|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Tack Gustav. Jag ska börja med att göra rent dom o se om det hjälper. Har ni upplevt vibrationerna jag nämnder ovan? Inte för att man kör så med bilen i vanliga fall men jag tycker att det skall gå att göra utan att det ska vibrera. __ /Chrille |
|
| Gustav, det var en intressant läsning man fick via den länken. Jag undrar dock om den verkstaden finns i Sverige som är beredd att göra alla dessa tester och mätningar som krävs för att säkerställa felet? Om man själv inte har tid och kunnande att laborera med detta så skulle man ju gärna ha hjälp. Idag är det alltför vanligt att man helt enkelt säger "byt det och det..." Det har med få undantag varit så att verkstaden inte vill ut och gasa bilen, framförallt inte hårt och fort. | |
|
Sådär, nu har jag rengjort LMM:erna. Vibrationerna är kvar (kanske något mindre men tror det är inbillning) Förarsidans LMM såg rätt okej ut, dock var passagerarsidans rätt grisig. Efter rengörning så fick jag 136 liter /h så nåt verkar det ha gjort gott i alla fall. Detta på samma sträcka, samma tempratur (ca 16 grader) och växel (3:an) __ /Chrille |
|
|
PWR4FUN, du gör mätnignarna själv, där ser du om LMM är trasiga eller ej. |
|
| Min gick ryckfritt o bra,dock tyckte jag att det saknades en del effekt samt att den inte hade den förbrukning som jag föväntat mig.Fick det bekräftat vid en bromsning på rullande landsväg(315 hk på bakhjulen)och ett skyhögt lamda värde på högre varv vilket tyder på en mager blandning(INTE BRA).Gjorde en felkodsläsning på BMW,där endast en defekt kamaxelgivare konstaterades.Jag bytte den men märkte ingen större skillnad.Bestämde mig då för att byta den lmm:en som inte var bytt tidigare,o vips,helt plötsligt vaknade bilen till liv igen. | |
|
deejaywasp Om du körde på trean så är du uppe i 160 innan du får max liter/minut? Det är bättre på tvåan och säkrare. |
|
| Desto höre växel desto mer korrekta värden ahr jag för mig, körde på 4 vill jag minnas innna jag bytte mina. | |
| Kör man på fyran så är man uppe i 220 innan den ger max.Då måste man vara på bana eller autobahn.Men värdet blir nog mest riktigt då för den ligger ju på max belastning under längre tid då.Det bästa är nog att köra testet i bänk. | |
|
Fast testet i bänk är nog itne bra alls får du får dom väl knappt ngt med luft? Hitta "privat mark" för 220 km/h :) |
|
| Hejsan bor i karlstad jag är 42 har en 530i 2001 kostar 7000 per år en m5 2002 kostar 10000 per år det skiljer 3000 på försäkringen per år men körglädjen skiljer ju desto mer | |
|
Hejsan! Är väldigt sugen på att inför skaffa mig en m5 i framtiden, läste att det är en del som fått byta kopplingen! varför? Blir lammellerna ut slitna pga den stora motoreffekten? vad kostar det? |
|
|
Byte kostar på BMW-verkstad någonstans 9.500-11.000' då jag kollade förra året. Gjorde bytet på NeedForSpeed som ville ha 7.500kr. Min bil hade då rullat drygt 9.000 mil. ___ //Ulf |
|
| Har för mig DavidS på m5board fixade mina för $150 och Perra på Huddinge bil och motor bytte dom för kring 1000 kr, kommer inte ihåg exakt. | |
|
Antar att du inte menar kopplingar Gustav :) $150 för ett par (2st) LMM:er?! Det låter inte helt fel, kan han ordna flera tror du? |
|
|
Har precis testat LMM på min. Fick 118l/h på trean. Den smårycker lite när den är kall också. Sitter 2st F 00C 2G2 032 på min bil, bytta runt ett halvår sen (enl. förra ägaren). Funderar på om det kan vara idé att byta främre Lambdasonderna, först innan man byter LMM till orginal? Bilen har gått 19000mil. |
|
| Du känner ingen som har två friska att låna en dag?Har du orginalluftfilter så tar dom ingen skada av det. | |
|
MikaelR.: Byt genast till original, körde själv ett år på VW LMM:ar och hade liknande värden. Verkligen bortkastade pengar, och lite av ett bortkastat år med tanke på att jag inte fick ut den effekt som bör finnas där och dessutom bekymrade mig över bilen mest hela tiden. Jag spenderade dessutom en hel del pengar på felsökning, snabbt kommer man upp till kostnaden för ett par nya LMMar. Nu har jag bytt till original och bilen går definitivt bättre. Bytte också främre lambdasensorerna, man får dem billigt (och mycket snabbt) från rockauto.com. Har inte kunnat bekräfta ifall lambdasensorerna gjorde någon skillnad eftersom bilen ännu höll på att anpassa sig till de nya LMM:arna när jag bytte. Lambdasensorerna är dock såpass billiga att jag tycker det inte är något att fundera på. Vid 19000 mil är det också säkert dags ifall de inte bytts åtminstone en gång tidigare. |
|
|
Sänkningsfjädrar står högt på listan men vad ska man välja. Har sett att de flesta satser sänker 30/30.. Räcker verkligen det? Är rädd för att den ser ut som en SUV när mina AC Schnitzer TYPE II 19" åker på till nästa sommar. Någon som har bilder på M5:or med olika sänkning tagen från sidan. |
|
|
Kom på att jag kunde leta på garaget. Har PM:at denna kille, helt perfekt i mitt tycke: Länk Denna är också lagom: Länk K.A.W fjädersats 50mm fram och 30mm bak. Vem säljer K.A.W i sverige?! |
|
|
Nej fy faan så hemskt Länk Sänkning är ett påfund från helvetet:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.