|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla glada =) Jag har precis införskaffat mig en ny bil, Bmw 540iA -99 fast lite som en byggsats. Bilen köpte jag av en företagare i 50års åldern. Bilen stod i garaget till ett stort företagshus, avställd då han inte hade råd att köra den på grund av affärerna. I tron om att den stod säker i detta fina varma garage var den också oförsäkrad.. Så för lite mer än 4 år sedan blev den bestulen på en hel del se länk till garaget: Länk Huv, front, tvärbalk, komplett luftintag, samtliga kylare (avskurna slangar till allt!), xenonljus (avklippta sladdar) ja som nu ser på bilden. Dock motorn är helt orörd och har endast gått 10 000mil varav 5 000 i Sverige, import -01 via firma till killen jag köpte den av, alltså en ägare i Sverige. Hittade en hel hög med kvitton i bilen och det senaste datumet jag hittade va 2005-04-21, tjockleken på dammet som ligger på bilen skvallrar ju en del om hur länge den har stått dessutom. Inuti är bilen plockad på kombiinstrument (avklippt kabelhärva), boardmonitor, osv. I bagageluckan tog dom allt i teknikväg av värde, navigation, cd-växlare, tv-modul osv.. Denna bil har jag nu köpt och letar nu delar för att knåpa ihop den igen, (tycker den har stått stilla länge nog!!) Den är i mycket fint skick på alla sätt utom det som ej längre finns då förståss =) Lädret känns som nytt, har inte hittat några skav märken eller fläckar och baksätet är i princip oanvänt. Har läst en del i andra trådar om vad som som kan vara bra att byta/göra på en bil som stått länge. Men tänkte ändå lägga upp en tråd och höra vad ni har att säga, kommentarer, tips, förslag, delar ni vill sälja, allt är välkommet =) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tja kul vinterpyssel ett WDS kopplingsschema eller Bentleys manualer är att rekomendera innan du börja koppla och skarva. Blir ju en rejäl kostnad beroende på vilken nivå man vill hamna på bästa vore väl att hitta en baksmälld donatorbil,eller en billig E39 med rasad motor tex. Att leta delar på skroten blir ju inte så billigt, men det fanns en 540-98 som såldes i delar på börsen för ett tag sedan. Men leta i huvudsak efter 99 delar allt är inte kompatiblet mellan dessa årsmodeller, som kylare, AC fläkt mm. Gissar att huven är den billigast delen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Länk <- den där skulle jag nog köpt om jag var du. | |
| När den stått så länge är det bra att byta vätskor och filter. | |
| Passa på att byta termostat och vattenpump och skaffa en ny kylare. Det är ju hyfsat lättskruvat nu med fronten borta. | |
|
Aa en bentley manual ska jag försöka få tag i. Jag har redan fått tag i en hel del faktist. Dom 3 mindre kylarna med slangar och rör, luftburk, lmm, kombiinstrument och nav. läsare cd växlare samt slutsteg - allt för 2000kr Har haft lite kontakt med en kille som har en voltad 540 som jag förmodligen kan ta en del delar från så jag tror inte det kommer bli så väldans dyrt. Vad tror du hasso kommer vara det dyraste/svåraste då? Japp vätskor ska bytas =) |
|
| Vad fick du pröjsa för bilen? | |
|
Kul projekt! Länk till xenon lampor, dock utan Angeleyes! Länk MVH JIKen |
|
|
Helt rätt objekt att skruva på. hur fick du tag på det blocket? Lycka till berätta grna vad alla kostnder landade på kan vara intressant att veta. |
|
|
Nae, då hade den nog gått för mer. Mitt jobb ligger i en stor kontorsbyggnad och i garaget här gick jag o nån kompis ner för att kika vad som fanns för trevligheter, en porsche 4s cab, m3 e90 bland annat och den här pärlan då. Kollade helt enkelt upp ägarn på transportstyrelsen o ringde karln =) Tack, aa det ska jag göra. |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
mindre prylar till E39 finns det annars gott om på ebay.de |
| Ett tips är att strunta i facelift då slipper bilen bli strippad igen... | |
|
Inget dåligt projekt du tagit dig an, hoppas du håller oss uppdaterade om hur det fortskriver. Kul att du räddar en 540, de flesta, inklusive mig själv, skulle se denna bil som en donator snarare än ett renoveringsobjekt. Skall bli intressant att följa denna tråd. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Tänkte jag skulle uppdatera lite med hur det går i projektet. I princip så är all el klar nu samt alla slangar = det värsta är klart enligt mig har dessutom fixat en blogg för bilen Länk Kommentarer är välkommet även där :D Tänkte det blev enklast så för att kunna lägga upp bilder och så.. |
|
|
Kul att se att det går framåt, du verkar vara rätt person att ro detta i land.... --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Otroligt kul att se att denna klenod blir restaurerad till sin forna glans. Jag hade dock skippat kromringar, facelift osv utan bara hållit den så original och fräsch som möjligt. :) |
|
|
Väldigt coolt projekt, önskar det vore jag ! Lycka till! |
|
| Håller med Zed82, 100% orginal kommer vara att föredra den dag bilen ska säljas. Stylade semi-faceliftade bilar finns det gått om, de flesta med uselt resultat. En lågmilad orginal 540 kommer det förmodligen finnas ett visst intresse för, även om telefonen förmodligen inte kommer glöda. | |
|
Lycka till med projektet, härligt tålamod du måste ha. Sedan gör saken inte sämre att du hittar skadade bilar som du får plocka ut delar från. Det ska bli med ett sant nöje hur resultatet kommer att se ut. |
|
|
Hejhopp Uppdatering av läget för mitt projekt! Länk Det har hänt en del sen senast jag skrev här. Juste, kom på en sak från när jag satte in klima panelen. Kommer inte riktigt ihåg exakt hur många kontakter det var men det var iaf en kontakt anslutning för mycket(!) på panelen. Letade runt ett bra tag där bakom för att se om en sladd gömt sig nånstans men ikke fann jag något. Så skulle någon vänlig själ kunna tänka sig att peta ur sin klima panel (den sitter inte fast med skruvar) och bara kolla om om ni också har en tom anslutning där. Eller om någon vet hur detta ligger till? tacksam för svar! Mvh // Gustav Busch |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Snyggt jobbbat kul projekt som sagts tidigare. Notera att det finns ca 5 olika versioner av klimapaneler och lika många mjukvaruversioner som inte är mixbara. dvs det går inta att plocka och skifta från en annan bil hur som helst bör var från identisk bil å ha samma serienummer/tillverkningsnummer. Om du har ett WDS schema på DVD så har varje kontakt ett specifikt nummer och vad den ska innehålla, där bör man kunna lista ut vad som är vad. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.