|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag är ute efter samma ljud som jag hade i min BMW330 coupe E46 med Harman Kardon ljudsystem. Är det någon som vet skillnaden mellan BMW proffesional och LOGIC7? Jag har sett att i Tyskland skriver man inte ut att det är en LOGIC7 utan det står endast som HIFI Proffesional.... Någon erfarenhet? | |
|
Helt olika system. Hifi Prof Logic 7 används i E9X, E60X mfl. H/K-paketet i E46 benämns aldrig som Logic7, och är betydligt sämre. Namnet Logic7 kommer av logaritmen utvecklad av Dolby som används i de nyare förstärkarna för att skapa surroundeffekten. Används även i bla Mercedes. Vanliga Hifi 676 tycker jag låter bättre än H/K i E46.. |
|
|
Hej, Jag förstår att det är helt olika system, men vad är skillnaden (om det finns) mellan Hifi Prof Logic 7 och Hifi Prof? Mvh Mark |
|
|
Jag förstår inte frågan? Om det är samma serie (E60, E90) du menar så är skillnaden ingen alls. Prof-namnet används f ö lite hur som helst, vissa tror att de har Prof högtpkt bara för att de har Radio Prof. |
|
|
Marky34 frågar ju ganska enkelt om skillnaden mellan BMW proffesional och LOGIC7! När jag anskaffade min BMW 2009-modell med Hi-Fi Professional, var det för att den prismässigt låg mitt emellan "Vanlig radio-packe" och Logic7. Jag känner inte detaljerna för ngn av de tre, men är mkt förnöjd med Hi-Fi Pro. Länk |
|
|
Hej, Exakt det jag ville höra. Alltså hifi pro och logic7 är inte samma sak... När jag letar efter bilar i Tyskland så skriver de oftast inte ut att det är en logic7 utan skriver endast hifi pro. FInns det något kännetecken att det är en logic7? Som på e46 så står det ju harman-kardon vid dörren. Mvh Mark |
|
|
Hej! Det finns väl 4 nivåer på Stereo (högtalarsystem): 1. Standard (6 högtalare utan förstärkare) 2. Hifi högtalarsystem (10 högtalare och förstärkare för basen i bagaget) 3. Hifi System Pro DSP (13 högtalare och förstärkare till alla element + de är uppdaterade) 4. Individual Audiosystem Finns utmärkt FAQ fil här på forumet som beskriver skillnaden mer exakt på alla nivåerna. |
|
| det är bara att titta på radio menyn så står det där Logic7 sedan kan du välja 1-10. | |
|
tack för svaret! Kan man se det från bilder? typ någon klistermärke på radion? |
|
| nej det står inget på min du måste in i radio menyn | |
|
Tjena, Här finns en bra FAQ för detta: Länk Mvh Wiberg |
|
|
Ni rör ihop begreppen Rolando> "Marky34 frågar ju ganska enkelt om skillnaden mellan BMW proffesional och LOGIC7!" I fallet E90/E60 mfl så Hifi Professional ÄR Logic7. Men Marky skriver inte vilken serie den specifika frågan avser. Det finns för E9X ett system som heter Hifi 676 som ligger, som du skriver, mellan standard och Hifi 677 AKA Hifi Professional AKA Hifi Logic7 AKA Logic7... Det du har är således "vanliga" Hifi, inte Hifi Prof. Måhända att du har "Radio professional", men det är enbart huvudenheten det åsyftar. Alltså inte högtalarna och förstärkarna. Mer info i min FAQ som sagt. |
|
|
Marky> "Kan man se det från bilder? typ någon klistermärke på radion? " Vilken bil menar du? En E90? Om du menar E9X så är svaret; diskantgaller innanför backspeglarna: Hifi 676 eller högre. centerhögtg uppe på panelen: HIfi 677 AKA Logic7 eller högre. silvriga högtalargaller för dörrhögtalare: individual audio. |
|
|
HFR: Ni rör ihop begreppen Rolando> ""Marky34 frågar ju ganska enkelt om skillnaden mellan BMW proffesional och LOGIC7!" "Det finns för E9X ett system som heter Hifi 676 som ligger, som du skriver, mellan standard och Hifi 677 AKA Hifi Professional AKA Hifi Logic7 AKA Logic7..."" Hör här min unge man! Jag kan inte se att jag rör ihop ngt som helst! Jag har paketet som heter "676" i min 2009-modell. Om du har andra spec än bmw själva anger, så må du faktiskt förklara det! Bl.a. "känner " jag de två bassystemen under framsätet + lite andra effekter också! Här er den fullständiga specken på mitt 2009-system (inkl. nav): 609: Navigationssystem Professional (...."inkl Radio BMW Professional(663) med mp3- och DVD-kompatibla drivverk och dubbel tuner; musikfiler kan lagras på harddisken...+ mkt mer) 676: Hi-Fi högtalaresystem. 3-vägssystem med 10 högtalare. Därav 4-mellanregister (2 i framdörrarna och 2 i hatthyllan), 4 diskant (2 i framdörrarna och 2 i hatthyllan), 2 centrala bashögtalare under framsäterna (40w utgångseffekt vardera) + förstärkare med equalizer. ------------------------------------------------------------------------------------- Under 677( som jag inte har!) i broschyren står det bl.a. Hi-Fi-högtalaresystem Professional LOGIC7: BMW high-end system med 13 högtalare - 2 st centrala high-performance bas system, 70W utgångseffekt. - 6 st high-performance mellanregisterhögtalare (2 i framdörrarna,2 i bakdörrarna och 2 i hatthyllan). - 4 st high-performance diskanthögtalare (2 i framdörrarna och 2 i hatthyllan). - 1 st high-performance mellanregisterhögtalare. Total utgångseffekt från mellanregister och diskanthögtalare 40W Valfri surroundfunksjon (?) beroende på modell- och hastighetsavhängig equalizer !? Så efter denna genomgång kan jag inte se annat än att den ursprungliga frågan är besvarad :-) Roland Länk |
|
|
Jag kommenterar mej själv: Det finns nog inget radiopaket som heter BMW Professional, bara högtalaresystemet. Därför har HFR nog rätt när han säger att HI-FI Pro är detsamma som Logig7! Men alla svar är nog utfyllande likaväl :-) FWIW Roland Länk |
|
|
Tack för ert svar! Min fråga var ursprungligen till en E9x serie. Mvh Mark |
|
|
Roland> Hej! Unga man-kategorin följer faller jag gärna in under :) Vad jag menar är följande; 1. Vi disk. här högtalarsystem, dvs sådant som påverkar ljudkvalitén. Att då någon har en RADIO/NAVI prof spelar ingen som helst roll. Du skrev att du hade Hifi prof, vilket är felaktigt. Många tror att de har Hifi prof bara för att det står "professional" på deras huvudenhet. Alltså inte korrekt. 2. De 4 fabriksmonterade högtalar/slutstegs-paketen som finn till bla BMW E9X (som denn tråden handlar om) är följande: -Standard -Hifi 676 -Hifi 677 AKA Hifi Prof AKA Hifi Logic7 AKA Logic7 -Individual Audio AKA Dirac för att optiskt se vilket system en viss bil har, läs mitt inlägg 4 inlägg upp. För att se vad som skiljer systemen sammansättningsmässigt och specifikationsmässigt, se Länk bästa hälsningar HFR |
|
|
HFR, du har helt rätt! mvh Roland |
|
|
HFR: Jag har inte någon centerhögtalare ovanpå, jag har Navi som det står Business på. Den tyska säljaren hävdade att det var Professional system i, fastän det stod Business på radion, jag har bara en "slot" för DVD. Men jag har LOGIC7 i mitt menyval, och diskantgaller vid backpseglarna. Har jag då 676 eller 677? |
|
|
Kan du komma in i EQ-menyn? Logic7 går/gick att kombinera med både Navi Business och Navi Prof, så det är inget konstigt. Radio/navi-varianterna är alltså: Radio Business Radio Prof Navi Business Navi Prof Där Radio Business är den enda som har "begränsning" i vilket högt-paket som kan väljas till. Är du säker-säker att du inte har någon center? ;) |
|
|
Om du lyser med en ficklampa på en av diskanterna i backspegelfästet, lyser det "tillbaka" som från ett metallmembran? Det är vad som skiljer Hifi-diskanter från L7-dito.. Länk Du kan även kolla vilket slutsteg du har på vänstersidan i bagaget. Ser det ut så här Länk så har du L7. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.