|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
När jag lägger i backen så börjar det varna trots att det inte finns nåt bakom. Detta händer inte varje gång men väldigt ofta. Ibland fungerar det också. Var ska man tro att felet sitter? Hälsningar Anders | |
|
Jag skulle tro att någon av backsensorerna är sönder. Hände på min förra E-46:a. Bmw kan koppla upp bilen mot datorn och läsa ut vad som är fel och även vilken givare som ev är kass. Anders |
|
|
Lyssna efter ett tickande ljd i varje sensor är det tyst i någon så är denna sönder . Har haft samma fel också. Lätt att byta själv. |
|
|
beckis: Jag antar att du inte menar att det tickar i sensorn, du menar väl att ljudet kommer från instrumentbrädan om man håller ngt för en sensor i taget. Mitt problem är dessvärre att det tjuter fast det inte finns ngt i vägen. Då lär det inte gå att hålla ngt för en sensor i taget Hälsningar Anders |
|
|
Om någon sensor är i sönder tjuter det konstat när du läger i backen. Gör så här: vrid nyckeln till läge två dvs läget innan bilen startar lägg i backen gå bakom bilen lägg örat intill varje sensor och lyssna efter ett tickande ljud vid den sensor du hör ett tickade ljud ligger inte felet. I mitt fall var det 2 st sensorer som gett upp . Ps har du tillgång till stetoskop är detta kanon att avlyssna med. |
|
|
Hände mig också som beckis säger det bara att lysna där bak oftast är det 2 st som går sönder samtidigt,,bytte mina 2 veckor sen enkelt att byta också lycka till |
|
STi |
Hade också problem med det. Kollade givarna så som nämns tidigare. Åkte till Bmw å dom kopplade upp sig. Allt visade på att den var trasig. De bytte denna och samma fel. Det visade sig senare att det var kabelbrott fram till denna givaren |
|
Nu har jag fått hjälp med att konstatera att det är fel på givare 2 från vänster. Nu undrar jag hur man får ut den. Har försökt att bända med en mindre skruvmejsel, men ej lyckats. Bar gjort märken i plasten. Först undrar jag om man ska ha ut bara den innersta delen eller om man ska ha ut även ringen runt den? Och hur gör man för att få ut den? Hälsningar Anders |
|
|
Man tar den baksidan du måste under bilen. Ricka lite i sidled sen drar man den rakt ut börja med att ta av slddarna bara att dra av allt gjort på 5 min |
|
|
Är det en cupe eller sedan?min är sedan du behöver inte gå under bilen utan ta en mejsel med trasa runt så att du inte repar nåt börja med att dra ut listen om det nu är sedan från kanten väl när du har fått ut den kommer du att förstå hur du ska göra jätte enkelt lovar du tar loss trasiga sensorn bakifrån lisen om man säger så. lycka till |
|
|
Glömde skriva att min är en kombi! |
|
|
Det är en sedan. Min fråga igen. Ska ringen runt sensorn vara kvar? Bänder man med skruvmejsel runt sensorn eller runt ringen utanför sensorn? Hälsningar Anders |
|
| Det du tror e ring är ingen ring det är en och samma grej när du lossar på den svarta listen kommer du se att du kan putta ut sensorn från listen alltså bakifrån listen alltså ingen mejsel runt sensor mejsel behövs bara för att underlätta att få ut listen...sitter en stick kontakt på sensorn ta loss den försiktgit dit med nya sensorn klicka tillbaka listen klart!det är klips som håller listen | |
|
En grej till tex när du får loss listen säg från vänstra sidan kommer sensorn också följa med då är det som sagt bara att loss stick kontakten Lycka till |
|
|
Det gäller att vi pratar om samma modell. Idag har lyckats slita sönder sensorn. Bände med 2 skruvmejslar från utsidan, så skulle man inte göra. Var till BMW och köpte en ny för ca 900 kr Fick info om att stötfångaren måste demonteras, bultarna för den sittar i bagageutrymmet sas det. den ska demonteras innåt, sitter med några hullingar, kabelkontakt i sensorn Någon som kan intyga detta? Bilen är en 330i 2003 Hälsningar Anders |
|
| Alltså jag har en 330i Mpkt 04 och jag är nästan 100% på att det funkar på samma sätt det tog mig 2 min att byta sensorn och nej du ska inte demontera stötfångaren..maila mig om du vill ha hjälp så kan vi träffas jag kan byte den åt dig | |
|
Catch_me Du skriver om en svart list, vad är det för ngt? Du hade rätt i att ringen ingår i sensorn Hälsningar Anders |
|
| alltså det finns en svart plast list runt bilen,,När du tittar på sesorn vart sitter den inbyggt på fronten eller?det går runt svart list hela bilen den listen menar jag | |
|
Nu har jag lyckats byta sensorn och nu fungerar allt som det ska. För att kunna byta sensorn måste stötfångaren demonteras och det går till ungefär så här: Stötfångaren är fäst med sex muttrar i bagageutrymmet och en skruv på undersidan av stötfångaren Länk vid hjulhuset samt något som ner i ett spår i framkantens ovansida Länk Sidostyckena har tre spår som går in tre klackar i ett plaststycke Länk Länk För att komma åt de tre muttrarna i bagaget måste det svarta plaststycket nedanför låset demonteras och det är det största jobbet. De två plastlådorna, en på varje sida måste bort först (den ena över batteriiet på min 330). Det vänstra bakljuset måste bort. När allt är lossat glider stötfångaren ut på de två rören som väl är ngn form av stötdämpare. Nu kommer man åt att lossa elkontakten från sensorn, Sensorn har två hullingar som håller den fast, en uppe och under. jag satte in två skruvmejslar och sen slog jag ut sensorn från utsidan. Sen montera den nya, skjuta in en sida av stötf i taget så den går in i de tre fästena. Ett problem kvarstår dock. Jag får inte stötf överkant att fästa i framkant på vänster sida och jag förstår inte vad som ska låsa i spåret. Hälsningar Anders |
|
|
Det är ju stor skillnad om det är facelift eller icke. Här är en länk på icke facelift. Länk |
|
|
Vad menas med facelift? Vilka modeller har facelift och vilka har inte? Då är det tydligen det jag har, för så ser inte min ut. På den länken som visades av 3D Pinball är det ju enkelt, bara att ta loss listen, sensorerna sitter ju i den. Så här ser min modell ut Länk Där ser ni ju sensorerna i listen, men de är inte fästade i listen utan i stötfångaren, så stötf måste demonteras. catch_me: Jag antar att du har den modellen där det bara är att demontera listen som Pinball visade Hälsningar Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.