P-avgift, så den hoppas jag blir kvar ett tag till, om jag nu väljer en 118d.

Jag har mailat trafikkontoret i GBG, får se vad dom svarar.
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Ja, är du berättigad till boendeparkering kommer du ju garanterat ha nytta av nuvarande miljöbilsregler, så länge de nu varar. Du kan nog vara trygg åtminstone två år framåt (är väl så länge tillstånden gäller?) eftersom eventuella framtida ändringar antagligen enbart kommer påverka nya tillstånd - tidigare tillstånd gäller enligt de regler som var när de utfärdades.
Ur
184
Urma
118d -08
Skatten för faceliftade modeller är ca. 400kr lägre för en 118d. Det tillsammans med lägre försäkringspremie samt 25000.- lägre inköpspris borde göra att en 118d står sig bättre på begagnatmarknaden. Om du inte tycker effekten räcker till i en 118d så är box, chip ett alternativ. Med ett sånt alternativ får du ut mer effekt än 120d orginal.
Varför trimma den med box överhuvudtaget? Om man nu vill ha en snabbare bil får man väl köpa en med större motor från allra första början. Det är ju inte direkt så att man betalar mer för enbart hästkrafterna, utan det ingår ju ofta lite andra saker som bättre bromsar och större kylsystem.
Jag har inte kört en 118d men däremot en 120d och den gick riktigt bra.

Jag hade ju först och främst kollat på inköpspriset för respektive bil samt kollat vad försäkringen hade kostat, är den bara tänkt som andra bil tycker jag att du ska se vad som kostar dig minst i slutet. Oavsett Vilken av ovanstående bilar du än köper är jag övertygad om att du kommer att bli nöjd.
Ur
184
Urma
118d -08
Större motor? Det är ju samma motor i 118d-120d, 2 liter, skillnaden är att BMW tagit ut mer effekt ur 120d, 177hk mot 143hk. Priskillnaden mellan modellerna är ca.25000:- säg att du trimmar den svagare för 6000:- och får då ut samma effekt som den starkare motorn= en besparing på 19000:-

Det stämmer att 120d har ventilerade skivor bak också, vilket inte 118d har.
Martin E
Finns således inga bra argument att välja 118d längre, möjligtvis lägre pris.

Jagskulle köpt samma bil igen om jag fick göra om köpet, vem behöver en större bil eg??

Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
120d-motorn är helt ok, säger jag som tidigare kört 330 alltså 6-cyl sugmotor. Verkligen häörlig m skönt ljud men det är bara att inse att nu är det nya tider och att det inte är fel att sänka förbrukningen från 1.2 l/mil till 0.55l/mil!!! Men ljudet, ljudet!
lh
42
lho
M235i xDrive 2015
Beställt 330e lev v44
Får ändå en känsla av att miljöbilshypen har rotat sig ganska bra hos gemene man. Oavsett om det finns parkeringsförmåner eller inte.
Det är helt enkelt "inne" att köra en diesel som är miljöbils klassad, det är svårt att säga hur det blir om några år men BMW säljer väldigt bra av 118d nu.
Modellen är populär och håller kanske andrahandsvärdet bättre.
De verkar finnas få begagnade 08 118d med m-sport. De flesta är komfortbilar. vill man ha en bil med m-sport är det nog 120d som gäller.
Har inte kollat skillnaden på försäkringspremien ännu men det är ett bra tips från chris87.
Urma: en motor är inte samma bara för att det har samma volym. Inte heller är dem detsamma om de har samma block. kolvar och vevstake. De behöver inte ens vara samma om de har samma turbo till utseende. Nej de har olika mjukvara. Olika insprutningssystem. Olika växellådor. Och säkert olika i en hel del fler punkter som jag har gjömt nu/inte orkar kolla. Man kan inte jämföra en trimmad 118d med en 120d och tror att man får samma saker...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.