AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.062

orkar elfläkten att kyla motorn ?

Sida 2 av 2
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag hade tidigare en 730 -92 där viscokopplinge var kass (inte skuren utan den kopplade aldrig in fläkten). Jag körde 2000 mil med den . Det fungerade i alla lägen utom i bilköer på sommaren. Tyvärr kan man inte själv välja när en bilkö uppstår. Vid något tillfälle var det fotgängaretempo på motorvägen. Full värme hjälpte inte och jag var bara tvungen att ta mig ut i vägrenen och köra om alla på insidan till närmsta avfart. Inte riktigt politiskt korrekt att köra på det viset med en 730. Folk har ju redan innan sin förutfattade mening om vad BMW står för. Om bilen rullar räcker fartvinden för att kyla motorn.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Richo: Det beror på om man har high eller low utförande av kombi, jag har low och då är det väldigt lätt men M5 har väl alltid high, så vet ej, men det finns nämnt i forumet eller googla på "obc hidden menu e39". Meny 7.0 är kylvätsketemp.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Länk
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
marin849: Tackar för infon om hur man får fram dessa koder, och framför allt temperaturen. Är bra för alla andra som är oroliga för sin motortemperatur och som kör utan visko fläkt. Nästa gång bilen ska hårdköras så blir det med extra koll på tempmätaren i digital form:)

Om tempen stiger så blir det nog montering av viskofläkten. Fast i mitt fall(M5...) så tror jag elfläkten kyler så pass bra att jag inte kommer se någon större temperatur skillnad. Återkommer när jag testat:)

Mvh. Richard
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Tar ni bort viscon så glöm inte att köpa nummer 8. Länk
För ett snyggare avslut på axeln.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.