AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.118

Är det någon idé att köpa diesel i framtiden?

Sida 1 av 2
Jag kör förnärvarande diesel (118d) och att jag valde diesel framför bensin är framförallt för att jag gillar dieselns motorkaraktär, speciellt i jämförelse med BMWs bensinfyror. Nu börjar ju dock biltillverkarna spotta ur sig direktinsprutade bensinturbomotorer på löpande band med diesellika vridmomentkurvor:

Audi A4 2.0 T: 350 Nm @ 1500-4200 rpm, 211hk (2,0 l)
Audi TTRS: 450 Nm @ 1600-5300 rpm, 340 hk (2,5 l)
Alfa Romeo 159 1750 tbi: 320 Nm @ 1400-3750 rpm, 200 hk (1,8 l)

För de som gillar dieselmotorns karaktär med mycket vridmoment på låga varv, så känns det som om de lika gärna kan välja en bensinare i framtiden. Då får man ju dessutom högre toppeffekt och lite fler varv att leka med.
Sen har dieseln fortfarande lägre förbrukning, men åtminstone Audis 2.0 T är ganska snål (0,66 l/mil). Så med tanke på rådande fordonskatteregler så får man nog köra ganska långt innan det blir någon nämvärd skillnad till dieselns fördel. För min egen del kommer jag nog välja bensinturbo nästa gång ifall BMW kommer ut med en motor som har prestanda som ovanstående.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Gött med snålare bensinare, bra för plånboken och miljön. Nya 316i (1.6l), 318i (2.0l) och 320i (2.0l) ska ju vara rätt snåla. (Runt 0.6l/mil)

Bmw behöver bygga några snåla bensin-turbo motorer också.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Man får tänka på att det är nästan omöjligt att komma ned till tillverkarens förbrukningssiffror. Tror nog att en 2.0T drar ca 0,85-0,90 blandat och motsvarande diesel drar ca 0,6. Då krävs det inte många mil för att gå plus på att köra diesel.

M V H
Stephan

Jag upplever att det med en modern diesel går att komma rejält under tillverkarens förbrukningssiffror om man vill praktisera lite avancerad eco-driving. Motsvarande manöver på en bensindriven lönar sig inte alls lika mycket. Någon som har liknande erfarenheter?

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Jag tror i och för sig att de nya bensinturbobilarna kommer kunna att gå att köra på riktigt låga varv, med låg förbrukning. Har läst en mycket intressant rapport från franska IFP (Länk ) där man ur en 1.8 liters motor fått ut 340 Nm(!) mellan 1500-3500 rpm och 286 Nm redan från 1250 rpm. Det är lite annat än VW koncernens 1.8t!
Den motorn borde gå att köra på ganska låga varv med låg förbrukning. Har man så mycket vrid kan man ju också ge bilen en ganska hög utväxling med lägre förbrukning som följd. Det verkar som om dessa bilar kommer bli mer körbara än dieslar. Dieselfyror har ju normalt ganska dåligt vrid från låga varv. Till och med 123d har "bara" 240Nm vid 1250 varv. Dieslar kommer nog vara snålare i fortsättningen också, men bensinbilarna kommer definitivt komma ikapp eftersom man med så aggresiv överladdning kan minska cylindervolymen betydligt.
Det är inte riktigt så "enkelt". Dieselmotorn med sin höga grundkompression och "längre" förbränning, räknat i vevaxelgrader, kommer alltid att ha en högre effektivitet än en bensinmotor, oavsett om du jämför båda med och utan turbo.
Den dagen då man återgår till bensin i t.ex lastbilar eller andra "arbetshästar" lär vi aldrig få uppleva.

FP
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Håller med, dieslarna kommer även i fortsättningen vara snålare. Men jag tror samtidigt att vi kommer få se nya bensinmotorer som kappar in på dieslarnas försprång rent förbrukningsmässigt. Och samtidigt helt eller delvis behåller högvarvsegenskaperna och lite spetsigare karaktär.
Framtidens motorer kanske inte är bensin eller diesel utan en mashup om man får tro denna artikeln: Länk

"Den bästa motorn är en diesel som går på bensin eller alkohol"

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Alltså, jag tror att vår (inte min) kärlek med dieseln lär bli rät så kortvarig, bensin drivna bilar kommer att vara mest vanliga i minst 30-40 år till. Mindre motorer, mer kraft, mindre förbrukning och utsläpp är vad vi har att vänta oss. Även om jag inte gillar turbo överladdning (kör turbo själv och hatar turbolag) så är detta framtiden. Men fina sugmotorer med underbar karaktär är långtifrån döda och begravda. Tack BMW!

Vorsprung durch freude am fahren
För min egen del så tycker jag inte turbolag är så besvärande. I alla fall inte jämfört med den (i mitt tycke) trista karaktären hos en svag sugmotor. Jag skulle till exempel hellre köra VWs 1.4 TSI med 122 hk och 200 Nm från 1500 varv än motsvarande sugmotor som troligen då är på 1.6 liter, har samma toppeffekt men 150-160 Nm vid 4000 varv. En turbobil är i dessa fall mycket trevligare och lättare att köra. Visst man kan alltid växla ner, men vissa bilar med svagare sugmotorer är så lågt växlade att man knappt kan köra om på 3:an utan att slå i varvstoppet.
Det är klart att 3-liters sexan i 330i är mycket roligare och i stort sett lika stark på låga varv som turbosnurrorna ovanför, men det är ju att jämföra äpplen och päron. Jämför man istället Alfamaskinen ovan med 2,5 literssexan i 523i (200 vs 190 hk) så tror jag Alfamotorn är ganska mycket roligare att köra även om den skulle ha lite turbolag. Jag gillar känslan att ha kraft tillgänglig oavsett växel. I 523i måste man minst växla ner till fyran för att få lite fart vid omkörningar och den har faktiskt inte jättemycket drag på högvarv heller.
Jag skulle också heller välja Audis 2.0 TFSI 180 hk framför fyran på 170 hk i 320i.
Förvisso, men jag kan inte vänja mig vid känslan som turbomotorer ger - längar efter en BMW sexa med sin turbinliknande gång och acceleration.

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Du får nog vänta på en krallig elbil för den känslan tyvärr :)
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ja... Vad ska man säga?
Kolla hur låg diesel bilar till med pris o prestanda för 10-20 år sedan o idag.

Då hade man ett svart rök moln bakom sig o det tog en vecka innan man kom upp i motorvägs fart o idag hänger bensin bilar knappt med om det är samma volym utan turbo då.

Dom är redan väldigt bra! Lite siffror bara:
Min 518i ´83 - 102hk, 135Nm
Sambos VW Polo ´08 1.4 - 80hk 132Nm o den kan "tugga" upp till 3:an då min bil hostar o dör.
Nu drog jag kanske ett drastiskt jämförelse men ni förstör nog vad jag menar med detta...

Om ett par år kan/blir bensin bilar ännu effektivrigare med en stress snurra o liten volym, insprutnings trycket och kompression blir allt högre = högre effekt, mindre soppa går åt.

Jag vet inte hur är det med större motorer men har lagt märke att moderna små bensinare uppför sig lite som diesel motorer, bra drag redan på låg varv!

Så frågan är: Är det någon idé att köpa diesel i framtiden?
Svar kan bli: Ska du ha prestanda eller ekonomi? (....)

BMW - Beroende Med Wilja!
Elbil, jag? Nä, skulle sakna en rak sexas sköna sång. Kanske om 40 år eller så.

För att svara på Grabberns fråga - diesel motorer har länge försummats och nu har de snabbt utvecklats till en hyfsad nivå, men kommer aldrig att vinna jämfört med bensinare, frågan är om de kommer att fortsätta vara mer ekonomiska än bensinare i framtiden - och ekonomi är dieselns trumfkort.

Diesel är en modefluga, precis som etanol, fast bättre. Den gamla hederliga Otto-motorn har en lysande framtid. Rudolf Diesel var säkert hög på bränsleångor när han skapade diesel-motorn :)

En annan jämförelse - min gamla 316 från 94 hade 102 hk, Opel Zafira som jag ibland kör i jobbet har också 1,6 l motor, fast denna utvecklar 150 hk...

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
:)

Personligen skulle jag gärna köra en brutal elbil. Men som du säger måste de låta bra också. Jag tänker mig att den gärna får låta som en turbin eller liknande, dovt vinnande liksom. Gärna lite hög volym på vinandet också!

Men det lär väl dröja 10 år minst innan elbilar är både tillförlitliga och roliga tyvärr.
Verdi
Det är väl högre energiinnehåll i diesel också... Tror knappast det är en fluga.

Jag hade 368Nm, i min VAG 1.8T för övrigt. ;)
Verdi,

högre energiinnehåll ja och 7,6% mer koldioxid per förbränd liter diesel jämfört med bensin. Hörde dessutom på radio igår att FN nu tror att tex NOx och andra gaser bidrar upp till hälften av växhuseffekten...kanske inte diesel är så klimatsmart iallafall pga NOxutsläppen?

Verdi
Nu tillhör jag iofs de som anser att växthuseffekten är kraftigt överskattad. Men den diskussionen hör inte hemma här.

Men dock. En snål bensinare drar uppåt 50% mer än en snål diesel vid samma effektuttag. Så de där 7,6% är inte särskilt relevanta.

Generellt tror jag att bensin och diesel kommer vara kvar ungefär lika länge. Åtminstone 10-20 år. Så det är ju inget akut problem.
Är det så mycket högre energiinnehål i diesel vs. bensin som många tror?
Det rör sig om c:a 10kWh/liter för diesel medan bensin brukar anges till c:a 9,5kWh/liter. Siffrorna varierar lite från olika källor, och tangerar till och med varann i vissa fall.
Energivärdet (värmevärdet) anges till c:a 43MJ/kg för bensin och 42-46MJ/kg för diesel, dvs i realiteten samma.
Således måste de största skillnaderna bero på bättre effektivitet i själva motorns utnyttjande av bränslet, vilket jag nämnde ovan.
Sen vill jag knappast skriva under på att det skiljer 50% i förbrukning till en bensinmodells nackdel.
Min E39, bensin 193Hk, automat osv cruisar lätt omkring runt 0,80-0,85 vid blandad körning, och jag kan inte beskyllas för att köra lugnt och sakta. Vid jämn körning eller om man verkligen försöker lägga manken till och kollar på ekonomimätaren osv så har jag flera gånger landat under 0,70.
Jag vill gärna få konstaterat att en diesel med samma vikt/effektförhållande och i övrigt likvärdiga förhållanden och körsätt kan komma 50% under dessa siffror. Jag tror inte på detta.

FP
Verdi
50% var kanske lite mycket trots allt, men det är inte så långt ifrån.

320i: 0,64
320d: 0,48

325i: 0,72
325d: 0,57

320i drar 33,33% mer än 320d.
325i drar 26,32% mer än 325d.

Men som jag ser det så är 320i klart tunnare i det register man använder till vardags så om jag skulle välja mellan en diesel och en bensin så står det mellan 320d och 325i.

325i drar exakt 50% mer än 320d. :)

Nåja, beror på körstil och annat också...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.