AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.640

RFT VS Non RFT tyres

Sida 1 av 2
Martin E
Upplever jag sen de mjuka stommarna i mina icke RFT Michelin däck kränger betänkligt när man pressar vilket inte mina Dunloppor ad modum RFT inte gjorde.

Andra med samma erfarenhet ?
Vilken modell av Michelin däck, rft/icke rft?

mvh/ Anders
Martin E
Jag ska titta efter
Martin E
225/45/17 Pilotsport PS2 Michelin Icke RFT

fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Håller med om att icke-RFT känns som om de kränger mer. Bytte från Bridgestone RFT till Conti SC3 icke-RFT. Den spontana känslan är att icke-RFT är mkt mjukare och tystare, man slipper känna varje brunnslock i ryggen. Känns dock som om de kränger mer, undrar vad mätbara prestanda skulle visa.
I AMS test är det med ett par rft däck Länk
Lufttrycket har större påverkan på hur icke-rft upplevs än rft däck. Jag har letat mig fram till att jag trivs bäst med 2,7bar runtom, alltså lite mer tryck fram än spec. Bäst att man testar själv vad man gillar bäst.
Martin E
OneHp jag har 2,6 bak och 2,3 fram.

Ska prova med 3,0 bak och se vad som händer

plussa på ca 0,3 bar i varje däck, inte mer. kan bli knas med däckslitaget annars...
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Jag har 3.0 lufttryck på mina 4 däck (icke runflats). Min bil kränger då inte.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
....ska väl tillägga att jag kör på Goodyear F1 Asymmetric.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag hade samma problem som trådskaparen efter att bytt till icke-RFT, men det löstes just med ökat däcktryck vilket gjorde susen.
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Jag var snål och bytte enbart 2st till icke-RFT. Så jag körde med RFT fram och icke-RFT back (dom var ju nya).

Bilen lbev nästintill okörbar i högre hastigheter. Rörde man lite på ratten på motorvägen så bytte jag nästan körfält.

Dom nya däcken jag köpte var iofs inte av bästa kvalité. Nått jag nu lärt mig att är dumt att snåla på.
Så jag bytte även dom två kvarvarande RFT och köpte ett par riktigt bra däck.

Däckkillen rekommenderade även att byta plats på däckparen då han typ garva åt dom andra icke-RFT jag köpt över nätet. Så dom bra däcken hamna bak och dom mindre bra hamna fram. Bilen går spikrakt efter det.

Nu 3mån senare så säger felindikatorn att Bromstryckssensorn är trasig. Samband?
@Martin: Prova fram dig... max tryck som själva däcken klarar står på däcksidan, men 3bar runtom är inga problem om du inte störs av lite högre vibrationsnivåer fram (hårdare bussningar fram än bak). Om man vill hålla sig inom rekommendationerna, kolla på dörrstolpen där finns tabellen. Man kan lugnt köra på högsta angiven tryck (som ligger mer än 0,3bar över lägsta).

@turbo75: bra att det löste sig med stabiliteten. Ingen samband tror jag med bromstrycksensorn, om det är felet som jag tror att det är (DTC lampan lyser?) så är det ett ganska känd fel på före facelift bilar. Isåfall borde ta BMW Sverige ta en del av kostnaden för det är dyrt att byta...
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Eller så har Turbo75 lyckats sabba ABS-sensorn och den är väl inte så himmla dyr att byta?
Martin E
Det vart bättre speciellt med acceleration ut böjarna då den inte kränger lika mycket men det var stabilare med RFT däck. Jag har RFT kvar fram.
Ja trycket är 2,5 resp 3,0 bar.

Helt klart kommer jag satsa på RFT nästa gång dom var stabila trots bara 2,6 bar.

Ja misslyckanden är ju erfarenhetens moder eller vad säger man.

Tack för ALLA KLOKA GUMMI RÅD.

Mvh Martin med en erfarenhet rikare

Oj oj Martin, klart det inte är stabilt, du ska ju inte blanda RFT med icke-rft!

I nuläget rekommenderas starkt att du har RFT däcken bak och icke-rft fram, då kommer bilen gå stadigare (men kanske svänga lite trögt)! Men rft- har generellt sämre grepp när det är blöt, så bäst är att du bestämmer dig för en typ runtom snarast, bara då blir det balans i chassiet igen...
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Onehp: Jag ringde till BMW idag och dom var väldigt osäkra på vad bromstrycksGIVAREN skulle kosta.

Men både Solna och Danderyd sa att man var tvungen att byta hela modulen och det kostade 11.750:-. Dom måste ju skoja.

Har oxå varit inne på ABS-sensorn men då mena dom att ABS-lampan borde lysa oxå?

Några 12 papp lägger jag ju inte direkt ut. Sen ska det tas betalt för jobbet oxå. Då åker jag nog hellre utan antispinn tror jag. Är ju ganska milda vintrar.
Turbo75: är din bil svensksåld och har den servats hos BMW, då borde kunna få till saken att BMW ska ta kostnaden. Även om den inte är det borde du kunna få ut nåt. Det är bara stå på att de ska ta sin del och vara lite besvärligt!

Du kan ta som referens dessa trådar, finns säkert likandande i tyska forae också orkar inte leta (antar att du kan läsa engelska):
Länk
Länk
Länk
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Onehp: Enligt bilens instruktionsbok så är "Chassireglersystemet ur funktion".
Samma sak?

Har hört från några att bla bilens chassi är inställt efter RFT och om man byter till icke-RFT måste man ställa om bilens chassi. Ute och cyklar?

Jag ska kolla felkoderna igen nästa tisdag (inte hos BMW). Vi ska se om vi hittar något annat än "bromstrycksgivaren" eftersom dom på BMW knappt visste vad det var.

Men när jag läst dina länkar så låter det ju precis som det jag har. Och då blir det att snacka med BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.