|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som sagt, nybliven E32 ägare och har aldrig haft en BMW med automat tidigare. Vad heter automatlådan som sitter i min bil, 750 IA 91.a med tre olika körprogram, E,S och M. Våd står M för? En dum fråga men den är väl fyrväxlad eller? Tycker att den tvekar lite att lägga i fyran ibland + att den kan lägga fyran lite hårt ibland. Alla andra växlar och backen fungerar bra och den slirar inte på växlarna. Kanske dags för oljebyte + filter. Den har gått ca 28500 mil och har inte en aning när och om växellådsoljan är bytt. Har inte kollat hur oljan ser ut än. Har den oljestiocka? Är det den med ett rött handtag på som sitter i bakkant av motorn på högra sidan vid cylinder 1. Hur får man upp den om det är oljestickan, gick inte att dra upp den. Är det svårt att byta lampa på växelspakskonsollen som indikerar växellägena eller ska det inte lysa alls där. Finns ju en indikering på kombiinstrumentet också och den fungerar. //Mackan "fast i BMW träsket igen" | |
|
Ja den är fyrväxlad. Och nej, enbart bilar för USA-marknaden hade belyst växelkuliss. Men det går att fixa det själv, det gjorde jag på min Highline. Alla delar går att beställa på BMW. Nödvändigt? Nej. Hög mysfaktor? Ja! |
|
|
Känner igen det där att den växlar hårt ibland. Är den verkligen 4-växlad. Jag har alltid haft för mig att min -88 bara har 3 växlar. :/ När jag skaffade 750:an för några månader sen så var det första jag gjorde att byta olja och filter både i motor och automaten. Är enligt mig bland det viktigaste att göra när man köper en begagnad bil eftersom man aldrig vet hur noggrant tidigare ägare skött detta. Lämnade in den på en verkstad eftersom jag aldrig bytt olja / filter i en automatlåda tidigare. Går väl i en 8 liter motorolja och nästan lika mycket olja i lådan. Oljestickan ska gå att dra upp. Du kanske får ta i lite. Men kolla först så det inte är nåt "tjall" på röret som stickan sitter i. Vore kymigt ifall delar av stickan skulle lossan och bli kvar i oljetråget. Jag har också lite problem med min. Har vibrationer både stillastående och när jag kör, så det är inte stödlagret till kardán. Så jag har några saker jag ska kolla upp. Först ska jag kolla hur gummiupphängningarna för ljuddämparna ser ut. Tyckte det var nån som såg helt torr ut. Ska kolla så inte avgassystemet ligger emot nån karosseri detalj. Har också fått veta att iallafall på 88:ans 750 så finns det bara 2st motorkuddar under själva motorn. Dom bakre kuddarna är de fästen som automatlådan sitter i. Så är dom krokiga eller t.o.m. trasiga så kan det antagligen bli vibrationer. Är också sugen på att byta tändkablarna till engelska Magnecor som ska passa perfekt till 750. Mvh "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
Theobald, om du har vibrationer så går inte motorn riktigt på alla cylindrar. En tolva som går riktigt vibrerar inte. Automatens oljesticka får man "knäcka" lite på knoppen för att den skall lossa. Kör man på "M" läge går aldrig fyran i. /Mats J |
|
|
Lådan heter ZF 4HP24-EH. Belysning för kulissen säljs även på ett tyskt 7-serie-forum. |
|
|
Ett oljebyte är säkert ingen dum idé, när du ändå har tråget nere kan du ta loss ventilpaketet som sitter där. På baksidan går kanaler, är de smutsiga kan det påverka växlingen. Jag ska ta mig en titt i min låda, hjälper inte det mot de problem jag har får jag överväga att låta ett proffs ta en titt, kanske är någon ventil defekt eller smutsig inuti. |
|
|
En annan tråd om ett liknande problem: Länk Tillägg till mitt senaste inlägg, en magentventil är naturligtvis inte smutsig inuti men defekt kan den ju vara. |
|
|
Gör oljebytet i en verkstad. Jag bytte 3l olja i min 735:a och nu står den upp pallad på gården för växellådsbyte, lådan byttes av förförra ägaren 9mån innan jag köpte den, same shit där fick jag höra... Byte på verkstad = deras problem. |
|
|
Kollade idag oljenivån på automaten med driftsvarm motor. Är nästan helt tomt på olja. Nivån skall väl ligga någonstans mellan strecken eller. Kaske inte så konstigt om den tvekar att lägga i fyran ibland och att den växlar lite konstigt ibland tycker jag. Skall tydligen vara en ZF 4HP24-EH låda i bilen. Vilken olja skall den ha och var köper man den till bäst pris och hur många liter går i? //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Kollade du oljan i lådan när motorn va igång? I P läge med motorn på tomgång, då kollar du nivån. |
|
|
Kollade första gången med motorn avstängd, då var det i princip torr sticka. Sökte lite hittade då att oljan skall kollas med motorn på tomgång, man skall dra igenom växellägena och sedan ha P eller N läget ilagt. Säjer ju sig självt när motorn skall stå på tomgång. Kollade nu med motorn på tomgång och spaken i P och det finns lite olja i. Har dock lite svårt att avgöra exakt hur högt nivån på stickan går. Oljan var också mer brunaktig än röd och lite genomskinlig. Den luktade lite konstigt men inte direkt brännt, tror jag. Vet inte riktigt vad för slutsats jag skall dra av detta. Tror fortfarande att det ev. är lite för lite olja i. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
"Gamla" 4HP24 ska väl ha vanlig ATF? Den ska ju också bytas med jämna mellanrum, 3-4 år mellan bytena är väl ett bra riktmärke. Om jag inte har fel så är det översta strecket korrekt nivå vid genomvarm låda - och det nedersta strecket korrekt nivå med kall låda? Jag kan ha fel så kolla upp det! Biltema har ju en delsyntet ATF (dexron), köp den: Länk Mvh |
|
|
Ytterliggare en undran om automatlådan. Tycker att man får hålla ganska bra på bromsen för att bilen inte skall driva med spaken i D läget eller något annat läge. Tomgången ligger väl ung. på 700 rpm, är nog ganska normal anser jag. Reflektioner någon, är som sagt helt novis när det gäller BMW och automat. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Mats J> Då förstår jag varför fyran aldrig kommit! Har hela tiden kört med E-läget! Jag håller med Mats att det troligtvis beror på att motorn inte går på alla cylindrar. Måste fixa nya kablar. Blev inget bra med Biltema stuket! Fick även en annan infallsvinkel idag angående vibrationerna som jag undrar ifall någon råkat ut för!? Vibrationerna kommer alltså då jag varvar upp motorn lite över 1000 rpm. Vibrationerna känns i bilen. Fick höra idag att det kan uppstå vibrationer i bilen ifall det sitter skit på turbinen i automatlådan. Om så är fallet, kan man hälla i nånting i "lådan" som löser upp det och att man sen gör olje- / filter-byte i lådan!? "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
$Marten> Jag får också hålla bilen med bromspedalen. Rpm c:a 700 här också. Men är det lite uppförslut så behöver jag av förklarliga skäl inte hålla med bromsen lika mycket! Har själv hört att detta är normalt. Vet inte om andra håller med!? "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
Dåliga bromsar? :) Vilket varvtal har motorn om du lägger i N eller P? Är det mycket högre så har du nog vacumläckage någonstans, och det kan ju även förklara ditt höga HC värde /Mats J |
|
|
Mats, Nya skivor och belägg ifram. Är dom stora skivorna med fyrkolvsok. Bakbromsarna helt ok. Bilprovningen hade inget att anmärka på bromsarna. Skall kolla varvtalet med P och N lägena. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Varvtalet ändrar sig inte någonting om man lägger i P eller N lägena. Alltså inget vacuumläckage ang. detta i alla fall. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Jag ollade på min bil och tomgången ligger runt 500-600 rpm. Så kolla om spjällmotorerna går lätt, dom kanske kärvar så att spjällen inte kan stänga helt. Då kan inte motorn gå så balanserat, så avgasvärdena kan bli skumma på tomgång om ena banken driver på och andra bromsar. /Mats J |
|
|
Mats J Inte visste jag att det hjälpte att olla bilen?! Haha sorry, var bara tvungen. Keep up the good work! |
|
|
Ja, åtminstone en som läser mina inlägg!!! Jag får väl lära mig att Kolla min stavning i framtiden. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.