|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jamför gärna CO2utsläppen på 120iA och 120dA 120iA:150g/km 120dA:148g/km Tilläggas kan att NOXutsläppen är minst 5ggr så mycket per/km för dieselbilen. Dessutom är 7,6% alltid 7,6% oavsett hur mycket man tycker att det är. |
|
Verdi |
Och? Dieseln är ju fortfarande bättre trots bättre prestanda... |
|
Verdi, du verkar inte förstå vart jag vill komma. Blir övertydlig: - CO2utsläppen kan tydligen skilja extremt lite (klart mindre än 7,6% som var ointressant i tidigare inlägg enligt dig själv) - Prestandan på 120iA och 120dA är klart jämförbara pga mycket liknande toppeffekt (och ja jag vet att effekten utvecklas i lägre i registret på dieselvarianten) Slutsats, vissa bensinbilar verkar vara i hasorna på diesel gällande CO2utsläpp. På bensinbilar finns dessutom inte problemen med att små partiklar far igenom ett partikelfilter och är cancerogena samt att försurningen/km är en bråkdel av dieselmotsvartigheten. |
|
|
För att visa vad man kan åstadkomma med direktinsprutning i kombination med turbo så kan man ju jämföra motorn i Audi TTRS med den i nya Ford Focus RS. Dessa två motorer är snarlika. De är båda 2,5 liters femcylindriga motorer, de har båda variabla ventiltider på insug och avgas och de använder samma turbo. Skillnaden är att Audin är direktinsprutad och kan därmed ha mycket högre kompression. Så därför får Audin ut 340 hk och 450 Nm redan från 1600 rpm, medan Forden får ut 305hk och 440 Nm från 2250 rpm. Audin är dessutom lite snålare. Tricket man använder för att få fart på turbon från låga varv kallas för "scavenging", vilket innebär att man maximerar tiden då både avgas och insugs ventilerna är öppna. På detta sätt så hjälper insugsluften till att trycka ut avgaserna ur cylindern vilket både sätter bättre fart på turbon och dessutom gör att man får in mer luft i cylindern. Detta kan man dock inte använda på motorer med vanlig insprutning eftersom man då skulle få bensin i avgassystemet med höga utsläpp som följd. Med direktinsprutning kan man vänta med att spruta in bränslet till insugsventilen har stängts och har därmed inte detta problem. |
|
|
Motorn i Ford Focus RS härstammar (hårddraget) från Volvo 850 som kom 1992 så självklart är en helt nyutvecklad motor bättre. Skam vore det ju annars. Sedan tar ju Audi liiite bättre betalt för TT-RS också ;-) Men visst är det skönt att även bensinmotorerna utvecklas. Alla vill ju inte åka runt i bilar som låter som entreprenadmaskiner (läs dieselfyra) ;-) -------------------------------- //Lövet |
|
Verdi |
Själv lyssnar jag på radio/musik/ljudböcker för det mesta... :) |
|
Du är tråkig, Verdi! :) Hälften av körupplevelsen är maskineriet låter! Vorsprung durch freude am fahren |
|
Verdi |
Förmodligen. :) Förstår fortfarande inte riktigt hur ni som är lite mer entusiastiska använder era bilar. |
|
Vem vet något om framtiden och vad som kommer att vara mest lönsamt, själv tror jag på bra teknik som sänker förbrukning och utsläpp vare sig det gäller bensin eller diesel. Verdi: Roligt = 335+manuell+lite trimm+bra vägar utan fartkameror;) //Stefan |
|
|
Motorljud idag är överskattat. Det är väldigt få bilar som tillåts låta speciellt mycket. Visst jag hör min raka sexa och det låter ju faktiskt mysigt, men när man påpekar detta för någon medpassagerare så kollar dom oftast konstigt på mig och säger: Va!? Man hör ju knappt motorn! Diesel däremot kan man ju i alla fall höra :-) Tycker det är ett mysigt ljud det också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.