|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Är det någon här på forumet som har kopplat bort egrn på sin Diesel?? Går den ens koppla bort den utan att en massa varningslampor börjar lysa på displayen? Är denna ventil elektoniskt eller mekaniskt styrd? Är i grund och botten ute efter att slippa återleda avgserna tillbaka genom insuget om någon undrar.. | |
|
lite nyfiken, varför vill du göra detta?? (Jag har stött på en del som skriver att de vill ta bort spjällen i insugen som styrs av egr:en, pga att det har förekommit att spjällaxeln lossat och sugits in i motorn. ) Äger en 330d -04. |
|
| Varför jag vill plocka bort eller plugga egr återledningen är därför att jag vill slippa de onödiga avgaserna samt värmeutveckling som blir i insuget... Egr har ingenting med spjällaxlarna att göra...Egr ventilen funkar så att avgaserna återleds in i insuget igen för att återigen åka genom motorn och förbrännas om igen.. Allt detta för att få så rena avgaser som möjligt vilket är bra för miljön osv. Ur effektsynpunkt är detta inget vidare enligt mig själv.. Jag menar vad fyller intercoolern för funktion om liks ändå insuget/insugningstempen värms upp av en massa avgaser? Får man bort/pluggar denna egr så att avgaserna inte återleds finns det lite mer, framförallt gratis effekt att hämta... Dock ska man inte glömma de orenare avgaser som följd.... | |
| Får du inte problem med besiktningen med tanke på avgastestet?? Eller är det enkelt att återställa innan man besiktar ?? | |
| Detta ska vara enkelt att återställa så man kan åka igenom besiktningen... Ingen som har gjort detta på sin bmwdiesel? | |
| den är väll vacumstyrd. ta bort slangen och plugga den. sen är väll avgaserna kylda på egren. | |
| normalt sett är avgaserna kylda på moderna dieslar. vet inte om detta stämmer med bmw däremot, men tror att det är så. egr ger en lägre förbränningstemperatur så att det inte ska bildas så mycket NOx. och att du skulle få en massa 'gratis' hk på det är nog mest en önskedröm. är den dessutom elektroniskt styrd (normalt idag) så kommer du ha felkoder och i värsta fall 'limp home mode' på motorn så att du istället tappar majoriteten av effekten. så jag avråder till det med original styrdon. | |
|
02 så är den vacum styrd. man kan dra bort slangen so sitter på sidan av ventilen men plugga denna i så fall då den går på samma vacum som till resten av motorn. Det sitter en värmeväxlare som kyler avgaserna som leds genom EGR med hjälp av kylarvatten. |
|
| Länk | |
| Okej! tackar för infon. Hade ingen aning om att egr ledningen var vattenkyld men nu vet man det.. Ska testa att fimpa vakumklockan då :) Har aldrig påstått att det skulle göra en MASSA hk.. Däremot någon extra hk samt sänkt insugstemp... Har just nu inhandlat mig en dieseltech high end box som är fullt programerbar. köpt mig några 3" rörböjar för att kunna göra mig en redig downpipe utan kat. snart pluggat egren för att få ut lite mera kräm ur motorn.. ska evt byta ut intercoolern också om jag inte får ner insugstempen nog mycket... Motorn kommer att köras med högre laddtryck än orgnal om jag säger som så B-) | |
| Även om insugstemperaturen sänks med blockerad EGR så kommer förbränningstemperaturen att öka, men det kanske du är medveten om. | |
| Silver hade redan redan nämnt det i ett tidigare inlägg ser jag nu. | |
|
körde själv min 330 med v-techs RTS. laddade då 1.55 bar. dock hade jag 204hk modellen. Jag ränsa bara katten. så slipper du bygga nytt downpipe. klarar sbp.s avgasprover utan den iaf. |
|
|
fuelpress: Vad fick du betala för dieseltech high end box? Vilken prestande får du av denna? Har själv funderingar på ett trim, ev en box. Någon som har erfarenheter av boxar från "Race chip " De är ganska billiga och har väldigt bra prestanda. Länk |
|
|
Har varit i kontakt med Dieseltech och diskuterat trim en hel del med dem. Detas produkt verkar ju vara lite unik. De säger att de kan skräddasy den precis efter kundens önskemål. Då jag frågade om hur mycket de kan pressa ur min kärra, 330 dA 04 (204 hk, 410 Nm org) om de optimerar maximalt så uppger de häpnadsväckande prestanda på upp mot 280-300 hk och 700 Nm i vrid. (katalysatorn skall visst avlägsnas rekommenderade de) Någon som tror att detta verkligen är möjligt endast med programvara?? Vet någon om dett har uppnåtts tidigare från andra leverantörer ?? (..inte för att jag skulle sträcka mig till 700 Nm, undrar hur den drivlinan skulle må) Lite kommentarer tack !! |
|
|
själv körde jag med v-techs RTS. bänkade alldrig men den gick riktigt bra. Slirade dock på kopplingen om man trampade på för tidigt på trean och uppot. Skulle tro att du kan ta ur runt 270 - 280 hk ur den maskinen. 300 är nog ett önsketänkade. iaf om du inte vill riskera föra höga avgastempraturer mm. |
|
|
En fundering som hoppade upp i mitt huvud är om inte motorn tar längre tid på sig att bli varm på vintern om man plockar bort EGR´n ur systemet med tanke på värmeväxlaren.. Annars så borde ju ren insugsluft innebära något bättre bränsleekonomi dessutom va? Mer luft, mindre förbrända avgaser. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
| Jag köpt min box beg. killen som hade boxen tidigare hade kört ur 268 hk minns ej Nm med 3" downpipe utan kat .. Han fick också lite problem med slirande koppling :D.. Läste för att tag sedan om en kille som bänkat ur 291hk (2.1bar) med just denna box ur sin 330d.. och då var turbon bottnad. Dvs högre mottryck än ladd... Så till ca 290hk räcker orgturbon till.. Ang drivlinan om man bortser ifrån kopplingen så sitter det rejält tilltagna manuella lådor på 330d.. Vet att att volvotrimmarna brukar föredra att modda dit dessa lådor på 240/740/940 eftersomm de är så hållbara.. Finns dom som har kört upp emot 600hk och 700nm i vrid.. Så det sitter då inte fast i växellådan iaf. bakaxelklumpens hålbarhet vet jag faktiskt inte.. Har idag blockerat egren, byggt en ny downpipe utan kat samt monterat ett sportluftsfilter.. Härnäst väntar den nya programvaran från dieseltech :) | |
|
intressant.. Eftersom jag kör automat så får man ju vara litye mer försiktig med effekthöjning.. Men jag körde trimbox tidigare och det var absolut inga problem. Funderar på att blockera EGR´n och se om det blir någonskillnad. Kan man bara dra ur och blockera vakuum slangen som test eller? Annars skulle jag ju helst låta EGR ventilen vara inkopplad, men med en mekanisk blockering av avgaserna så att den inte tappar sin funktion och är enkel att koppla in för besiktningar. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
| det funkar. men som du säger. plugga slangen då den går på samma vacum som massa andra saker i motorn. | |
|
fuelpress: vill väcka din tråd igen. Är på G att skaffa diesel techs High-end box till min 330dA -04. (..vet att jag har en känslig A-låda, trots alla varningar så kör jag på endå..) Jag vill bara kolla med dig hur det gått. Är du nöjd med trimmet samt hur bygger man en down-pipe?? Har du några bra tips, länkar eller foton till detta? Tacksam för dina erfarenheter. MVH David |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.