AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.718

Era åsikter angående faktura från bilfirma

Sida 1 av 2
Ma
16
Mattssi
320d Touring M-sport -09
Hej,

Var och köpte en BMW 320dT för 338.000:- på en bilfirma. En demobil som hade gått 204 mil. Idag dimper det ned en faktura från dem på 849:- där det står fordonsskatt. Antar att de har betalat in skatten och vill ha ersättning för kvarvarande tid. Har någon av er varit med om nånting liknande innan? Om jag säljer en skattad bil på Blocket, inte fan ber jag köparen stå för perioden som är kvar. De sa ingenting om detta när jag var där heller. Dessutom är fakturans förfallodatum 7 dagar vilket också irriterar mig. 30 dagar är det väl på en faktura till en privatperson?

Vill gärna höra era åsikter om detta.

Mvh Mattias
Kan inte vara så att den var avställd hos firman?
Ring och hör med dem istället.
pi
14
pinnen75
330ci -01:a
bilfirmorna har alltid sina bilar avställda.. inget ovanligt alls.
Ma
16
Mattssi
320d Touring M-sport -09
Kan mycket väl vara en påställningsavgift men då borde det stå det på fakturan tycker jag :)
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Har du fått fakturan från företaget som sålde bilen eller från Transportstyrelsen?

Normalt gör bilfirman ett ägarbyte och ställer sedan på bilen åt kunden. Fakturan för skatten kommer då direkt från Transportstyrelsen.

Har bilfirman fakturerat dig har de missat och jag tycker de ska stå för skatten.

//Stenback
Ma
16
Mattssi
320d Touring M-sport -09
Stenback: Har fått den från firman som sålde den.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skatteskyldigheten avgörs av den som var ägare till bilen i skattemånaden(?) eller vad det nu heter. Jag skulle inte betala fakturan om du inte i köpeavtalet faktiskt gått med på att betala skatten.

Kommer fakturan från Transportstyrelsen är man körd. Men nu kommer den från bilfirman och de kan inte göra så mycket egentligen om du inte betalar.

--------------------------------
//Lövet
Jag fick samma när jag köpte min från BMW stockholm. Tror det är rätt vanligt, de har inte bilarna påställda, så de hjälper dig med å betala in skatten när du köper bilen. Du betalar ju som bara skatt för "din tid" med bilen hsh, så är väl eg inte konstigt alls.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Begär att få en kopia på originalfakturan. Skattskyldig är den som är ägare av bilen i uppbördsmånaden, alltså bilfirman i det här fallet.

Sedan att de kör en rövare är inte dina problem.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Här kan du läsa dig till vad som gäller: Länk

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Transportstyrelsen fastställer skattskyldighet automatisk, så den som står som inbetalare på deras faktura är den som ska betala skatten. Så tolkar jag det.
Om det var en demobil så var den antagligen i trafik vid köpet, Sen om bilfirman "tycker" att köparen ska stå för debiterat skatt så bör dom ju upplysa om det när man gör upp affären.
Har alltid fått fakturan på skatten av bilfriman när jag köpt ny bil. Har inte lagt nån större tanke på det. Har alltid vart så.
Har köpt flera bilar av firmor, och aldrig har det kommit ett brev från firman, utan alltid från Vägverket.

Vorsprung durch freude am fahren
Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
....och nej, det finns inget som heter att privatpersoner har 30-dagars förfallo.
Har ni inte gjort upp om det i förväg vad som ska gälla så är 1-dag helt lagligt, men 7 är betydligt vanligare.

// Jonas

.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Murpz. Bilfirman kan ju inte "tycka" att köparen ska stå för skatten om de är de som är skyldiga att betala den. Känns helt klart som ett "bilskojartrix". Begär att få originalfakturan från Transportstyrelsen. Sålt en bil för 338.000 och fubba med några hundralappar, skämmes.
Robert.., Jo de va väl det jag menade, Svårt att kolla då inget regnr finns.. Kollar man gratisfrågan på TRP-Styrelsen så står det "I trafik xxxx datum "Men det jag vet är att om en bil är i trafik och i detta fall Mattsi kommer in och köper den och vill ha den samma dag, så kan man inte göra både avställning och påställning samma dag, Skit samma..Småpengar ..=)
Ma
16
Mattssi
320d Touring M-sport -09
Självklart är det småpengar och jag har råd med det men tycker det är löjligt bara. Har aldrig varit med om det förut att jag fått en faktura från bilfirman på fordonsskatt.

Enligt transportstyrelsen har den varit i trafik sedan 2009-04-17

/Mattias
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är du inte nöjd med en faktura så får du bestrida den och skicka tillbaka den.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
exakt och om man sedan har det tvärtom, att man har nån tusenlapp kvar på skatten och byter in sin bil, inte brukar man väl kräva tillbaka den av bilfirman? :)
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jag lämnade en bil i inbyte på en firma engång...ställde av den samma dag jag lämnade den och fick tillbaka resterande skatt...bilhandlaren blev vansinnig men han fick bara tillbaka med samma mynt...hehehe...men jag fick å andra sidan betala för den nya....

Frasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.