|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej alla kul tråd, har en del erfarenhet av E39 M5'or börjar just bli färdig med min egen 00'a i orginal Avus-Blau lila/blå/grön färg. Allt i fram & bakvagn är nytt orginal eller uprated, KW Type III, Dinan kränghämmare, Brembo LM bromsar, Kmac justerbar camber mm. Just nu håller jag på att återställa Nav&mm eftersom någon klåpare har klippt av kabelhärvorna när man demonterade densamma..... Ingen som råkar ha grå/svarta skinndörrsidor liggande? mina har haft besökt av finniga tonåringar som "kollade" om högtalarna var nåt att ha. (alla som haft E39 vet att dom är jämställda med biltemas billigaste... Idén är nyskick eller bättre.... samt fullt uppdaterad Nav/Media/Tfn. o så lite extra mos i motorn förstås :-) |
|
|
Jag har en... så har man kanske funderat på att byta... lite driftkostnadstänk. SEN Sätter man sig i bilen och kör - å fy fasen vilken vagn, vicken jäkla sedan alltså. Snygg som fasen, bekväm, mullig, tajt, å bara ... helt underbar. Min har gått 16700 varav typ 2000 i min ägo och det har varit njutningsfulla mil. Den är importerad med überläckra BBS-fälgar och har en mycket "intressant" historia - körd 14kmil på två år, avställd i varmgarage i 4 år och sedan uppfräschad (alla gummiremmar å slangar bytta, nya vätskor, nya bromsar runtom osv.). Jag fick en del nytt på blocketförsäkringen (styrservo och LMM) åsså drabbades av den där stöldraiden i mälardalen då de stal allt godis - dyrt som fasen (för försäkringsbolaget) och en massa bök (för mig). Nu har jag senaste dvd-navven, senaste skivan, ny instrumentering (inga döda E39-pixlar), splitt ny läderfrasig ratt, helt nya strålkastare med xenon hela vägen (jag hade xenonat helljusen själv innan)... Har skaffat ny gummidörrlist för "nykänslan" bla bla bla Besiktigade häromdagen, blankt papper och besiktningsmanne sa liksom... näe, inget allt är tajt, kalasavgasvärden, går som en kocka, friska skivor och skrämmer vettet ur passagerarna :o) Stäng av DSC och smyg försiktigt igång den på ettan (kopplingen ni vet) så går den jävlar under 5 sekunder till hundra, med en smula ställ även på tvåan - ungarna säger åfyförsa-an :o) VICKEN JÄKLA BIL !!!! det känns som ett helgerån att bruxa den ! Visst kostar det att använda den, men det kostar mer att inte använda den (inte minst själsligt), å säljer jag den kommer inget att kunna svara upp mot den. Alla ni som funderar - M5 E39 är en superbil !!! En synnerligen positiv M5 E39-ägare vid namn Håkan PS. Spekulerar tom. över att lacka om den för massor med pengar, för det är väl 16kmil stenskott som är det enda minuset. Jag måste erkänna att jag åxå funderar på ESS-kompressor, men så jekla förmögen är jag nog inte. |
|
|
hfw: Kula att läsa! Funderat fram och tillbaka i ett år nu, och i januari ska jag och bruttan köpa en tillsammans:) Hon har aldrig kört värre bilar än max 200 hk så det ska bli kul att se vad hon tycker om en sådan här bil:) Det senaste året har vi kört ford fiesta, så steget är stort! Tror också det blir svårt att hitta något liknande för samma pengar när man jämför körglädje mm. Ha det gott alla m5 lovers! Mvh. Richard |
|
|
"ska bli kul att se vad hon tycker om en sådan här bil:)" Jodu :o) Krysstanten min sa att det var "gubbkomplex" å vad det var, fick provköra i början och såg ut sådär som man kan göra i skrattleken - försöker liksom hålla tillbaka leendet - och då pekade grabben å henne och sa; "Du tycker ju det här är jätteroligt, Mamma!!!", varpå hon svarade "mmmmm" med ett skamset leende. Numera hittar hon på svepskäl för att få köra den; "Men jag kan köra dig och komma och hämta sedan", "min står så långt bort kan jag få låna din", "jäklar vi glömde, men stanna du så kan jag åka och hämta... var har du nyckeln". Vad hon tycker om en sån här bil ??? jo jeklar @£$%¤# Nu har jag monterat den nya dörrlisten och nykänslan håller i sig, fabriksfräscht gummi vettni. Tokjävel hälsar PS. Det där med "smyg igång den på ettan" betyder helt enkelt "slira inte". Det kanske kostar 0,1 sekunder, men sparar kopplingen å motorn drar som en furie från 0 och intet. Det är inga problem att ligga på 6'an i stan... f-a-n-t-a-s-t-i-s-k motor. Denna maskin på 5 liter och 400 hästar drar i sig dryga litern på långfärd fast jag aldrig blir omkörd !!! Sån där landsvägskörning genom alléer och med utsikt slickar i sig under 0,9 - det tycker jag vittnar om en frisk och välkonstruerad motor. Men visst, det är inga problem att göra av med bensin :o) |
|
|
Hallå alla glada. Jag är både ny m5 -01 ägare och autopower besökare. Verkar vara en trevlig stämning här. Kan säga att jag är supernöjd än så länge med nya åket. Hade tidigare en Mustang -05 GT men vilken jävla prestanda skillnad! Även om folk vred lite mer på huvudet när man Körde Mustang. Fast vatusan jag kör ju för min egen skull och visst är det mer körglädje i m5:an. Funderar lite kring försäkring. Jag landade på 15k per år med Vesta. 35år och bor på Ekerö utanför Stockholm. Känns lite dyrt om man ska jämföra med övriga här inne. Hade även tänkt skaffa mig en felkods läsare. Några rekommendationer? Funkar biltemas ODBII läsare bra? /Linus |
|
|
Grattis till en rolig bil samt välkommen till ///Autopower. Jag började titta lite mer ingående på min försäkring som jag i dag har hos LF ca 24K per år. Med samma kriterier får jag på "Dina AB" ner det till 15K per år. Men hur tar jag mig på bästa sättet ur LF? |
|
| deejaywasp, du gör tex ett ägarbyte till någon i familjen och sedan tillbaka. | |
| Sluta fundera, leta upp ett bra ex och köp. M5 E39 är den bästa bil jag ägt och kört alla kategorier. Körde den 3 år och saknar den trots att jag åker 911 nu. De svaga punkterna är få och inte så dyra LMM, koppling och klena bromsar - that's it. Min M5 var billigare att underhålla och köra än den V70 vi hade samma tid (AC, framvagn, elstolar, dörrlås, motorfäste, xxxx). Köp en schysst M5 E39, du kommer fortfarande kunna le åt den i gungstolen på ålderdomshemmet!!! | |
| Sluta fundera, leta upp ett bra ex och köp. M5 E39 är den bästa bil jag ägt och kört alla kategorier. Körde den 3 år och saknar den trots att jag åker 911 nu. De svaga punkterna är få och inte så dyra LMM, koppling och klena bromsar - that's it. Min M5 var billigare att underhålla och köra än den V70 vi hade samma tid (AC, framvagn, elstolar, dörrlås, motorfäste, xxxx). Köp en schysst M5 E39, du kommer fortfarande kunna le åt den i gungstolen på ålderdomshemmet!!! | |
|
hur mycket brukar en m5 dra,ungefär!? börjar bli lite orolig..40l på 70 mil blandad körning känns sådär! men det e roligt:) BMW när man gillar att betala |
|
|
Det e nog rätt normalt om man använder högerpedalen lite. Vill du åka billit så åk diesel, eller en Lupo :-) Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
|
Bensinförbrukningen är väl det sista man ska tänka på med en sådan här bil men de går att köra ganska snålt om man vill (varför man nu skulle vilja det) Jag ligger på ca 1.5 liter milen blandad körning. |
|
| Okej!..tänkte mest på om det e nåt fel med tanke på att vissa får sina att dra 1,1 -1,3! men det e väl högerfoten som justerar bränsle förbrukningen! | |
| Sluta bekymra er om soppaförbrukningen, däcken kostar mer per mil om ni gasar lite. Det är värt varenda krona! | |
|
marty: 1.75 liter låter helt normalt (förutsagt att du håller pedalen i matten mesta dels av tiden ;) ) |
|
|
marty: 40 liter på 70 mil blandad körning? Det klarade inte ens min 320d...;) Antar att du menar tvärtom...Fick aldrig min M5:a att dra så mycket...Under mina 2000 mil med bilen så var snittet drygt 1,3 och jag tror inte att någon tank hamnade över 1,5. Detta är den enda bil jag haft som dragit mindre än vad tillverkaren angett. ___ //Ulf |
|
|
Jag låg på mellan 1.2-1.3 blandad körning med övervikt åt landsvägskörning. Drar inte så mycket av att man gasar hårt och vid rätt tillfälle. Det som drar soppa är när man bromsar onödigt mycket pga den tunga högerfoten. |
|
| Testade att köra riktigt lugnt(mest för att det var jävligt halt) med min M5 när jag skulle ner och fira jul. Jag hade en snittförbrukning på otroliga 9,7L/100KM. Det var dock 98% landsväg. | |
|
ja precis:) menar ju 70liter på 40 mil! och det ger ju som du säger deejaywasp 1.75l/mil..och det e ju ganska rimlig med tanke på att jag ägt den i några månader! då vill man ju gärna uttnytja bilens effekt(eller försöka iaf) En annan sak! till våren blir det nog steg 1 service..finns det nån bra verkstad i närheten av Eskilstuna eller är det M-bilar som gäller? nån som har erfarenhet av dom? och vad brukar den kosta? |
|
|
Rennwagen: bromsar går att lösa :) Glöder :) Länk Länk Var grymt nöjd med dom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.