AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.684

95 eller 98 oktanig bensin?

Sida 2 av 2
Jag tror att vi var ca 17 stycken e39 ägare som råkat ut för samma problem när vi tankat 95 på ex Qstar eller Jet eller liknande mackar, men efter att ha kört igenom ett par tankar 98 hoppar mätaren igång igen, efter ett par tankar 95 slutar dom fungera igen. Någon på forumet sa att det berodde på att dom spädde ut bensinen mera på "billiga" mackar. ingen vet säkert om detta beror på bensinen, men det är i alla fall ett konstigt sammanträffande.

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
E39 vet jag inget om men enligt Bosse Bildoktorn kan X5:ans silverbeläggningnar på tankmätaren ta skada av för hög svavelhalt.
Länk
Jag tror det är en mängd myter och skrönor inblandade här. Jag har kört E39 i snart 10 år och mestadels tankat hos Jet. Det är ju egendomligt att inte min tankmätare har strejkat då eller hur?
Man späder inte ut bensinen, om så vore fallet så skulle det snabbt bli stora rubriker och naturligtvis domstolssak av detta. Kom gärna med konkreta bevis och fakta istf hörsägen från någon som hört av andra som inte visste säkert osv.
Jag tror dom flesta reostater i tankgivare och dylikt har silverlegeringar i släpkontakterna, liksom många andra reläkontakter och liknande har haft sedan länge. Kollar man runt på nätet i ämnet så kommer man plötsligt in på dieselbränsle som boven i det hela...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.