|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Äntligen skaffat en Bmw igen som hobbyprojekt. Brorsans kompis frågade mig om jag var intresserad av en billig 540. Och efter några dagar av tjat så fick jag äntligen hans nummer. Så jag ringde honom idag och åkte för att titta. En vit 540iA -94 med svart skinn, elstolar och det vanliga. Hyffsat ny bränslepump, bytt fjädrar och stötdämpare för några år sedan pga den var sänkt. Hartge-system hela vägen, Zender-vinge som var avplockad just nu, 16 eller 17" alufälgar med halvdåliga däck. Hyffsat skick på lacken, lite ytrost vid förardörren och på bagageluckan där vingen suttit, tittade inte jättenoga pga priset. Problemen på bilen är: De två stiften närmast torpedväggen på vänstra sidan "kocksar igen" någon/några mil efter man satt dit nya, plaskulan är helt "slut" och lite vibrationer från kardanen. Priset var mindre än årsskatten och jag ville ha något att pula med i vinter, bilen är dessutom i bättre skick än 93an jag hade för några år sedan. Så jag tänkte att jag kan aldrig förlora pengar på den om jag säljer den i delar. Men det ska jag inte för den ska göras vid. Äntligen ska jag för skruva lite M60 på allvar. :) Samma ägare i 8 år som alltid servat den på verkstad i Stockholm. Varit avställd i ganska exakt ett år, besiktningen gick ut då. Vad tror ni? Det var väl inget dåligt köp? Kan det vara ventiltätningarna som är kassa? Vad ska jag felsöka innan jag river av toppen? Ska hämta bilen när vädret är lite bättre om jag inte hittar någonstans att hyra en dolly på. Någon som vet något ställe runt Lund-Kristianstad? Annars får jag skruva av kardanen och dra hem den de tre milen. Därför kan jag inte testa någon felsökning på ett par dagar. Med vänlig hälsning en lycklig Magnus Finns det andra bilar än BMW!? | |
|
Hej, jag hade börjat med att kontrollera spridarna. Du kan ju alltid testa att byta plats på dem för att se om felet följer med. //H |
|
| Ta även kompprov. | |
|
Låter som ett tydligt fall av det så kallade 'membranet' i insugets bakkant. Sök på membran för mer info, det är trångt men lätt att fixa. Är membranet okay så gå vidare med att kolla upp tändspolarna, det kan man göra genom att flytta runt de och se om felet följer med. //Magnus |
|
|
Tack för era tips! Allt välkomnas varmt! 944_Driver: Om jag skruvar av membranet hur ser jag då om det är dåligt? Är det sönder? Behövs inga nya packningar om jag haft det av? Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Det verkar bli att dra hem den. Hade jag bara visst någon som hade en släp så kunde jag tagit den med traktorn. Vad sitter kardanen monterad i bakre änden med? Har tagit av den tidigare på en E32 men jag minns inte, orkar inte ta hela verkstaden med mig. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
| NR 5 o nr 17 Länk | |
|
Tack så mycket! Här är en bild på projektet. Länk Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
| Kostar den mindre än årsskatten skulle jag ju inte tveka en sekund! Du har ju om inte annat delar på bilen för mångdubbla värdet. | |
|
Precis mitt resonemang. Jag vill ju gärna mecka lite med M60 också. Gav 2000:- för bilen. Det kommer fler bilder när jag hämtat den. Igår när jag var och betalade den och skrev kvitto så reflekterade jag över att den inte har antispinn. Det hade min förra inte heller men den var import och denna är svensksåld uttagen 940429. Var det tillval? Personligen tycker jag bara det är skönt att slippa den. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
du får 3000 av mig! :) |
|
ASC+T och diffspärr var tillval, gick ej att kombinera, på 540i/6 har ca 60% ASC+T, 25% ingenting och 15% diffspärr på ett ungefär. Stephan |
|
|
Lusselelle: Hehe :) Stephan735i: Okej. Tack för det! En snabb fråga bara, angående bogsering och automat. Kollat diverse trådar men kan inte hitta vad som gäller 540'n, ska dra hem den ~30km imorgon och den har stått i ett år ungefär. Skulle gärna slippa ta kardanen för den står lite illa till. Dumt att bogsera hem den? Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Glömde skriva att troligtvis behövs det plastekulebyte ifall det skulle påverka beslut om eventuell bogsering. Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Nu har jag bogserat hem henne! Hela processen kändes ganska positiv med tanke på att den stått still ett år utan varit gång. Bromsarna släppte ganska omgående och det var fortfarande luft i hjulen. När vi kom hem kopplade jag på kablar och hon startade som om jag hade kört henne hem. Imorgon ska jag fixa och tvätta lite. Återkommer med foto! Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Här är en bild efter en snabbtvätt. Länk Finns det andra bilar än BMW!? |
|
| Den ser fin ut efter tvätten. Lite sorgligt att somliga ägare låter en bil stå oanvänd utomhus ett år för det förvandlas till ett vrak ganska fort. | |
|
Det krävs många tvättar till, särskilt huven är smutsig. Började kolla lite igår för att lösa problemet med att den inte gå på alla cylindrar. Alla stiften var ganska svarta, cylinder 7/8 en aning mer. Men det var olja runt alla brunnar och i gängorna på stiften, även på andra banken. Stämmer det överens med hur det sett ut för er som haft läckande ventilkåpspackningar? Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Torka rent runt stiften och se om den går bättre utan en massa olja där. BMW läcker gärna olja där med misständningar som följd. Det kära membranet är svårt (omöjligt?) att se om är trasigt. Man kan testa att spaya startgas runt insugets bakkant för att se om det läcker där. //Magnus |
|
|
Okej. Tack för det! Då börjar jag med att byta membran och sedan ventilkåpspackningar, för vad jag förstått kan ett dåligt membran orsaka att man blåser ventilkåpspackningarna. Mvh magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Hej Nu är membranet bytt. Det var egentligen ganska enkelt, men naturligtvis skulle tre bultar bli runda varav två de längst ner. Tog lite extra tid. De nya bultar är med vanlig 10-skalle. Efter uppstart gick den betydligt bättre på tomgång och svarade även bättre på gas. Näsa steg blir ventilkåpspackningar och stift. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.