AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.361

Knarrande dörrar e39

Sida 1 av 2
Hej!

Jag har STORT problem med knarrande dörrar på min 525-02.
Jag har testat Hasses tips efter många sök i forumet

Länk
och testat med först lite mindre vaselin i skåran, tror att det slutat i 2 dagar, kanske, kom sedan tillbaks rejält.Testade sedan med rejält med vaselin, fortfarande knarr.

Som jag har förstått det så är det längst ner i skåran som vaselinet skall ner.

Även tittat i Länk.

Men jag får inte rätt på det.
Någon som har något tips?

tacksam för hjälp
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vaselin i skåran är en snabblösning på problemet. Vill man på lång sikt lösa det hela är bra kommunikation och fantasifulla förspel ett måste....
;)
HAHA

Ja det var ju ett seriöst svar!!
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Tvätta av listerna riktigt ordentligt och spreja på silikon det har hjälpt mig

Ha de T
hm okey, silicon skall vara det absolut värsta man kan ta på sina gummi lister enligt andra på forumet...
kl
23
klh
525iam Touring 03
Okej, ett klargörande det är INTE gummilisterna som låter,utan den filtbeklädda smala listen längst upp på dörrkarmen. Lösning!
Steg 1 Artnr:83120432555 siliconbortagningsmedel torka rent listerna.
Steg 2 Artnr:83230309627 glidmedel(DE HETER FAKTISKT DET) ser ut som en Bingolottopenna typ duttmodell.
Stryk den på listerna, upprepa vid behov. Det blir TYST.
kl
23
klh
525iam Touring 03
Glömde!! Art nr är BMW org dvs finns hos din BMW handlare.
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Fixade mina listor som skribenten ovan. Smorde iof alt ihopa. det kladdar ändå inte men de ser nya å fina ut igen och det minsakr säkert åxå framtida torrsprickor. kostar 370 kr på BMW
Hej!

Tack för svar. Blir att inhandla dessa produkter då!

"utan den filtbeklädda smala listen längst upp på dörrkarmen"
vilkern är detta? Skall jag smörja utanpå eller ta av någon list och smörja emellan list och plåt?

Är det listen som sitter mellan dörr och chassi eller sitter den mellan ruta och dörr?

Fd
269
Fd Mercafreak

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Listen sitter på drren lite ovanför gummilisten. Bara ut å öppna dörren så ser du

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525
sp
31
spitz66
X3 M40i -18
Kan bara instämma i kören...gjorde enligt ovan inlägg och det gjorde susen!

Tack för tipset!

Ringde till bmw, de skulle ha lite över 400kr för produkterna.
Men han rekomenderade att jag testade att tvätta/stryka dem med rejält med tvål och vatten, och se om det verkligen inte blir bättre. SKall testa det annars blir det shoping.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag var inne på BMW och beskrev problemet varpå jag direkt blev rekommenderad att "Würth Gummipflege" (silikonfri) på "den filtbeklädda smala listen längst upp på dörrkarmen". Mina dörrar har inte knakat på flera veckor nu trots att det varit blött några gånger (var rädd att effekten skulle "spolas bort").

Detta var en sprayburk, inte penna. Kostade nästan 300kr och lär räcka till typ 50 behandlingar. :)

En nackdel är att bilen blir så tyst att man kan höra minsta lilla missljud...
Fd
269
Fd Mercafreak

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Det med å hitta andra ljud har jag åxå gjort. Min fläkt gnisslar tydligen vid gaspådrag. Nån som vet vad man kan göra åt det? Spruta 5-56 i inloppet?

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525
ma
7.450
marin849
Jag vet ej hur det ser ut på BMW men sannolikheten att 5-56 i inloppet hamnar på rätt ställe är nog väldigt låg. Hade samma fel på en annan bil och där fick jag ta loss fläkten så att jag kom åt att smörja axeln.
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Fick ett nervöst frispel i går och klenade in lister och anl. yta med transparent fett. Tyst blev det äntligen men lagom kul att åka omkring som en smörbytta. VAD är det egentligen i BMW´s pasta som är det verksamma ämnet? Antagligen 350,00 utvecklingskostnad och resten mtrl...

Stillaman
ma
7.450
marin849
Würth Sabesto Gummivård Art.nr. 0890 110- C/S står det på burken (svensk etikett klistrad ovanpå den tyska originaletiketten)
Står inte något om innehållet, men går säkert att googla via artikelnummer och würth rubber care/gummipflege

stick: Länk
spray som funkat fint för mig: Länk
Länk

293kr som jag betalade på BMW var nog inte det bästa priset hehe.
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Ok, tackar för tipset. Skall leta upp detta. För övrigt blev det visserligen tyst över farthindren efter fettorgien, men vid dålig asfalt i högre hastigheter kändes det som dörren satt löst... Flexade väl för mycket i stället...

Stillaman
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
Lyfter tråden igen pga. nya experiment. Efter att provat samtliga ovanst. tips men misslyckatsf torkade jag efter fettattacken bort alltihop och smorde in karmlisten med vanligt CRC remspray. (Gröna flaskan).
= Tyst som i graven!
Klistrade och klabbade lite i början, men nu är listernas konsistens helt normal.
Vet inte hur det klarar minusgrader eller tidens tand, men det återstår att se...
St
120
Stillaman
Lexus GS 450H
BMW 523i
Lexus IS 200
kanske är ngt liknande i WÛRT´S formula?
ma
7.450
marin849
Har du provat Würth-sprayen jag använde och det hjälpte inte?
"Efter att provat samtliga ovanst. tips"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.