|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Har hittat flera kringresande mekaniker bl a på blocket som monterar dragkrok på BMW till priser som är hälften av vad auktoriserade märkesverkstäder tar. Min 525d-05 E60 skulle det överhuvudtaget inte gå att få fast krok till enligt märkesverkstaden men det går alldeles utmärkt enligt resemekanikern. 6500kr monterat och klart med "original"kablage. Någon som har erfarenhet av detta? Kommer det fungera med elanslutningarna, märkesverkstaden säger att eluttaget till kroken skall initieras och det tar flera timmar av programmering. Kan man tro att resemekankern fixar detta? Vill inte ha avtagbar krok och jag vill inte betala nästan 13.000kr för att få krok monterad... Jag köpte min första BMW någonsin idag... OnsalaBimmer | |
|
Finns flera här som har positiva erfarenheter av en av killarna i alla fall: Länk -------------------------------- //Lövet |
|
|
Flera timmars programmering låter konstigt, snarare som ett sätt att "lura" till sig en osäker kund. ______ Foto Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
BMW säljer väl förmodligen inga fasta (Westfalia) krokar till E60 därav kan dom inte montera nån gissar jag på. Flera timmer jo jo :) På eftermarkandskrokar av olika fabrikat och utförande som L Persson monterar behövs inga programeringar, det behövs bara jackas in ett par kablar i ett kontacktstycke sedan sköter ett externt interface signalerna till dragkontakten. E60 är ju canbusstyrd el dvs de kör olika signaler i samma kablar, därav programering när man monterar originalsats på BMW kan jag ev. tänka mig. Polaren med en Bil&El verkstad har monterat eftermarknadskrokar på E60/61 utan några som helst programeringar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| ....medan vissa mindre seriösa postorder säljare skickar med biltema kabel sats och blå scotchlock till BM E60/E61... och har mage att ta 500:- för det... | |
| Jag har haft besök av Lars Persson hemma på min uppfart. Han monterade en avtagbar dragkrok på ca 1 timme, funkar klockrent! Kan rekomendera honom, däremot har jag hört rykten om att det ska finnas en konkurrent till honom med samma affarsmodell som inte alls är lika seriös. | |
|
Lars har även monterat på min 530 E39. Tog 2,5 timme. Kan bara rekomendera. ___ //Ulf |
|
| Samma här, snyggt, prydligt och snabbt jobb av Lars. Perfekt då han gjorde det på jobbet, jag behövde inte ens ta ledigt eller köra iväg. | |
|
Hade Lars hemma för att montera ett westfalia drag på min 530 och det gick ruggigt snabbt. El-inkopplingen gjorde han med ett interface som tjuvar signalen från originalkablaget bara, en klart enklare lösningen BMW's lösning där man ska dra mera kabel och programmera. Fördelen med BMW's lösning bör vara att man får med släpets lampor i check control och den kan stänga av backvarnaren automatiskt när man har släp på. Sedan montera han bara en 7-polig kontakt istället för den med fler poler och det förenklar nog elinstalltionen en hel del. Ska man klaga på nått med Lars montering så är det väl att han inte sprutar något rostskydd på grejerna när man monterar ihop det och att elinstallationen inte riktigt andas toppklass. Men jag är en svårflörtad jävel när det gäller sådant här så troligen hade jag inte tyckt BMW gjort nått vidare jobb heller ;-) Och det var ju rätt simpelt att plocka isär lite själv efteråt och rostskydda samt dra någon kabel lite snyggare. //Magnus |
|
|
Bra input Magnus. Tänkte nog själv anlita honom och då kommer jag ställa fram en sprayflaska Dinitol eller liknande och be honom använda den, inte mycket extrajobb när man håller på. Jag rostskyddade tom min gamla Audi från -92 när jag själv monterade ett biltema drag. |
|
|
Jag har "Lasses drag" och min PDC kopplar bort där bak när jag har släp anslutet! Så inga problem. Ställde faktiskt fram en flaska rostskydd och den användes :) |
|
|
Lasse har monterat drag på min kompis bil och jag har även köpt en uppsättning fälgar via honom. Tycker allt verkar seriöst. Westfalia på en E39 monterade han, gick snabbt och smidigt. Mvh Henrik |
|
|
Jag har även jag haft att göra med Lasse och är väldigt nöjd, jag lyckades dessutom sabba min elbox ngn månad senare när jag kopplade fel i släpets elkontakt. även detta löste han nästa gång han var uppe i sthlm. Betalade endast vad en ny box kostade, all hjälp var tydligen gratis. Besiktningen var inte heller ngt trassel. |
|
| Någons om vet om han bara monterar delbara dragkrokar? Funderar på att sätta dit en fast på min e36 320. | |
|
Tror säkert han monterar den krok du vill ha. Skicka han ett mail via hans annons på Blocket så får du säkert svar på frågan. ___ //Ulf |
|
|
Vet någon om det finns krokmontage till E39 Touring där man inte behöver skära sönder i plasten på bilen? Avtagbar eller fast, spelar ingen roll. /p. |
|
|
undrar varför han sket i att montera nåt interface på min fast jag frågade?När vi skulle på semester och kopplade på husvagnen så slocknade bilen...så jag fick krångla själv med att koppla om med relän. pdc:n sket han också i fast påtalade att jag hade det när jag beställde monteringen,han var inte intresserad att prata heller när jag ringde honom ang detta. |
|
|
Lasse har monterat på två av mina en 730 o en 540,rostskyddade givetvis på bägge.Bägge har gått igenom bes utan problem.Drar husvagn ganska ofta men har aldrig stöt på ngra problem med dragen.Vi drack kaffe o pratade skit efter ..väldigt trevligt. Lelle |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
petblo 1 se min 540 blogg angående dragmontering.2007-07-01 visst frå du såga i plasten med på undersidan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det såg ju supesnyggt ut Hasso, det blir nog till att maila till Lasse nu =) /p. |
|
|
Kul med alla dessa nöjda kunder ;-) Har ni problem så maila mig på 5576persson@telia.com eller ring mig om ni har frågor 070-5476912 Lars Persson se min snart klara hemsida www.dragkulan.se Har ni fått problem med någon annan konkurents montering så tittar jag gärna på er bil utan kostnad. /Lars Persson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.