AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
43.798

Misständer sporadiskt på en cylinder (Alpina B10 4,6)

Sida 1 av 3
Hallå panelen,

Min nyförvärvade Alpina ger mig lite huvudbry. Ibland går bilen ojämnt på tomgång (märks att den inte går på alla cylindrar). Vidare går den ibland ojämnt vid hög belastning på hög växel och lågt varv. Ibland studsar bilen i princip fram, när jag låser den i 5:an och ger halvgas vid 1500 rpm. Om jag bara ger exempelvis 5-10% gas upphör rycken, och om jag växlar ner till 2:an försvinner de också.

Har läst felkoder och konstaterat misständningar på cylinder 5. Har bytt tändspole och stift på cylinder 5. Efter att vi gjort detta och nollat felkoderna gick bilen riktigt bra tills jag stängde av motorn. När jag sedan startade den igen kom rycken tillbaks efter cirka 5 minuter. Felet liksom "kommer och går" helt sporadiskt vilket gör mig ganska säker på att det är ett elfel av något slag. Borde inte vara insugsmembranen... då borde den konstra på fler cylindrar.

Tankar som snurrar i huvudet nu är kamaxelgivare eller spjällägesgivare, men jag tar tacksamt emot alla tips och idéer!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Känner igen det lite från polarns B10, hans betedde sig typ så.
Gör ett komp test på den.
Kalle: Ring till Jarls Bilservice 042-213830. Packningarna till toppen är en svag punkt men det visste du säkert. Sten sa till mig att när man börjar märka att bilen börja gå dåligt skulle man kolla upp det a.s.a.p. Kör man för länge är risken stor att blocket måste bytas. Toppen brukar de kunna rädda.

///M. Pedersen

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hur såg stiftet ut? Jag antar att du byter samtliga stift. Kollat i samtliga tändstiftsbrunnar så det inte fuktat igenom olja som ligger och ger gnistor?Som ///M skriver så är topplockspackningen en punkt som är känd på dessa. Hoppas det löser sig.
Asken
Jo jag känner till att toppackningarna är en svag punkt, men då borde väl bilen gå dåligt hela tiden, inte bara sporadiskt? Borde den inte lämna vitröka eller vatten i oljan samt gå varm? Inga av dessa tendenser finns...

Mvh,
Kalle
___
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Jag har hört om ett liknande fel på en B10V8 och det visade sig vara tändkablarna !

Ando Gunnarsson
Alpina Club Schweden

Länk
Asken,

Stiftet såg OK ut, lite vitt på elektroden men inget anmärkningsvärt. Brunnarna är sanerade (det var min första åtgärd).

Ando,

Tack, det låter som ett spår värt att följa upp!

Var ute och körde en längre runda med bilen igår, och den gick precis som tidigare stundtals jättebra, och stundtals halvtaskigt.

Mvh,
Kalle
___
Har en kollega som hade liknande problem på sin B10 V8S. Packning + planing av topp behövdes. Går som ett skott efteråt!
Allroad,

Någon uppfattning om hur mycket kalaset kostade? Vem gjorde jobbet?

Faktum är att om det är toppackningen som är kass, så täcks det av blockets begagnatförsäkring, vilket ju vore smidigt.

Mvh,
Kalle
___
Just ja, en fråga till... gick din kollegas bil inte heller varm, lämnade vatten i oljan eller vitrökte?

Mvh,
Kalle
___
Plocka av ventilkåperna nollställ kamaxlarna och kolla hur vevaxeln står.. Står det inte rätt till har du vanos problem.. Har en bekant som hade detta problem..
97:an har inte vanos.
Kollade du "tändhattarna" (från tändspolarna ner till stiften)? Är det vita små streck på dom har du överslag där!

Klart att garaget ska vara större än huset.
MKW,

Jag bytte såväl spolen som "hatten". Ska prova med en helt ny spole och lite annat idag.

Ska bli intressant att se om några nya felkoder uppstått den senaste veckan!

Mvh,
Kalle
___
Har fortsatt felsöka och det visar sig att det sannolikt är så att styrboxen skickar fel signal till femmans tändspole. Renovering/byte av boxen känns just nu som det hetaste alternativet.. Det finns ingen vänlig själ med en likadan bil i skåneområdet som kan tänka sig att mötas upp och prova att skifta boxarna för att se vad som händer?

Mvh,
Kalle
___
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du får aldrig igång den med en annan beggad box pga startspärren

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Aj fan! Hur kommer man runt detta?

Mvh,
Kalle
___
Det måste göras EWS avstämning för att få igång det. Antingen är det kabelbrott i själva kabelhärvan eller själva DME som inte skickar signal. En ny DME kostar säkert 20 000!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja du det kan du nog grunna ett tag på :) Men jag skulle INTE låna ut nån DME modul.
Det går att nolla en beggad DME modul och koda in den "som ny" med aktuellt chassienummer för att den ska kunna synkas med EWS modulen. DME -EWS byter koder sinsemmeln varje gång du stänger av bilen och det måste vara rätt när den ska startas igen annars frisläpper inte DME bensin och tändning signalerna.
Jag har inte kunskapen men det finns kluriga herrar som kan detta vet jag., men det sägs att det ska gå med BMW scanner 1,36, jag har ett set liggande men inte haft tid att sätt mig in i detta.
DU får väl ta en snack med Jarls hur dom går tillväga med DME byte på en Alpina,men du bör ju var solklart att det är DME som är felet innan du byter.
Kan det möjlgen finnas nån Alpina DME från skroten möjligvis kanske ??

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan tänka mig att den skulle funka hyggligt med en standardbox för motsvarande M62 och årsmodell kan vara Bosch M5.2 tex som ett testförsök.
Alternativet är ju att du kollar med en seriös chip firma som vet vad dom hålls med de kanske kan reparera boxen tex. Finns ju nått seriösare chipcenter därnere nånstans.
Men kolla för all del upp kablaget,mellan DME och tändspole, kan ju vara nån där som klistrat och klippt för att koppla in nån occiloskop för att mäta tändsignalen och konsterat att det är fel på DME innan :)

Länk
Tack för all input mina herrar!

Det vi gjort är att vi mätt spänningen på samtliga tändkablar vid spolarna. Femmans kabel gav en markant annorlunda spänning jämfört med de andra. Därefter mätte vi spänningen från stiften på anslutningen till boxen fram till tändspolen, och fann (dessvärre) inget kabelbrott. Frågan är om det däremot kan finnas en förvrängning av signalen... får helt enkelt mäta upp hur spänningskurvan på kabeln ser ut direkt efter DME.

Ett alternativ kunde kanske vara att köpa en beggad 540-box och låta någon seriös mappa om den. Det är samma box i grunden - frågan är hur mycket Alpina ändrat inuti den, eller om de bara kört in egen mappning...

Mvh,
Kalle
___
ska det bli ordentligt gjort måste en riktig mappning göras på rullar och hela köret, tror inte det finns många som kan mappa det befintliga styrdonet på så vis, dock går det kanske med unichip som mappas ordentligt - dock behöver du då en 540 box + unichip och mappning, då är du snabbt uppe i samma pengar som ett original alpina styrdon från början..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.