|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Meningen med den tråd är att skapa något som i jämförelse skulle kunna bli lika populär som "318is 16V tråden" här på forumet vilket hade varit mycket kul. Lyssnar man runt bland folk som ännu inte äger en M5 E39 men gärna skulle vilja ha en så får man ofta till svar: De är ju en riktigt problembil. En sådan vågar man inte köpa. Kostar massvis o äga osv.. nähä.. Jag köper nog hellre en 540 för det har min granne en o han e nöjd. Osv. osv. Man hör o läser verkligen över allt vilken dålig bil denna tyska ingenjörskonst är. Det är klart att bilen är dyr att äga o reparera om man jämför med mer motorsvagare bilar. Äger man en M5:a är det inte pengarna det handlar om. Det är en hobby. Då spelar det ingen roll att det kostar mer än gemenemans V70 (men tänker hur mycket roligare vi har i våra M5:or :) BTT, Ska vi försöka samla frågor o svar gällande vad vi har gjort för reparationer på våra M5:or samt ägandekostnad etc. Jag allt som har med bilen att göra. Frågor om det mekaniska, you name it. Jag har en känsla av att detta kan bli riktigt kul. Jag går väl först ut med en fråga som jag tänkte på innan i dag: Vad betalar ni i försäkring för era M5:or och tex. vilket bolag har ni och bor ni i stan eller på landet etc.? Jag är 25 år i år, Bor i stan har LF, helförsäkrat + MER-tillägg för ex- vilt. Min årspremie är 24K. __ /Chrille | |
|
Hur beter sig era kylfläktar (den mekaniska) på bilarna? Min vill gärna hugga in o låta som en gammel 240 så fort man stått på tomgång i bara några sekunder om det är över 20 grader ute. Jämför jag det med mina andra E39:or jag har/har haft så är det mer AC-fläkten som gör jobbet de varma dagarna. Dock släpper ju ljudet så fort man höjt varvet i några sekunder eller börjat köra med bilen. __ /Chrille |
|
|
Betalar drygt 8' hos IF för helförsäkring + BilXtra + VärdeXtra, max 1500mil. Är 42 år bor i villa i kranskommun (mindre ort) till Malmö. Som jämförelse så betalar jag 5,5' för min 530 med samma villkor... ___ //Ulf |
|
|
Efter att ha läst ditt svar kollade jag på IF med ungefär samma omfattning och då även ha min hemförsäkring hos dom. Det slutade i över 27K för bara bilen. :) __ /Chrille |
|
Lasse Karlsson |
Betalar dryga 9 papp helåret, för min. Har BMW originalförsäkring, upp till 1500 mil och helförsäkrat förstås. Är 40 och bor i småstad i Roslagen. modolasse |
|
Betalar nästan 7 jag har Dina men det var samma på if och atava ungefär. Jag har bytt belägg fram till Mintex dom gick på 700 ungefär på Mekonomen.Dom har samma prestanda som orginal känns det som. Min fläkt låter inte som en Volvo utan jag har inte ens märkt av den att den skulle föra något väsen. Tänkte försöka komma på något negativt och det ända jag kommer på som skulle kunna vara bättre är helljuset.Dock så har jag satt i fake xenon i helljusen så jag får väl skylla mig själv där:) Jag tror faktiskt att det är en av världens mest välbyggda och har en unik kombination av prestanda , komfort ,rymlighet och inte minst relativt sett låga driftkostnader tack vare att mycket är gemensamt med sina små syskon. Kan någon här säga en bil som har samma egenskaper som M5V8 som kostar ungefär samma pengar? Dom som eventuellt kvalar in är ju RS6 och AMG E55 men dom har ju inte samma design som är M5an stora plus enligt mig.Amg finns bara som automat så sportbils känslan uteblir helt där.Rs6a har inte alls samma villighet att sno runt på små landsvägar utan är mer ett fantastiskt autobanlok. Det är en början vilket fall och det finns ju massor av olika synvinklar ,tycke och smak. /Patrik |
|
|
Kört 3000 mil cirka med min på lite över 1,5år. Bytt samtliga bromsar, koppling, stift, olja, filter, bussningar, däck osv mao inget förutom service. Jo just ja dessa j-vliga pdc sensorer och kombi instrumentet (dyrt)... Bor i sthlm fyller 27år i år har vesta och betalar ca 12000kr helförsäkring förståss, tecknades vid bilköpet och var billigt då. Betalar helår. Har för mig att det är dyrare nu får se i februari... 24 lök e ju dubbla tycker det var riktigt dyrt... |
|
|
Kört 2000 mil med min på snart två år och har väl liknande lista som dobo: - koppling - PDC-sensorer (2 st, dock stod Theanders för den ena...) - Kombiinstrument (på garanti från bilköpet) - Nytt batteri (på garanti) - Fläktslutsteg - Bromskivor+belägg fram (var inte slut men ett trasslande bromsok "svarvade" den ena skivan så jag fick byta båda) - Framdäck - Div rostgarantiåtaganden I övrigt har jag bara gjort vanlig oljeservice och ett extra oljebyte men Inspektion 2 kommer under hösten... ___ //Ulf |
|
|
Kliver in här som ännu icke M5-ägare, är på gång och jagar en f.n. Som kommentar till deejaywasp´s startinlägg, andra stycket, så kan jag säga att innan jag började leta runt på detta forum så hade jag ingen aning om att en M5:a kunde ha så många fel :-) Att den är dyrare än en V70 att äga är ju självklart och det är något jag accepterar. Att "det är en hobby" och därför inte spelar någon roll om det kostar håller jag däremot inte med om. Visst fanken spelar det roll. Försök säga att det inte spelar roll till den som just tvingats byta bromsskivorna på M5:an, samtidigt som luftmassemätarna börjar spöka och behöver bytas. En vecka senare börjar Vanosarna låta illa och kopplingen ger upp.... Jag glömde pixlarna som försvann också. Hur kul är denna "hobby" då? Jag har haft ett antal extrema bilar genom åren som jag kört på ett "entusiastiskt sätt" under varierande förhållanden, men jag har aldrig behövt byta en koppling, lmm eller drabbats av pixelfel etc. Har knappt ens hört talas om att vissa av dessa fel kan uppstå. Nu kan jag väl säga att jag aldrig har gett mig in på något forum kring dessa bilar och fördjupat mig på det sätt som man kan göra här. Har varit lyckligt ovetande ;-) M5:an är en fantastisk bil, det behöver man nog inte övertyga någon om. Det är en riktigt härlig bil på många sätt. MEN, det verkar i alla fall som att den drabbas av en hel del problem med åren vilka helt klart inte är så billiga att åtgärda. Skulle tro att det finns en och annan M5-ägare som önskar att han haft en V70 vid dom tillfällena när det varit dags för åtgärder av ovan nämnda saker. Har jag fel, eller? Jag har haft ett antal BMW genom åren och alltid varit nöjd. Kanske för att jag aldrig drabbats av några stora fel. Men nu nu när man läser om allt som kan hända så börjar man ju undra lite vad som skett med det BMW som jag alltid hyllat för sin kvalitet och problemfrihet? Lite avskräckande är det faktiskt tycker jag, även om jag gett mig den på att hitta en fin M5:a nu. En sak jag kunnat konstatera, som säkert många redan känner till, är ju att många entusiaster köper sig en M5:a omedvetna om vad det kan kosta när saker börjar gå sönder. När det sen händer blir det nog en chock för en del. Alla har heller inte råd att betala dessa pengar. Efter att försäkringen är betald så skall pengarna räcka till bensin och annat. När det sedan är dags för en service som kostar 10.000:- så är det lätt att det börjar slarvas lite. Det är tyvärr inte ovanligt att man gör avkall på servicen och nöjer sig med ny olja + filter, vilket man ordnar själv. När det börjar bli lite mer akut med åtgärder så säljs bilen. Olyckligtvis så kanske bilen hamnar hos nästa person som har sträckt sig i ekonomin så långt han kan för att få råd med bilen, men som inte heller har råd att låta bilen få den stora och riktiga service den behöver. Till slut hopar sig problemen och bilens skick blir snabbt sämre. Ända tills någon är beredd att satsa in det som behövs för att få bilen i ett bra skick på nytt. Men då blir det dyrt. Ett alltför eftersatt underhåll straffar sig senare med rejäla kostnader. Det är ju också dom bilarna man vill undvika att råka köpa. Ser med spänning fram mot fortsättningen av denna tråd. Allt kring M5:an är ju intressant, hur deprimerande vissa problembeskrivningar än må vara ;-) |
|
|
Jag har kört från 4000 mil till 12500 mil men en BMW M5 2003 utan några stora problem överhuvudtaget. Nu koppling och svänghjul vid 7-8000 mil sedan slitdelar som bussnignar osv. En underbar bil. Missa inte att söka på de 680 000+ inlägg om M5 E39 endast på m5board.com: Länk Missa inte min 'sverie-Italien Sverige resa med M5 E39: Länk Även smma resa med M5 Touring 2007: Länk |
|
|
A och O är att serva den enligt serviceboken hos auktoriserade BMW service, och få kvitto med förbockade servicepunkter gjorde som kvitto på att alla punkter gåtts igenom. Sedan byta av slitdelar osv går bra med en kunnig serviceverksatd som t.ex Bil och motorteknik i Huddinge. Dp ska en M5 E39 hålla 20 000++ mil utan problem. Här är en M5 ägare med 191 000 MILES, dvs 30 000+ mil en ägare: Länk |
|
|
Har själv bara trevliga erfarenheter av min M5a: Har haft den i 2 år nu. Den är endast sommarkörd (vet inte hur det e första åren dock). Förutom bärnslepumpen som la av nu precis, har den aldrig krånglat tidigare. Den har fått 1 st service varje år. Förra året var det en inspektion 2 ( ca 10000kr) och nu i våras en oljeservice, ca 2500kr. Räkna med en runda bakdäck per säsong. de varar nämligen inte speciellt länge. Skatten ligger som en vanlig bil i samma storlek, ca 2600kr/år Försäkringen ligger på 8000kr/år, försäkrad hos Vesta på mig själv, 31 år 2 mil utanför Helsingborg. Har även en 525:a och som liten biltok man är blir man ofta sugen på att byta bil (här känner nog många igen sig). Men efter en tur i M5an är man tillbax på jorden och undrar vad fan tänker man med. Speciellt när man kört sin brukis nån vecka å bara tittat på sin sommarvagn :-) Vad ska man någonsin kunna ersätta sin M5a med?? Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
|
Tyvärr så är det lite för nära mellan cylindrarna, har läst om flera motorras - här en tråd om en av dem: Länk Bild på nersmält cylindervägg: Länk Mvh |
|
|
rob_t_j72 Tycker du att det är ett problem att ett fåtal motorer har rasat av 20,482 tillverkade?Kolla statestiken på andra höpresterande motorer så kommer du se att V8an i M5an är en riktigt driftsäker och rejäl pjäs.Sen så är det inte bra att folk labbar med pirat lmm från andra bilar för då får ju bilen vilken bränsleblandning som hellst.Går den för magert då blir det härdsmälta och det gäller alla motorer inte bara m5. |
|
|
rob_t_j72, konstigt inlägg. det man kan tillägga på M5 E39 är att den har ju itne så mkt hk / liter t.ex. jämfört med M5 E60, en lägre trimningsgrad. Däremot ska man nog itne höja varvstoppet eller chippa från föreyag som itne vet vad de håller på med. . Nyligen ett inlägg från m5board "varvade till 8000 rpm" och pang gick motorn: Länk |
|
|
Inget konstigt att bli/vara medveten om att det kan vara en svaghet med den motorn, detta är väl ändå en officiellt informativ tråd? Vet att även Länk har haft samma problem... Kilander har nog rätt i sitt antagande: "Vad som händer rent tekniskt är väl att toppackningen går emella 2st cylindrar där det är som smalast (max en handfull milimeter) och sedan läcker den antända blandningen fram och tillbaks och cylinderväggen (alu med nicasilbeläggning) pallar inte värmen utan det smälter upp ett spår blocket mellan cylindrarna, man skulle kuna likna det med en skärbrännare. Orsak: Så min definitiva uppfattning är att toppackingen går, den mycket smala vägg som delar cylindrarna borde tyvärr hjälpa till med detta... Verkan: Iom att det är så smalt (sämre möjlighet att kyla) och blocket är av aluminium (smälter lättare) smälts väggen sönder. Toppen klarar sig därför att den är mycket bättre kyld men i samma material.. Hade det varit avsevärt tjockare mellan cylindrarna eller om blocket varit av gjutjärn hade det antagligen bara varit att byta toppackningar och köra vidare. Men i båda fallen skulle bilen få sämre prestanda när den fungerade..." |
|
|
Även Rickard aka 540is skriver om detta problem Länk Har själv ingen uppfattning om hur många block som havererat men visst har man läst om detta. Avskräckte dock inte mig från att en kort tid åka M5e39. Själv hade jag inga större problem förutom en trasig lambda sond och ev en lmm som inte var 100% ok (lite orolig/ryckig gång vid kallstart ca 1minut) Antar att tråden är till för att samla information och erfarenheter om modellen. |
|
| Gustav: suverän tripp ni gjorde. Har gjort några liknande i jobbet. Försöker alltid leta fram bra frifartssträckor i DE (ej A1 numera om det inte är på natten) och det finns några pärlor kvar. Skiljer nog inte så mycket mot er när det gäller snittfart men jag tjänar ju in lite tid när ni tankar hela tiden :-) På en del nattstinter har jag haft +200 i snittfart på en hel tank och förbrukningen låg kring 1,2 l/milen. Ligger man och myser fram i 170 klarar den sig under litern. Frånkörd blir man alltid och absolut värst frånkörd har jag blivit av en sketen Golf. Dock var det en HGP full med testreklam för en tysk biltidning så antagligen versionen med 542 ps / 710 nm. 319 km/h i en Golf måste kännas speciellt. Min klarar +270 och de försvann förvånansvärt snabbt... | |
|
Har nu ägt min sen i början på mars o är supernöjd! Min är en -99:a som precis passerat 10´mil. Förbrukning 1,1/landsväg,1,3 blandat. Har inte haft tillfälle att kolla om toppfartspärren funkar,men dock klockat bilen på strippen! Bästa et 13,59 och 168,1 i slutfart. Försäkringen kostar ca 8000:-helår/halvförsäkring hos BMW. Har dock tvingats byta det som inte var bytt vid köpet,dvs, 1st lmm(den andra var bytt 6mån innan jag köpte bilen BMW org.) 1st bensinpump.(BMW org.) 1st kamaxelgivare.(BMW org.) Bilen är den perfekta kompromissen mellan komfort/prestanda. |
|
|
Härligt med infon som bara matar på. Jag upplever små ryckningar/vibrationer vid segdragning vid fullgas på 6:an från tomgångsvarv upp till 1200 rpm. Efter det går den jämnt o fint. Skulle kunna vara LMM-relaterat. Gjorde LMM-testet och kom upp i 125 Liter/timmen. Är inte det lite lågt. Ska väl vara runt 140 Liter/timmen. Har ni dom här smårycken i era. Det känns nästan som vibrationer. Åkte i en M5:a med riktigt dåliga LMM.er och då var vibrationerna värre och följde med längre upp i varvet (ända upp till 2500-3000 rpm om jag inte minns fel) __ /Chrille |
|
|
Extremt bra LMM test: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.