AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
43.795

Misständer sporadiskt på en cylinder (Alpina B10 4,6)

Sida 3 av 3
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Dawwe: var inne på samma spår som du.
Dawwe/Mixtus Uppenbarligen har inlägg raderats, men inte av mig. Som ni kan se ovan så har jag svarat till en "Sven a" vars inlägg alltså har försvunnit. Om ni har någon konspirationsteori på gång grabbar, så borde väl denna i så fall kunna skrinläggas nu med tanke på att såväl mitt ovannämnda inlägg finns kvar, liksom att denna fortsatta diskussion finns kvar? Om jag hade velat mörka att min servicebok inte är fullstämplad kunde jag väl i så fall ha raderat hela tråden vid det här laget. Jag förstår inte riktigt vart ni vill komma här.

Det "Sven a" (vilket jag fått reda på var Sten Jarl) menade med att min servicebok är märklig är förmodligen att den saknar stämplar från de senaste 3-4000 milen eller så. Det bekommer mig emellertid inte nämnvärt då servicen kan styrkas på annat vis och då jag ändå skall utföra Inspektion II i veckan.

Mixtus: Kan stämma att bilen rullat i Uppsala innan. Har inte papperna framför mig men det ringer en klocka.

Tackar alla som hjälpt till för er input!

Om ni vill fortsätta diskutera konspirationsteorier får ni gärna maila :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Kalle: Inga konspirationsteorier alls men det ÄR lustigt att det "försvinner" inlägg i just denna tråd där en användare uttryckt sig något negativt/varnat för/om bilen. Finns säkert många betydligt värre fall av trådar där "förtal" förekommer i stor omfattning, o i dessa trådar raderas det ej...
Känslan jag fick är att man skall akta sig för att "uttrycka sig negativt" i en tråd som skapats av någon på AP, o det känns väl så-där...

Personligen skiter jag fullkomligt i om din bil har korrekt bok eller inte osv, det jag reagera på var att det suddades just i denna tråd, skulle AP varit konsekventa o raderat i en stor del av "förtals trådar" så skulle nog ingen ha reagerat...

Tror naturligtvis inte att du vill mörka nåt men det är väl lätt hänt att om det förekommer negativa kommentarer om en bil i en viss tråd så kan det leda till att bilen i fråga kan bli svårsåld, speciellt en bil som B10. Det är väl antagligen det man vill skydda sig från men då tycker jag att ni skall moderera samtliga trådar där sådant förekommer, oavsett om det ligger substans i inlägget eller inte...
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Kan bara instämma i det Dawwe skriver.

Absolut inga konspirationsteorier, däremot ännu fler frågetecken. Du skriver att Sten Jarl stod bakom signaturen "Sven a" och att han förmodligen menade vissa saker. Varför hänger du ut honom med namn trots att han använde pseudonym (om det nu stämmer)? Vad det hela handlar om är varför han inte fick utveckla sitt resonemang. Det fanns ingenting i hans inlägg som på något sätt var stötande eller som var i strid med forumreglerna.
Mixtus,

Varför Jarl skriver under pseudonym (om det nu var han) får du fråga honom om. Varför "Sven a"'s inlägg tog bort vet jag som sagt inte. Jag är bara glad att han, vem det nu än må vara, var hjälpsam nog att skriva i min tråd för att hjälpa till med felsökningen. Jag skulle emellertid fortfarande vilja veta vad de hittat för fel på tändkablarna... för nu med bytt box och samma tändkablar går bilen utmärkt :)

Mvh,
Kalle
___
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Min (konspirations) teori ;)

Någon tipsar om Jarls för felsökning/reparation.

Kalle skriver att han inte är odelat positiv till Jarls

Sten Jarl blir sur och skriver ett inlägg att har ide'er om felet och passar på att ge tillbaka genom att "avslöja" att s-boken inte är 100% fullständig.

På nåt sätt kommer det fram att Sten ligger bakom inlägget.

När Sten inser det ber han AP ta bort hans inlägg. Och så görs.

Kalle, Mixtus frågar inte varför Sten skriver under synonym han frågar varför du hänger ut honom. Antar att du är rätt säker på att det är Sten (eller skrivet från samma dator som Sten använt tidigare)

Vet att detta är väldigt OT men samtidigt ganska viktigt att det reds ut att inte inlägg som inte bryter mot någon regel censureras för att passa AP-crew.
Jag har nu fått mail från Sten Jarl där han anklagar mig för personangrepp och skriver att det inte är han som skrivit som "Sven a".

Jag vet inte vem "Sven a" är. Jag fick information som pekade på att det var Sten Jarl vilket jag valde att tro på. Om Sten Jarl uppfattat detta som ett personangrepp ber jag om ursäkt.

Jag har inget otalt med vare sig Sten Jarl eller Jarls Bilservice och har inte för avsikt att smutskasta dem.

Mvh,
Kalle
___
Om modereringen på den här siten hade varit lite mindre "hemlig" så hade troligtvis såna här konspirationsteorier haft mycket svårare att komma upp.
Jag förstår inte varför modereringen ska vara så hemligstämplad. På de flesta andra forum jag hänger på står det klart och tydligt vilka som är moderatorer. Vad tycker ni övriga?

BMW CS #1812

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det är väl inget nytt att inlägg/trådar raderas godtyckligt på detta forumet...

______

Foto Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vissa trådar går överstyr när det hettar till.
Och ibland går det fort överstyr och någon rapporterar då AP och tråden modereras (tas bort i sin helhet eller delvis) och detta kan också gå vädigt fort.

För någon som är inne och kollar nya inlägg någon eller några enstaka ggr om dan kan det framstå som att en seriös och intressant tråd bara tagits bort pga av att man aldrig han läsa "eländet".

Upplevde själv detta när Sahlstens M5 köp diskuterades och skenförsäkringar kom upp på tapeten. Kommenterade detta och någon timme senare var tråden spårlöst borta. Spontant blir man irriterad på AP crew och undrar vad de håller på med.

Sen får man ett PM där man får reda på bakgrunden till modereringen och tydligen ska det bla ha förekommit förtäckta hot.

Philip har du sett mitt PP?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
BjörnB: det stämmer, i M5-tråden så gick det överstyr, bland annat efter ditt inlägg om skenförsäkringar. Därefter raderades en mängd inlägg - även till synes helt oskyldiga inlägg - och tråden stängdes. Synd eftersom du hade en bra poäng. Jag håller med dig i det du skrev, om det kan vara till någon tröst.

Håller med några av dem som har skrivit här tidigare. Det är mycket störande att det inte framgår vem eller vilka som är moderatorer. Jag har en känsla, rätt eller fel, av att det finns de som har väldigt bra kontakt med en moderator och med hjälp av denna kontakt kan vissa trådar "justeras" när det bränner till. Ett bra exempel är just M5-tråden där jag tycker det fanns sådana tendenser.

För övrigt har jag länge tyckt att detta forum varit rent och fritt från en massa bling bling osv., men det känns mer och mer som att avsaknaden av utveckling och variation är mer till nackdel än fördel. Det är som en gammal E34. En snygg bil för sin tid, men med tiden tröttnar man och vill ha något nytt.
OK, vad har detta med min Alpina att göra?

Detta är ett typexempel på en urspårad tråd som i mitt tycke lika gärna kan tas bort nu, då den till 50% handlar om annat än ursprungsämnet.

Lägg ner nu

Mvh,
Kalle
___
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag tycker du missar hela poängen Kalle. Glöm inte att diskussionen uppkom då ett inlägg som gällde din Alpina raderades. Vi vet fortfarande inte vem som raderade det eller varför det raderades, men vi vet att du tillhör Autopower crew. Någon hade synpunkter på den bil du hade köpt och denna någon fick inte utveckla sitt resonemang. Istället raderades inlägget. Jag förstår fortfarande inte varför.

Vi är flera som uttrycker ett missnöje och du råkar vara en av dem som står bakom forumet. Visst, detta är delvis OT, men det finns hundratals trådar på forumet som spårar till höger och vänster, men det är liksom hela charmen med ett forum - förutsatt att diskussionen är rumsren.

Jag lägger gärna ner diskussionen, men du skall veta att jag är besviken på hur du väljer vifta bort sakfrågan som en ickefråga.
Kalle: Alla andra "milt urspårade trådar", skall de oxå tas bort? Eller gäller borttagandet av "milt urspårade trådar" endast vissa utvalda? Det är på internet som i verkligheten, det händer att man driftar in på helt andra saker än de man kanske hade tänkt att diskutera från början, oavsiktligt...
Håller för övrigt med om att grovt urspårade trådar med hot, förtal mm skall iaf stängas, o i värsta fall tas bort...Jag tycker även att när man "moderar" så borde den ursprungliga användarens "nick" stå kvar medans hans svar är ersatt av något i stil med "Inlägget har moderats pga att användaren bröt mot AP's regler" eller liknande...
Jag har sagt att jag inte har raderat något inlägg i denna tråd, och så vitt jag kan minnas inte heller i någon annan tråd på forumet heller under de senaste cirka två åren. Jag arbetar inte aktivt med AutoPower mer än att jag skriver reportage då och då och hjälper till med vissa småsaker när det finns behov. Detta faktum verkar ni avfärda som lögn. Det får stå för er.

Jag kan till viss del förstå ert missnöje men jag har ingen möjlighet att ändra på något av det ni har synpunkter på, och eftersom jag inte längre aktivt modererar i forumet känner jag inte att jag har mandat att svara på era frågor. Skall jag vara helt ärlig så hade jag tagit bort era inlägg för längesedan om jag fortfarande var aktiv moderator, då jag som sagt inte tycker att diskussioner om forumets moderering hör hemma i en diskussion om misständningar på en Alpina B10.

Era konspirationsteorier om att forumet modereras på ett sätt som favoriserar AutoPower-medarbetare avfärdar jag emellertid rakt av.

Mvh,
Kalle
___
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Låt oss i vart fall vara överens om att vi inte är helt överens.

Avslutningvis tycker jag att det är en snygg bil du har köpt. Gillar färgkombon. Skönt att du verkar ha löst det ursprungliga problemet med misständningen utan att ruinera dig själv.
Tack ska du ha, Mixtus. Ett klart fall av agree to disagree :)

Mvh,
Kalle
___
Nu när dimman har lagt sig i tråden så har jag en teknikfråga.

Jag har en Alpina-V8 som ska i min e30. Det är en m62 från 97, alltså likadan icke-vanos som din Kalle. Strulet är att jag inte har någon nyckel, all annan motor- och steptronicstyrning har jag. Jag ska köra med manuell låda.

Jag hängde inte med riktigt på hur du fick en annan DME box att fungera med EWS:en? Kan jag nollställa min alpina-DME och para den med en EWS-modul med tillhörande nyckel och nyckelantenn från en 540 från samma år?

Eller det kanske blir lättare med en manuell härva från en 540 och sedan mappa om den? Fick du någon klarhet i hur mycket som skiljer mellan alpinas och bmws boxar när du forskade runt?

Tack på förhand.
Hallå!

Har tyvärr ingen aning om hur man ska lösa ditt problem... I mitt fall bytte jag bara DME-boxen rätt upp och ner, sedan gjorde min verkstad en omkodning av boxen via sin Autologic-diagnosdator. 30 sekunders väntan, sen funkade det perfekt. Vet inte BMW hur detta fungerar? Jag hade ringt dem och frågat, till att börja med.

Mvh,
Kalle
___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.