|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Okej det är så det ligger till alltså! Får se hur jag löser det här sen men tack för svaret Mvh // Gustav Busch |
|
|
Så där ja, nu är bilen alltså startad! Länk till bloggen =) Allting gick helt cleant och bilen startade efter endast 3 sekunders jobb av startmotorn, 4 år och ett par månader sen sist!! Dock en svag aning av att kopplingen slirade fanns det, vad tror ni är anledningen till detta? Ett byte av oljan i växellådan är att rekommendera eller hur? Den lilla dioden som lyser nere vid växelväljaren fick jag aldrig att sluta lysa. Hur är det egentligen, när lyser den? Vad gäller klimapanelen så märkte jag inte av något som inte funkade med den panelen som sitter i nu, men behöver jag byta ut den så visar det sig så småning om. Måste ju få AC-systemet påfyllt också.. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den lyser i 16 minuter efter att du lämnat bilen och inte rört den, då går bilen ned i sleepmodeläge dvs lågförbrukningsläge, en liten sugfläkt i klimapanelen surrar också lika länge. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej, tack så mycket! =) Mvh // Gustav Busch |
|
|
Såg at du bara fyllt på med glykol/vatten, eller förstod jag fel??? Iaf skulle jag bytt hela kylvätskevolumet omedelbums för at undvika korrosion och oväntad frysning. Du vet ju inte vad som stod i bilen sedan för och inte heller n¨r det var bytt sist. Kan vara originalvätskan ju!!! Och angående servovätskan... trodde at det skulle vara pentosin på de flesta BMW. är ju säker at det ska vara ATF i din bil. Dessa kan inte blandas..... Otroligt kul projekt!!!grattis!!! MVH Sakke |
|
|
Mycket intressant att följa ditt projekt. Verkligen kul att det gått så pass smärtfritt och att ni hittat delar till rätta pengar. Nåt sånt skulle vara mycket kul att göra själv men jag är rädd att det inte alls skulle gå så smidigt för mig ;) Stort grattis! |
|
|
DrSakke – Hur menar du nu? Bilen har ju inte haft någon kylare på ett bra tag, så hur får man ut mer av kylarvätskevolumet än att lossa slangarna? Angående servovätskan så står det ATF-oil only på locket =) så där var det inte några tveksamheter men tack ändå. Jo jag har ju haft en del flyt med mycket av de delar jag fått tag i.. =) Mvh // Gustav Busch |
|
|
jag såg bara at du skrev att du fylde kylaren och slangarna, men at slangarna tog bara ett par deciliter.därav drog jag slutsatsen att blocket var vätskefyllt. hur mycket fyllde du av kylvätska totalt??? tror totalvolumet skall vara 7-10liter...kan kolla det på min 530d (handboken) , klart, det mesta borde ju komma ut när man lossar på nedre kylarslangen och öppnar kylarlocket. Man kan pumpa ut en del gennom att dra ut pluggledningarna(coil i ditt fall) och dra runt på motorn, ev fylla på med lite färskt vatten för att "flusha" systemet av gammal gegga. MVH Sakke |
|
|
Aha okej Jag fick i 4 liter glykol plus kanske 2 liter vatten vet att systemet rymmer mer men det tar ju lite tid och rörelse för att få det helt fyllt. 12,5 liter går det i inklusive värmesystemet, 9,2 på din.. Men det låg väl antagligen kvar lite i blocket som du säger men fullt tror jag inte att det var iom att det gick 6 liter och man hör att det är en hel del luft kvar. Hur fyller man upp det här på bästa sätt egentligen? Fick göra det här på min gamla 325 e36a som hade en lite rolig kylarslang ett tag (flög av när trycket gick upp) och då fick man fylla på lite allt eftersom man körde med bilen för att få det helt fullt. Temperatur mätaren står visst fortfarande på -40°, trodde den skulle korrigera sig efter att jag satte i kontakten till mätaren och "reset"ade bilen genom att koppla bort batteriet (i ett dygn) |
|
|
De här nyare systemen är väl självluftande, dvs maks värme på värmeapparatet (ev full fläkthastighet för att uppnå bättre kylning under avluftning-tomgång) öppen lock till expantionskärl och fylla efter när nivån sjunker är väl procedyren.... MVH Sakke |
|
|
DrSakke: Att kalla det självluftande är nog en överdrift. Utan att vacumsuga så är det ett jävla jobb att få bort all luft i systemet på en e39 540. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
M62 /540 är betydligt enklare att lufta än en M52 är min erfarenhet , har liksom gjord det några ggr. Så länge det inte sitter en latentaccumulator i systemet då måste det trycksättas under luftningen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso har troligtvis rätt. Jag har bara gjort det en gång. Har bara M30 att jämföra med när det gäller luftning av kylsystem i BMW. Tyckte det var en ganska omfattande procedur (även fast jag följde mektipset). ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Dags för en uppdatering av mitt projekt här då. Har nu bytt olja i automatlådan och är faktiskt snart klar med bilen. Ska lämna in lite grejer på lackering först bara. Här är Länk till bloggen igen, har skrivit ganska utförligt hur det senaste jobbet gick till. Fick känt lite på draget i bilen igår med. Man kan ju säga som så att jag tror jag kommer gilla den här bilen ;) Ytterst trevlig motor! |
|
|
Pedantiskt utfört som vanligt. :) Ska bli kul att se bilder när bilen är helt klar. Vad har du för planer för den? Ska den rulla som bruksbil eller något av ett söndagsåk? |
|
|
Hehe javisst =) Ja det tycker jag med, längtar verkligen efter det. Jag kommer nog ha den lite som bruksbil ett tag, dvs. några månader innan jag säljer den. Men det verkar som om man kommer ha svårt att släppa iväg en så pass fin bil som man gjort så mycket med... |
|
| Hur mycket har du lagt ut på alla delar som fattades mellan tummen och pekfingret? | |
|
Uppdatering!! Bilen är nu ute och kör! Se Länk för vad som skett nu senast Över 20 är jag väl uppe i på delar nu.. Besiktning kommer upp nu på fredag så det är bara små grejer kvar =) Har inte hunnit ta riktiga bilder än men det kommer. |
|
Bra jobbat!! kul när det funkar som det är tänkt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Duktigt jobbat Gustav, du borde få en medalj. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.