AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.203

Önskar feedback på annonstext (525i M-sport)

Sida 1 av 2
Har planer på att sätta ut en annons på min bil och önskar synpunkter på annonstext, se mitt förslag nedan. Vad är bra/dåligt i texten?

Tacksam för feedback!!

Bmw 525i M-sport Touring -03/04.

Modell år: 2004.
En av de allra sista E39 som tillverkas, tagen i trafik: 2003-12-29, Tillverkad: 2003-11
Mkt välskött och påkostad svensksåld bil som rullat ca 10 800 mil. Naturligtvis fullservad med servicebok. Bilen är helt rostfri och har kvar rostskyddsgaranti till 29:e december 2009.

M-Paket, Aerodynamik paket, M-chassi, aut. nivåreglering, sportstolar i alcantara klädsel, antracit innertak, M-sport multifunktionsratt.

Komfort paket, farthållare, klimatanläggning (acc), restvärme, fjärrlarm, fällbart/delat baksäte.

BMW Business CD/Radio
Xenon med ”angeleyes”
Regnsensor
Färddator
17 tums BMW M-fälgar (5 st), Michelin Primacy 235/45 -17
Vinterdäck på 16 tums BMW alufälgar
Sterlinggrå metallic
Airbag förare passagerare samt sidor
Antisladdsystem
Elhissar fram/bak
Elspeglar,eluppvärmda
Stolsvärme
Tonade rutor

Åtgärdat senaste halvåret:
Ny databox och 6 nya tändspolar (uppdaterade modellen), BMW original
Nya bromsskivor och belägg runt om, BMW original
Nya Michelin Primacy däck 235-45/17
Inspection 2 plus byte av bakaxelolja
Fyrhjulsinställning
Kvitton finns givetvis.
Allt gjort på Bil & Motorteknik i Huddinge (Sveriges bästa BMW verkstad?)

// Jim Profit
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Vilket lyx att ha rostgaranti kvar på sin E39 :D

Vad har du tänkt dig för pris på bilen ?

Tycker annonstexten är väldigt seriös, och all info finns med i princip.
Jag brukar själv skriva ut felen på bilen, för att det inte ska bli några överraskningar och sura miner när man blir kontaktad.
Men det kanske inte finns nå fel ? :)

Sen är det bra om du skriver om det är en manuell eller automat, om den inte skall ut på blocket då för där visas det ju. Tycker du kan skriva -04 i överskriften, då det är årsmodell 2004.
Bra: informativ och strukturerad, välskriven och utan dravel.
Möjligen läge att komplettera med info om ev fälgmärken, repor och stenskott.
Och jag antar att du kommer att exponera regnumret. Om inte bör du åtminstone lista ägarhistoriken i detalj.

Och ska man vara petig hade iaf jag rensat bort ord som allra, helt, givetvis, naturligtvis, mycket osv. Paradoxalt nog urholkar dessa snarare än förstärker.
Men det är detaljer. Klart lovande på det hela taget!

Lycka till!

Helgeson
Tack för bra konstruktiva förslag. =) Bilen är en manuell så det skall jag skriva in, har även ändrat rubriken till 2004.

Det finns ett irriterande dörruppslag på en bakdörr men jag har inte bestämt om jag skall lämna in den till Cardent innan jag annonserar ut den. Annars är den mycket fin.

Det är dock en hel del bytt. Helt fabriksny huv (träffade på ett rådjur för nån månad sen), dörr och baklucka på rostgaranti. Frågan är bara om man skall skriva det i annonsen eller berätta det muntligen för de som ringer.

Jag kan själv tycka att det är riktigt skönt med helt nya delar på bilen (särskilt eftersom e39 lider av rostproblem generellt) och eftersom det är skitsnyggt gjort men skriver man ut det i annonsen som får kanske folk föreställningen att det är ngt negativt?...

Pris har jag inte bestämt helt ännu men jag tycker det borde vara värt lite extra att det är sista årsmodellen samt att den fortfarande har rostskyddsgaranti, med tanke på bmw's generösa rostskyddsgaranier så är det ju jäkligt tryggt för köparen.

Tar tacksamt emot förslag på vad som kan vara lämpligt att begära för den. =)

MVH Jimmy
Helgeson>> Tack, jag har anammat en hel del av dina förslag och tagit bort de "urholkande" orden. Det är mkt bra att få någon annans åsikt då man själv blir lite "ordblind" av allt skrivande. =)

Regnr kommer att synas på bilderna i annonsen.

MVH Jimmy
Försökt göra annonsen mer lättläst, blev det bättre?

Bmw 525i M-sport Touring 2004
En av de sista E39 som tillverkats, tagen i trafik: 2003-12-29.
Tillverkad: 2003-11.

Svensksåld
10 800 mil
Jag är 3:e brukaren på bilen
Manuell växellåda
Sterlinggrå metallic

M-paket
M-chassi
M-sport multifunktionsratt
17 tums BMW M-fälgar (5 st) med Michelin Primacy 235/45 -17
Aerodynamik paket
Sportstolar med alcantara
Antracit innertak

Komfort paket
Farthållare
Klimatanläggning (ACC)
Restvärme
Fjärrlarm
Fällbart/delat baksäte.
Aut. Nivåreglering
BMW Business CD/Radio

Xenon med ”angeleyes”
Regnsensor
Baklucka med softclose
Färddator
Airbag förare passagerare samt sidor
DSC Antisladdsystem
Elhissar fram/bak
Elspeglar,eluppvärmda
Stolsvärme
Tonade rutor
Vinterdäck på 16 tums BMW alufälgar

Åtgärdat senaste halvåret:
Ny databox och 6 nya tändspolar (uppdaterade modellen), BMW original
Nya bromsskivor och belägg runt om, BMW original
Nya Michelin Primacy däck 235-45/17
Inspection 2 plus byte av bakaxelolja
Fyrhjulsinställning

Allt gjort på Bil & Motorteknik i Huddinge (Sveriges bästa BMW verkstad?). Kvitto finns.

Mkt välskött och påkostad. Fullservad med servicebok. Bilen är helt rostfri och har rostskyddsgaranti kvar till 2009-12-29.

MVH Jimmy
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Tycker helt klart att du ska skriva det som är bytt på rostskyddsgarantin, det hade i mina ögon var ett stort + om jag skulle köpa.
Typ så här?

Förardörr och baklucka bytt på rostskyddsgarantin samt fabriksny motorhuv pga. av rådjursskada.

MVH Jimmy
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Ang. pris tycker jag att du skall börja med 135 000kr. Även om din är den sista i E39 serien så är det fortfarande en gammal kaross. Blir priset för högt väljer nog de flesta en E60 istället. Överlag känns det nog svårt att få ut så mycket som kanske bilen är värd, med tanke på skick osv. Folk kanske hellre går ner till en 2002 alt. 2003 som blir lite billigare då det är i princip "samma" bil.
Super! Bara kul att kunna vara till hjälp. Jag är benägen att hålla med Slaskankan; det kan aldrig vara fel att dessa karossdelar är garantibytta.
Men följ din magkänsla!

Hälsningar
Helgeson

PS. Det verkar vara en helt OK bil för övrigt!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En helt ok annonstext inledningvis blev nu i den uppdaterade versionen riktigt bra.

Sen är det bara att fixa till en bra omgång med bilder. Hitta en trevlig miljö/bakgrund och ta bilder från samtliga håll, dvs båda sidor, fram, bak samt snett framifrån, snett bakifrån samt flera interiörbilder. Ta flera bilder från varje position så har du mer att välja på när du sitter vid datorn. Undvik att ta dom i stark sol, oftast blir det bättre framåt eftermiddag/kväll. Du har ju en mycket snygg färg på din bil ;) och i rätt ljus kommer du att få fina bilder. Här är en jag tog på min Sterlinggråa Länk

___
//Ulf
Låter vettigt, tror också att det blir svårt med ett högre pris i och med E60. Egentligen är ju E39 sjukt prisvärda om man jämför hur mkt bil man får och med tankepå hur mycket mer det kostar att köpa motsvarande E60 med M-pkt med samma år och mil. =)

MVH Jimmy
Ulf >> Japp, fina bilder skall fixas. Sjukt snygg bild på din för övrigt !! =)

MVH Jimmy
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Håller med dig Jim. Är fruktansvärt nöjd med min 525 E39 jämfört med tidigare VW Passat och Saab 9-5. Enda man saknar är turbon ;)

Jag brukar också skriva: Seriösa spekulanter ringer. Skambud på mail åker direkt i papperskorgen.
Om du inte letar efter byten, så kanske det är bra att skriva ut.

Vet inte om det hjälper, men man blir ju så sjukt less på alla dessa fjantiga bud på 20-30k under utgångspris, samt löjliga bytesförslag.
Bytesförslagen brukar vara minst lika skamliga :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kom ett par inlägg under tiden jag skrev mitt.

Angående utbytta delar så tycker inte jag det behöver nämnas i annonsen. De som är inbitna BMW-fantaster känner i regel till E39:ans svagheter och kommer förmodligen att fråga ändå och de som inte är direkt inlästa på modellen blir kanske istället bara oroliga att den har varit inne och blivit åtgärdad pga rost. För de som kan detta så är det positivt att delar har blivit bytta men för många andra kan det säkert ses som negativt.

Tror också det är svårt att få mer än 135' även om det är en 04:a. Min kompis hade en 03:a, titansilver med automat, 7500mil i övrigt samma utrustning. Han blev påkörd och fick den inlöst för 139' och det var helt
nöjd med.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det här med mail eller telefon har diskuterats i oändlighet. Vissa tycker man är oseriös om man mailar medan andra föredrar inledande mailkontakt. Vill man sälja sin bil så mota inte bort en grupp genom att skriv "ej mail" eller "seriösa ringer". Jag personligen gillar mailkontakt och kan utan vidare hoppa över annonser om annonsören ställer en massa krav på vem som får kontakta honom och hur man får kontakta honom.

Däremot kan det vara vettigt att skriva "Ej byte" om du inte är intresserad av detta. Kommer ändå vara ett antal med lässvårigheter som erbjuder det ena eller andra i byte.

Skambud på mail är väl inget jobbigt. Bara att välja "reply" och skriva "Nej Tack".

___
//Ulf
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Programmer, det är ju som sagt en smaksak. Dock har jag aldrig sålt en bil till någon som mailat, är dock endat 25 år gammal men sålt 9 bilar på blocket. Det är min erfarenhet, jag väljer dock inte bort mailspekulanter, utan jag tycker det känns mer seriöst om man ringer. Jag skulle aldrig maila till någon, oavsett vad man köper om jag verkligen vill köpa saken/bilen. Varför ödsla tid på att personen skall lyckas kolla sin mail, medans någon annan ringer och klipper annonsvaran direkt ;) Får ju oftast svar snabbast om man ringer.

Att välja bort ett objekt man verkligen vill ha om annonsören skriver "seriösa ringer"känns ju konstigt. Då är man nog inte direkt intresserad utav objektet om man inte kan ringa !? Det är ju knappast ett krav, utan en åsikt. Är man seriös spekulant av bilen, då vill man ha telefonkontakt med köparen. Är det så konstigt ?

Smaken är som baken, delad.
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Jim Profit: Förlåt att jag "kladdar" ner i din tråd med "off topic" inlägg...... Hoppas du har överseende med det :)
slaskankan>> Ingen fara, det är en intressant diskussion. Jag har själv sålt bilar till folk som mailar först och jag har gjort detsamma då e-post tillhör min vardag så jag stänger inte dörren för dessa svar. Visst får man alltid några skambud men det tar bara 10 sekunder att skriva ett vänligt "nej tack" på dessa. =)

MVH Jimmy
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

slaskankan: visst har du rätt till viss del men det handlar lite om hur det är formulerat i annonsen. I princip är det någon som anser att man måste ringa för att vara seriös vilket underförstått betyeder att jag är oseriös därför att jag vill maila. Mycket möjligt att jag missat någon bil genom åren.

På min arbetsplats kan jag t ex surfa fritt men har svårt att ringa på bilannonser vilket gör det enklare att inleda en kontakt via mail då man oftast har ett par frågor man vill gå besvarade innan man eventuellt går vidare. Likadant sitter jag ofta hemma och jobbar sent på kvällarna och det går utmärkt att skicka ett mail 01.30 men jag skulle inte ringa på en annons vid den tiden.

När jag själv har sålt bilar så har det oftare varit telefon än mail men jag har sålt bilar via inledande mailkontakter. När jag köpt bilar så har jag bara en gång köpt en bil via annons på Blocket och då var det mailkontakt. Övriga bilar de senaste 5 åren har varit från tyska handlare och då har jag också inlett med mailkontakt.

Nu blev det långt och lite OT men kontentan är att jag tycker att man i annonser ska undvika att avsluta med typ "Seriösa ringer", "Däcksparkare och testpiloter undanbedes" mm. De som är oseriösa däcksparkare ser inte sig själva som detta och kommer ändå att höra av sig...

___
//Ulf
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
@Programmer. Håller med dig till 100%, mail är bra inledningsvis. Men vill man vara först på ett objekt skall man nog ringa.

@Jim Profit, din annons kommer bli jättebra, lycka till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.