AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
70.163

Dragkrok monteras av kringresande - har någon erfarenhet av kvalitén?

Sida 3 av 4
Westfalia monteras ju ofta orginal o finns endast i fast variant om den köpts via Westfalia själva.
Antar att denna krok för 4400kr ej är en westfalia.
Hur man kan klara av att sälja en krok med en can bus kabelstam låter otroligt!
Om du importerar en krok o delar som företagare köper du allt netto.
så tänk då 4400kr där skall moms betalas in på,det blir 3520 netto.
Kroken kostar minst 1100kr o elsatsen 900kr om det är den avsedda kabeln o ej universal!! Alltså 3520kr - 1100 -900= 1520kr över,då skall skatt betalas med 33% =1018kr över -30% sociala avgifter =712 kr efter betald skatt.
Sen skall telefon,resor,övernattning,anställda,bilar,verktyg betalas oxå.
Hur får man ihop en sådan ekvation.

Jag köper ca 400krokar eller fler om året men får ändå ej ner priserna mer !!General agenterna håller samma priser i stort sett hela EU.

Det finns säkert någon annan tillverkare men dem kan ju heller ej jobba gratis.

/Lars Persson
Elsatserna till Bmw 5 serie E60/E61 kopplar ur PDC vid tillkoppling av släp.

Tänk på att rätt elsats är det viktigaste vid dragkroks montaget.
Vissa hävdar att en universal elsats fungerar,men har levande bevis på att så ej är fallet då en kund fick bärga sin bil 2 gånger under sin semester.
Säger ej att det beror 100% på det men kan ju vara så.
En universal elsats kan störa datorn o elktroniken i din bil.
Det kan ju förvisso en mobil tel också göra.

Köp alltid elsatser som är avsedda för din bil.

Det är lätt att vara billig på priser om man monterar en elsats för 200kr istället för 2000kr.
'
se min länk:

Länk

/Lars Persson

Ny
2
NyköpingsTobbe
116i - 2006 samt en 520 Touring Diesel - 2007
Hej alla glada BMW-ägare. Jag äger en släpvagn och drar den ganska ofta, när jag nu hittade en BMW som föll min familj i smaken så saknade den förstås drag. Jag kollade med BMW som skulle ha närmare 20.000 kr. Icke tänkte jag, måste finnas billigare. Då hörde jag om en kille som åkte runt och monterade drag mycket billigare. Jag googlade lite på nätet och fick upp dragkrok-experten samt Lars Persson via detta forum. Dragkrok-experten www.dke.se hade en snygg hemsida tänkte jag så jag ringde till dem. Killen som svarade sa att han kunde montera drag för under 6.000 kr, kanon tänkte jag, men hur var det med backsensorerna ?? Jo, han hade inte den delen hemma som kopplade ur den, men han tyckte att det var ju bara att koppla ur sensorn varje gång man kopplade på ett släp. Hmm tänkte jag, när kan du då montera i så fall. Jo, han kunde bara direkt senare på kvällen, annars hade han fullt i 1-2 månader, och då gällde inte det billiga priset. Lite skumt tänkte jag, och när jag sa att jag inte kunde bestämma mig på studs, så var det inte lika angeläget för honom. Någon som jag inte tyckte kändes bra.

Ringde sedan till Lars Persson. Han var på väg till Norge, och lovade att ringa upp senare. Han ringde mig veckan efter och vi pratade om allt möjligt, allt ifrån drag till resor. Efter att ha pratat med honom och läst alla inlägg på detta forum, så bestämde jag mig för att anlita honom. Vi bestämde en tid och när han kom så åkte vi ner i garaget på jobbet. Efter 2,5 timmar så var allt klart. Och då hade vi snackat en massa skit också :)

Inga förskottsbetalningar, utan faktura via mail. Kanon kan jag bara säga.

En liten fundering bara. Om du dragkrok-experten har så billiga priser, varför finns det inga positiva kunder på något forum som kan rekommendera dem. Kan nog ligga lite i vad Lars tidigare skrivit angående en billigare elkabel. Jag skulle inte få någon el som kopplade ur backsensorn. Det Lars Persson har kopplat in funkar klockrent !!!

Dagens visdomsord: Inget företag gör någonsin en minusaffär!!!
Kan varmt rekommendera Lasse Persson, han var till mig imorse och satte en avtagbar krok på min 530 XI.
Snabb som attan och mycket trevlig.
7900 kr kostade kalaset men värt varenda krona

Micke

Hur kan man i huvudtaget säga att priset 4400kr är mycket billigare än 6900kr när det gäller 2 olika saker ??

Ring Bmw för drag fast ca 8500kr
Avtagbar 14000-17000kr
Men inköps priset skiljer allt från 1000-1700kr i inköp från fast till avtagbar.
Hur kan BMW ta 8000kr mer för det avtagbara ??

/Lasse

Jimbonelly
St
2
Stoneage
325i Touring-07
Jag sällar mig härmed till skaran nöjda kunder av Lars Persson dragkroks-montering. Mycket skicklig mekare och trevlig kille!!
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
jag också! Han var här och monterade en avtagbar åt mig på min E61:a med M-paket. Hade med sig en färdig lackad underdel och gjorde väl det hela på några timmar medans jag jobbade. Mycket trevlig och bra prick. Kan varmt rekommendera.

Att köra Bmw är helt enkelt lite bättre än allt annat.
CW
67
CWM
525i Touring -02
Jag har samma positiva upplevelse av Lasse Persson. Han satte dragkrok på min 525 touring för ca 1 år sedan. Snabb, snyggt jobb. Jag är helnöjd. Efter 1 år hade jag lyckats slarva bort plast/smutsskydden som ska sitta på låset när kroken är monterad. Jag skickade ett melj till Lasse som skickade nya inom 1 vecka. Det är egentligen när man får problem i efterhand som kvaliten på försäljaren prövas. Snyggt skött av Lasse.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Också nöjd kund till Lasse Persson, snyggt och snabbt jobb på min E61 i påskhelgen.
lo
65
loah
BMW 528I Xdrive -16
BMW Z4 2.3 -10
Lars Persson var hemma idag och monterade ett avtagbart drag.
På min E61 med M-sportpaket.
Snabbt och snyggt montage.

LOAH
18
Lööv
530i Touring M-sport -06
Och ytterligare en nöjd kund som anlitat Lasse här!
Ha
4
HaTi
520d T E61 M-paket
528 iA
Ställer mig i ledet till nöjda kunder som anlitat Lasse Persson för montering av dragkrok på en en BMW 520dT med M-paket, snabbt, proffsigt till ett bra pris.

Håller tummarna att körkortet får behållas trots vår underbara poliskårs insats i Åkersberga denna em.

//Johan
Visa användare
106
BG
BMW 520d Touring

Och det sitter en på min också!
Är lika nöjd som den nöjdaste,
Iv
60
IvanDK
BMW 520D M-PKT F10 - 2011
Hej alla!!!

Var glada att ni valde Lars Persson och INTE Dragkrokexperten.
Dom har felmonterat elsatsen på svärfars bil.
Mailade 5 ggr eftersom dom är i princip omöjliga att nå via telefon, men utan resultat.
Fick en dag kontakt via telefon och boka en tid men ingen dök upp, och nu efter ett x antal mail och 100 samtal så har jag fortfarande inte lyckats få nån kontakt.
Blir väl att bita i det sura äpplet och köra till nån verkstad som kan fixa detta.
Men jag kommer även kontakta ARN och blocket där dom har sina annonser.
Visa användare
586
wdac
325i -05
har haft kontakt med Lars Persson ang att ev montera drag på en bil som jag ev skulle köpa i Januari. fick bara positiv kännsla av honom.

han ringde till å med upp å fråga en extra gång om jag inte behövde då han var på väg till mitt område för andra jobb..

god serivce av Lars Persson, inge snack om saken..

Visa användare
18
najseT
520d M -08
523i -99
Jag ställer mig på samma sida som så många i denna tråden.
Rekommenderar Lars Persson.
Jag har tidigare köpt lösa dragkrokar av honom. Han har varit mycket hjälpsam och givit gratis support per telefon.
Anlitade honom till våran senaste E60 M-sport och han kom hem till oss (på landet) och monterade draget på ca 1 timma på parkeringen. Lite mera tid gick åt till trevligt snack!
Vi blev dessutom erbjudna att campa gratis i hans trädgård på vägen ner till europa nästa dag...

Skulle inte tveka att anlita honom igen..
Du är välkommen nästa år med,Huset finns kvar,om du över huvudtaget får ner några tältpinnar i den steniga trädgården!!

Ölen står redan i kylen ;-)

Mvh Lars Persson www.dragkulan.se

Jimbonelly
Ka
23
KalleXX
520dA-09
Igår fick jag min Thule infällbara dragkrok monterad av Lars Persson, den kringresande dragkroksexperten Länk. Det hela utfördes hos honom och det tog ca 1 en timme. Allt fungerade perfekt.
Jag hade planerat montera det hela själv på någon helg, men det blev inte av. Gissa om jag blev imponerad av Lars snabbhet och ändå noggrannhet. Av mig får han högsta betyg. Han rekommenderas starkt. Det kostade 3000 och det var det värt utan tvivel.

Detta med rostskyddsbehandling: Jag glömde burken, men få väl vid tillfälle fixa det själv. Nu vet jag hur enkelt det är att demontera bakkofångaren :-)!

Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Kul att läsa om Lars Persson. Idag fick jag informationen från en auktoriserad BMW-handlare att ett drag kostar 25 000 kr att montera på en E61. Skrämseltaktik tänkte jag... Om det blir affär på en bil utan krok blir det besök hos Lasse, helt klart.
Glädjer mig att folk e nöjda :-)

De där med rostskydd för dragkrok e väl kanske att vara över prestaniös.

Att rsotskydda kroken när man monterar dragkroken har ju ej varit ett alternativ då bilprovningen normalt sätter en 2:a i protokollet på det då dem ej ser att inget skitt ligger mot krokens anliggnings yta vid kaross.

men nu behöver man ej tänka på detta då bilprovningen ej har krav på att reg besiktia krokarna längre.

Utan en sertifierad krok med papper räcker som bevis för att ni skall få dra!

/Lasse dragkulan.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.