AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.259

Köpa Bmw 528i E39

Sida 1 av 2
Hittat en billig E39 528i med lite mil som jag förmodligen skall kolla in imorrn.Mycket bil för pengarna känns det som.
Vad tänka på vid köp av en sådan bil?
Vad vill en sådan maskin ta i förbrukning??

Någon som kollat in den kanske och kan fylla på med info??

Länk

Det verkar vara lite mil Det är en import
I trafik första gången i Sverige: 2000-12-22
I trafik första gången i utlandet: 1996-02-12
Mm såg också att den var det.Men endast 1ägare?
Har mailat och allt verkar va grönt när det gäller kaross.Servicebok finns men inte ifylld.Han har servat bilen själv på andra ställen då det var billigare.
han skall ha ägt den sedan bilen var 1år gammal?Förstod inte hur det gick till bara.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
5 år i EU och 9 år i Sverige och 13.000 mil nja om man tror på rödluvan o vargen möjligen. Är detta undantaget månne ?? 900 mil om året.
Ok min fd svensksålda 528-96 har rullat 12.500 men varit sommarbil de senaste 4 åren och rullade 5000 mil i min ägo på 4 år.
Vem har plockat hem bilen ?? Kan det bekräftast med servicebokensstämplar om man ringer till verkstäderna i EU eller ett garantiutdrag från BMWs databas..
Den kanske är värd sin peng men ENDAST om miltalet stämmer möjligen men har inte mer än standardutrustning och inget skinn.
ser dock fräsch ut och visst är det mycket BIL för pengen
Mer bränsleeffektiv/snål motor än 528an är svårfunnet en sur Volvo med 80hkr mindre drar mer.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Den verkar vid en första anblick vara väldigt fräsch för sin ålder.

Fronten och strålkastarglasen är inte blästrade vilket de brukar vara på långmilare. Kan ju iofs vara omlackerat och bytt men helhetsintrycket säger att milen kan stämma.

Kolla statusen på kylsystem, bromsar, vibrationer vid körning. Möjligen att det aldrig är bytt/åtgärdat och är på gång. Kan bli en dyr bil om man måste åtgärda allt inom en snar framtid.
Kille har inte kört med bilen så mycket säger han pga tjänstebil.
Tycker den ser riktigt fräsch ut på bilderna och sen är det priset också.
Vet att bilen har legat inne ett bra tag.Den kosta lite över 50tusen allra från början om jag inte minst helt fel.

Som sagt det finns inga stämplar i boken då han servat bilen på andra verkstäder.Men alla bespapper och annat fanns till.
Zes82...hur kollar jag enklast kylsystemet ifall det är i bra skick ??
Zed82 .. sorrry =)
ha
97
hampuz25
528i -98
540iAM - 00
Enkel vanos (96-98) är väl heller inte så jättesnåla i bensinförbrukningen.
Tygsäten är oxå ofta betydligt hårdare att sitta i än motsvarande skinn.

Ser heller inte ut som denna har sätesvärmare.

En sak till, är du okunnig om bilar, ta med dig en mek el gör ett M-test,
med lite otur har du ett reparationsobjekt.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Har den bara gått ärliga 13 000 mil ska den vara i väldigt bra skick. Har ägt och kört många BMW som gått 20 000+ och som skulle kunna tas för en 13 000 milare. Men till slut är det väl inte milen som spelar störst roll, gå igenom bilen noggrant och gärna ett M-test om du känner dig osäker. Då märker du om det är en bra bil eller inte. Men det är ju en 13 år gammal bil så det finns säkert defekter, ofrånkomligt.

Räknar man på körsträckan sedan senaste besiktningen i Februari har han kört ca 500 mil på 6 månader ~ 1000 mil/år.

______

Foto Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Säljaren är inte ägaren, (har aldrig varit) till bilen skriven på en person äldre (far) med samma efternamn i Helsningborg numret i annonsen går till en Trafikskola i Halmstad som kör BMW 116 som körskolebilar :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mätte upp min vid senaste tankningen, 0,78 l/mil vid mest landsvägskörning, inte dåligt för en 2,8 liters sexa med gott kräm! Min har gåt 18800 mil och nånstans där får man byta en del prylar, bromsar, bussningar om den gått hårt, länkarmar, kylsystem osv. Men det är ju bättre att köpa en billig begagnad och reparera lite än att köpa nytt om jag får säga mitt i alla fall. Underbara bilar i vilket fall som helst!!
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Bilen ser fin ut, helt klart.

En liten sak bara: Handbromsen ser ut att ta väldigt långt upp, vilket KAN vara en varning om bakbromsarnas/handbromsens skick.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Vadå inte snål utan dubbelvanos? Enda gångerna jag snittat över 0.95l/mil med 528´n jag hade var när jag kört med släp. Normalt ca 0.9-0.92l/mil, långresor 0.8l/milen. Det är snålt.

------
BMW CS #04839

Denna bil lägger jag nog åt sidan.Efter lite läsande av svaren börja man fundera.
Jag är juh utan bil så man är lite desperat.Mest då man gör dåliga köp också tror jag.
Har nu fått ögonen på en Annan bmw,nämnligen en 525 touring.

Någon kanske vet något om denna tro ??verkar va riktigt fin.

Länk!

Har någon att tillägga om denna bil???Skall iväg imorrn och kolla in den.Ingen rost enligt ägaren.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

bilen ser fin ut!
Priset ligger dock lite i överkant. Detta går säker att förhandla ned!
Kolla begagnatguiden så ser du vad som bör kontrolleras.

//H
Tycker även jag att priset är liiite i överkant.Men verkar som att just M touring ligger däromkring i pris.Alla som varit inne eller är ligger där.Skulle kanske kunna få ner den till 128-130.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Denna kanske kan vara intressant?

Länk
Har sett den där förr.Men inget intressant.Har sökt kombi ett bra tag nu.Men alltid dykt upp lite annat mellan.
Denna grå känns som att jag inte får missa =)
Vad är det du funderar kring första bilen? Allt som gäller för den första 96:an gäller även för touringen du länkar till.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
OK!

Men denna då?

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.