|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Låter ju som samma sak, vet ej hundra (felkod nåt med "5E20"?). Inte hört talas om omställning av chassit till icke-rft. Även om felet är vanlig på biltypen (1:a före FL) så är inte biltypen det här, så kanske får vi vara förstående att BMW ÅF inte känner till felet... Hoppas det går bra och låt oss veta hur det gick! |
|
Martin E |
Enhestkraft var har du dina källor till detta påstående om att inte blanda. Jag är av naturen skeptisk och kritisk till påstående utan referenser . Mvh Martin den kritiske |
|
Nej det finns inga lag som säger att man inte får blanda, och BMW vägrar för det mesta uttala sig om rft/icke-rft frågor, men det är bara sunt förnuft. Prata med vilken kunnig däckkille som helst och de kommer att säga samma sak. Om man frågar dvs. 1 och 3- serien har pga av de hårda stommet i RFT däck fått mjukare bussningar för att kompensera. Dessutom är de ännu mjukare bak då det inte sabbar styrningen på samma sätt som fram och ibland kan ge bilen en lite vagt/ostadig intryck ("kränga"?). Om man nu monterar icke rft bak då blir baken ännu mjukare och är balansen fram/bak verkligen borta. Och även stabiliteten, därav t.ex. rekommendationen att montera bästa däcken (mest mönster/grepp) bak. Kör man tills bakdäcken är helt slitna, så är det inte optimalt direkt (antisladden hjälper i nödsituation men inget undermedel). Det är lika illa för stabiliteten att blanda kvalitetsdäck med budgetdäck, speciellt om de sistnämnda hamnar bak. Bästa rådet är att skifta däcken fram <=> bak varje 1000 mil (eller vid byte till s/v-däck) så att man får jämn slitage och att alltid byta alla fyra samtidigt! Helst kvalitédäck för det är dumt att snåla på däcken... Men men, som sagt, har du icke-rft däcken fram istället hjälper det stabiteten bara det. |
|
| Har man olika däckdimensioner fram och bak så försvinner alternativet att skifta fram och bakhjulen. Antingen fortsätter man med RFT däck och enbart ersätter två av hjulen eller så lämnar man RFT och köper fyra nya när däcken på någon utav axlarna är uttjänta. | |
|
Juste, det tänkte jag inte på :-p Och nu minns jag varför jag fixade 225 runtom ;-) |
|
Martin E |
Bra svar men du missade ........ Hur som helst beteer sig bilen mkt trevligare med 3Bars tryck bak. Tolkar att detta är en vettig kompromiss. Mina RFT bakdäck höll bara 1800 mil vilket kanske indikerar att jag min kör stil ala grand turismo ger ett betydande däckskonto. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.