AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.789

hur mycket ska man betala för en 325 06' ?

Sida 2 av 2
Verdi
Frasse, Oj, misstog dig för halohola.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Frasse: Prova kan man alltid göra. Jag sätter dock en spänn på att det inte blir några 175' för den bilen på ett bra tag ;-)

--------------------------------
//Lövet
Det är begagnatbrist i Sverige så en prutning till 175kkr låter osannolikt. 190kkr är däremot ingen omöjlighet, kanske t om 188kkr :-)

För att ge ett exempel hur hopplöst det är att pruta idagsläget: I våras vad jag seriöst intresserad av en 2 år gammal bil som stått och samlat damm hos en märkeshandlare sedan årsksiftet, dvs då ca 6mån. Utgångspris knappt 300kkr. Åkte dit, provkörde och allt var perfekt. Gav ett bud på 11% under annonspris samt omgående underskrift av köpeskontrakt med 20% handpenning över disk och resten inom 1h via postväxel.
Svaret blev ett bestämt "aldrig i livet, du kan sticka direkt". Jag kontrade med att acceptera utgångspriset men i gengäld få med ett gäng vinterhjul.
Svaret blev "om jag hade haft några hjul hade jag behållt dem själv".

Kanske hade jag extrem otur i detta fall men jag tror dessvärre det speglar begagnatsituationen rätt väl i Sverige just nu. Så att pruta från 199 till 175 känns som en utopi om handlaren inte sitter på ett enormt lager av just denna modell.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att tänka på Kristoffer är att handlarna gillar inte kontantaffärer. De vill sälja på avbetalning eftersom de då får kickback från finansbolaget.

--------------------------------
//Lövet
Det ligger säkert en hel del i vad du säger, dock är det ett litet lustigt sätt att hantera en seriös kund på när jag i princip var den enda bilkunden i hallen under den timmen jag var där. Bilen stod fortfarande osåld i början av augusti när jag kollade senast efter den.

Oavsett vilket så anspelar det lite på trådskaparens frågeställning om rådande prut(t)läge.
Min tilltänkta svärfar kollade på bilen för en förra veckan och då släppte dom den inte för 185k med motiveringen "vi har fler spekulanter som är beredda att betala mer för den", kanske är det "halohola" som dom tänker på då :)

När jag kom ut till bilen i morse så satt det en lapp under vindrutetorkaren med budskapet "jag vill köpa din bil, ring mig"

Nu är den ju inte till salu men det säger väl en del om begagnathandeln i dagsläget.
dd88: Jaså, ni har sett den bilen i verklighet va, är den i fin skick osv, berätta lite mer, tack ! Du får gärna höra av dig om du vill sälja din bil, den är så läcker :)
Jag har inte varit med och tittat på bilen, men enligt honom så hade han inga anmärkningar, han fick dock inte provköra den om han inte var säker på affär, vilket jag tycker lät väldigt lustigt, kanske något jag missuppfattade dock.

Han var i Jönköping och tittade på en annan idag men blev ingen affär där heller, verkar vara hårda tider :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.