AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.064

orkar elfläkten att kyla motorn ?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej slirkopplingen skar på min 540 i dag plus att ett fläktblad gick av
var därför tvungen att ta bort den pga obalansen som blev undrar då om el fläkten orkar kyla bilen tillräcligt vid tex köer och tung belastning ( typ släp dyl) behöver bilen men inte lätt att få tag i en fläkt på en fredag eftermiddag
mvh Mikael

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du får prova och hålla ett vakande öga på tempmätaren. Det är vanligt att fläktvingen exploderar av centrifugalkraften om kopplingen skurit, så det är ju på sätt och vis bra att den är bortplockad.
Här finns nya kopplingar t.ex:Länk
Vad jag har läst på amerikanska forum så klarar inte elfläkten att kyla V8:an själv vid hög temperaturbildning. Fläktkopplingen sitter ju där av en anledning...

När min fläktkoppling skar åkte jag en sträcka på 5 km hem i rusningstrafik. Det fungerade bra, tempmätaren rörde sig inte alls men jag har å andra sidan en sexa.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
ok tack för svar har kört utan några problem än men ska beställa en på måndag mvh mikael

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej.

Åströmarn/Mikael: Hur långt har din 540 rullat? Har själv funderat på att byta slirkopplingen (viscokoppling) då jag upplever ett väldigt "svoschande" ljud som följer varvtalet.

Hade du ngr konstiga ljud innan kopplingen gav upp?

Tacksam för info:)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Kan man ersätta den fläkten med en elfläkt?

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
hej grodan kermit nej det märktes inget den bara la av
sen hörde man att den följde varv talet på motorn
bil en har rullat ca 19500 mil mvh

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
åströmarn: Okej. Hmmmm.....min bil har rullat straxt över 19.000 mil och jag upplever ibland att "ngt" fram i motorn låter som ett propellerplan och följer motorvarvet.

Kanske är den på gång att paja. Kan man testa viskokopplingens funktion eller är det bara ett byte som gäller?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
En fungerande visko skall göra så att motorn (om den är varm nog vill säg) låter som "en gammal Volvo" upp till ca 2000rpm, sedan skall ljudet försvinna (dvs viskon "kopplar ur"), i vart fall är det så på min E34, borde vara liknande på E39
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
grodan : ja du kan känna på fläkten om den känns glapp om du vikar på den min känndes men ändå gav den upp du får känna och prova =) mvh mikael

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Dawwe: Ja, det har jag förstått :) Problemet är väl när den fortsätter att följa varvtalet över 2000 rpm.

Åströmarn: Får gå ut och "känna" lite på den:)

Dock blir det nog ett byte snart för att vara på säkra sidan. Har för ett par-tre år sedan lagt ner nästan 10.000 sek på att byta ut hela kylsystemet, då vill man inte riskera en havererad viscokoppling...

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hittade denna tråden när jag satt och sökte efter en ersättare till den vanliga kylfläkten, tänkte byta till en som går på el istället för visco. Då noterade jag ert visco-snack och min fläkt har kåtit som en gammal Volvo nu rätt länge men har inte vetat varför, nu vet jag :-)

Om man vill skippa fläkt och visco, finns det något bra el-alternativ? Gäller 540 E39.

Fläkten sprängdes ikväll och slog sönder kylaren nämnligen... :-(
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
När jag köpte min e39 M5 så låg fläkten i bakluckan. "Demonterad för att den inte behövdes". Nu har jag kört 2 år hårt ibland och varma sommar dagar. Inga problem med temperaturen alls. Jag tror visko kopplingen finns där för extrem hetta tex Saudi Arabien 40C och uppåt... Man ska tydligen även spara ett par hk och någon cl bränsle utan fläkt med:) Så jag tror ni klarar er utan er fläkt!

Mvh. Richard
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Det kan kanske förklara varför min har dragit lite mer bränsle nu ett tag? Fläkten har snurrat med på varvtalet hela tiden, det blir ju en extra belastning.

Ska man skippa visco och fläkt då? Kör man fort/hårt så kyler ju fartvinden och kör man sakta/köer så startar väl AC-fläkten för att hjälpa till?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
richo: Så länge man inte med "kör hårt" menar att man studsar på varvstoppet på bredställl genom rondeller och sånt så räcker elfläkten. Annars inte kan jag meddela av praktisk erfarenhet. Det gäller att ha lite fart om man ska ha pedalen i golvet långa stunder, men då brukar man också få rätt bra fart, så länge man inte busar.
ma
7.450
marin849
Ravve: Ja! Om fläktkopplingen har skrurit går det en del effekt till fläkten, men dessutom så väller det ju kall luft i hela motorrummet om det är lite kyliigt ute, så det går åt lite mer soppa pga längre kallstart också.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Inte så konstigt den gått dyrt nu i vinter då :-)

Blir till att beställa radiator, visco, fläkt och fläktkåpa nu. Tror jag kör med fläkt som backup iaf, har ju trots allt kompressor också.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
marin849: Jag har burnat upp flera omgångar däck med M5an nästan stilla stående. Dock endast typ 5 min som max varja gång. Temp mätaren har inte rört sig det minsta från mitten, och det är utan visko fläkt. Men man hör elfläkten snurra ordentligt:) Men jag tror säkert att motorn blir överhettad vid längre perioder av hård belastning.

Mvh. Richard
Den här kanske fungerar som el alternativ?
Länk
ma
7.450
marin849
Richo: "burnat upp FLERA OMGÅNGAR däck" :)
Om M5 har samma typ av tempmätare som vanliga E39 så står den rakt upp mellan 75-113C. Nu är det en M-motor så den har säkert en annan prioritering av kylvätsketemperaturen än vanliga E39or. Där är normaltemp 96C (ekonomiläge) men vid hög last sänks kylvätsketemperaturen nedåt 75C för att få ut mer effekt och framförallt hålla oljetemp och slitage nere. Det går att trycka fram temperaturen i grader i kombiinstrumentet, testa det nästa gång. :)

Dock, området som mätaren står rakt upp inom är ju inte valt av en slump, det är ett "safe" område.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Detta var något nytt för mig. Jag har ioförsig haft en känsla att något är annorlunda med min e39 jämfört med äldre bilar med tanke på tempmätaren. Äldre bilars tempmätare rör sig gärna vid hårdare körning.

Hur får man fram temperaturen i kombiinstrumentet?:)

Mvh. Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.