|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
En 130i låter fint och häftigt. En 120d/123d... knarrar mest (även om den inte gör det inuti är de inte speciellt inspirerande). Om man nu fixat detta, så behöver det väl inte var trimning i ordets "högljudda" bemärkelse kan man tycka. Håller du med, fortsatt läsa. Jag har skaffat mig ett rostfritt sportavgassystem från engelska Milltek. Samma företag som verkligen fixat ljudet på audi A5 3.0TDI för ett tag sen (sök på youtube). Så när jag läste på engelska babybmw.net att de har släppt en version till E81/87 120d/123d slog jag till. Sitter på bilen sedan igår och är uppriktigt förvånad att en diesel fyra kan låta så bra. På tomgång är det ju ingen skillnad förstås, men så snart man drar på så byggs det upp en fint, sportig ljud som inte alls påminner om en diesel. Riktigt fint utan överdrift. Kanske är den inte lika välljudande som en 130i, och inte i närheten så häftig som en sportavgas på en sådan, men bra ändå. Inte störande på motorväg heller. Tänkte att ni som köpt en sportig diesel trots ljudet gärna skulle få höra om detta. För min del är härmed sista argumentet mot våra sportiga dieslar, avsaknaden av inspirerande ljud, borta. | |
|
Hej, Låter klart trevligt! Finns det videos där man kan höra ljudet på en 120d/123d med det sportavgassystemet som du har? Mvh Wiberg |
|
|
Hej! Denna finns: Länk Dock har jag märkt att man behöver bra högtalare eller hörlurar, annars filtreras det fina ljudet helt bort verkar som. Svårt det där med ljud på videoklipp... |
|
|
Onehp: Vem köpte du systemet av - direkt från UK eller svensk ÅF? Pris? Är du 100 på att det även passar 120d? Jag har letat med ljus och lykta efter ett vettigt system till min 120d - kan detta vara lösningen... |
|
|
120d versionen figurerar i denna tråd: Länk så den verkar finnas även om den inte finns med på deras hemsida. Jag betalade lite över sjutusen med leverans hem på en vecka. Beställde hos Per på PeanSweden. Tycker det är helt överkomligt för kvalitén förutsatt att man hör runt lite, en annan svensk åf ville ha 50% mer... Sen måste grejerna monteras också förstås. Min låter inte alls speciellt när man bara varvar stillastående, drar då slutsatsen att de fina ljudet produceras när stora turbon sätter igång (som den inte gör när ingen effekt nyttjas). På en 120d blir det mer som i den länkade tråden antagligen, har ju inte hört den själv live heller. Men hoppas för din skull att den låter lika bra som min, det blir många inbillade (och några verkliga) hästarna fler när det låter fint :-D |
|
|
sitter det massa kontakter, kattar och skit på originalavgassystemet? och om det gör det hur funkar det? mvh martin |
|
|
Ledsen, men det låter fortfarande grävskopa. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Qbone: inga kontakter alls, de sitter på cat/DPF:n som sitter framför. Andreas: allt beror vad man jämför med och vad man förväntar. Det blir ingen M3 naturligtvis, men som sagt det blev en positiv överraskning då öppna rör (eller borttagen avgassystem) inte brukar ge ett finare ljud på turbodieslar. Bara lite högre om ens det. Sen kan det vara att det fina ljudet (0:33) inte hörs när du lyssnar på din dator. Den hörs t.ex. inte alls på min bärbar. Hur som, du har en t5 (?) så du borde inte ha ljudproblem... |
|
| ok:) jag har skickat ett mail till han om pris:) du ska inte ner i landet så man får höra live? | |
|
Det är tyvärr varken fel på mina högtalare eller öron i det här fallet. Jag tycker bara att det låter supertrist. En fyrcylindrig diesel är helt enkelt omöjlig att få att låta snyggt. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Qbone: ser nu att du har en E82, så vidd jag vet finns bara till 3 och 5 dörrars, tyvärr. Kanske om man gör ett eget slutrör (2,75", fr. bakaxel o bakåt) men då har det blivit ett lite större projekt... |
|
|
Andreas: javisst, du får ha din åsikt. Kanske om man är man van med inget så blir man överlycklig när man får en smula. Men mina polare från fordonsbranchen håller med att det låter "skit va bra" och "häftigt", så helt inbillad är det inte. Fast de vet ju hur det lät innan, hehe. Så för att avsluta detta ljudkapitel: det låter bättre men hur bra får alla avgöra för sig själv... |
|
| jag misstänkte nästan det, men får se om det kanske finns eller kommer:) | |
|
Andreas: låter det här bra då? Jag kan inte göra så för den låter inte bra utan balastning... Länk |
|
| det va som fan, aldrig hört sådant ljud på en Diesel, syftar på audin... riktigt imponerad faktiskt. biltillverkarna måste lägga ner mer energi på den med dieselljud | |
| Onehp: låter din något liknande i verkligheten? | |
| Audin är en sexa, räkna med att den låter lite trevligare. Eller? | |
|
Stämmer, audi:n låter ännu bättre med sin sexa. Ettan låter som... en fyra. Lika mycket, eller lite diesel som audi:n. Körde bakom en ny golf GTI idag, den låter också riktigt bra. Dom har jobbat på ljudet det hör man, min har ingen chans ljudmässigt. Men visst är det synd att inte fler dieslar låter bättre, för det går ju att bättra... |
|
| Blev inte imponerad tyvärr. :( | |
| Förresten så låter även BMW:s 4-cylindriga valvetronic bensinmotorer också som dieslar på tomgång... | |
|
Onehp: Dieselsexor låter helt klart trevligt. -------------------------------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.