|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag undrar helt enkelt över om det finns någon märkbar fördel med att tanka 98 istället för 95.Jag har en Bmw 525i 92 och anvisningarna i instruktionsbok etc säger att man skall tanka 95,men det kan väl vara bättre att tanka 98? det sägs ju så myvket olika.men det smörjer väl iaf motorn bättre med 98 vad jag vet,men jag undrar även om det kan uppstå skador på tex katalysatorn om man tankar med 98.Alla säkra tips är jag mycket tacksam för | |
|
Mig veterligen finns ingen knacksensor på denna motor, därmed justerar inte motorstyrningen tändningen efter bränslets oktantal. Kör vidare på 95 oktan, den är inställd efter det. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Kan väl tillägga att motorer med knacksensor kan, om de är programmerade så, justera tändningen efter bränslets oktantal. I vissa fall kan man få mer effekt med 98 oktan. Jag har dock aldrig upplevt någon skillnad i effekt knappt ens med turbobilar. Däremot gjorde jag ett halvvetenskapligt test på en av de två 530i V8 jag haft, den gick aningen snålare på 98 oktan. Ungefär så mycket att det blev plus minus noll vid tankpumpen i kronor räknat. ------ BMW CS #04839 |
|
| tack för tipsen,nu vet jag allt jag behöver :) | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Instämmer i att fortsätta med 95 oktan. Kör själv alltid med det i min 535i -E34. Däremot är jag nyfiken över varför 98 oktan skulle smörja motorn bättre än 95 oktan? Har du någon referens till detta eller en spekulation kring varför det kan vara så? |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Är väl snarare som så att moderna motorer inte "anpassar" sig efter oktantalet. Utan det man kan märka av är att 98 oktan behöver högre värme/tryck för att självantändas än 95 (det är det oktantalet beskriver). Med det så blir andelen lokala misständingar (knackningar) som knacksensorerna registrerar färre med 98 än 95 = jämnare gång och en "upplevd" prestanda ökning då tändningen ej behöver ställas ned lika ofta. Med det kan man då tänka sig att - ahhhaa - om jag då kör med 100 okatn så borde det bli ännu bättre !?!?! Men motorerna är i regel mappade för ett område mellan 92 - 98 och då kan inte tändkurvan ändra sig mer om man drar i t.ex 100 oktan likväl som om man drar i 90 oktan. Enkelt beskrivet. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Jag kör sedan flera år tillbaka min 525i E34 på V-Power. Har provat 95, 98 och V-power och kollat vad bilen drar med de olika bränslena och fick fram att priset per mil blir ungefär samma eftersom min förbrukning sjunker lite grann till förmån för högre oktantal. Skillnaderna är inte stora men det gör att den verkliga prisskillnaden mellan bränslena känns för liten för att köpa ett sunkigare mer utspätt bränsle som 95 oktan. Min BMW förtjänar det bästa. :-) BMW 4 Life |
|
|
Hmm... Troligen kan man få lägre förbrukning med 98 oktan och V-Power även utan knacksensor som CTech hävdar. 95 oktan är ju lite utspädd med etanol (är det 5 eller 10% ?) vilket inte de andra är. Etanol har som bekant lite lägre energi-innehåll och det är därför etanolbilar brukar ha en högre förbrukning. 98 oktan och V-Power = ren bensin = högre energi-innehåll. Kör på vad som känns bäst. Jag kör vidare 540´n på 95 oktan då 98 oktan har stigit mer i pris jämfört med 95 på senare år. Jag tjänar liksom inget längre även om bilen skulle bli pyttelite snålare. Och den är snabb nog ändå. :) Volvo-turbon som jag också har körs dock på 98 oktan, turbomotorer är duktigare på att utnyttja skillnaden eftersom de är känsligare för spikningar. Inbillar jag mig i alla fall... ------ BMW CS #04839 |
|
|
Det är 5% etanol i 95-oktan. Prisskillnaden mellan 95 -> 98 är +30 öre, och 95 -> V-power är +80 öre. Det har inte varit någon förändring av den skilnaden sedan jag började jobba med att sälja drivmedel. Då bortser jag från de tillfällen jag sett att priset på pumpar varit fel. Jag har varit tvungen att åka runt och kolla konkurentpriser, och i vissa lägen får man passa på och handla billigt. Dessutom blir den procentuella skilnaden mindre, då priset på drivmedel ökar. 30 öre av 10 kr är 3% och 30 öre av 15 kr är 2%. |
|
|
Det finns otaliga trådar och diskussioner i ämnet här på forumet. Många skrönor och funderingar florerar, många gånger kan man få bra info hos t.ex svenska petroliuminstitutet och på liknande ställen. Det är ingen skillnad på energiinnehåll, kraft, renhet, smörjning eller liknande mellan t.ex 95 och 98 oktan vilket är en vanlig föreställning. Inget konstigt egentligen eftersom det är precis samma produkt i grunden. Däremot ger ökad oktanhalt större motståndskraft mot självantändning pga kompressionstryck (knackning), vilket gör att motorstyrningen kan ställa tändningen lite tidigare vilket ger lite ökad effektivitet på motorn, alternativt lite lägre förbrukning om man har samma körsätt/belastning, men det blir aldrig både och. Självklart måste motorn har knacksensorer och adaptiv motorstyrning osv för att detta skall fungera och anpassar sig omgående och kontinuerligt, annars ingen skillnad alls. Jag skulle tro att en E34 har en del av detta, iaf på senare modeller, men jag är inte säker. FP |
|
|
Har inte 95-oktanig bensin en högre etanolhalt än 98-oktanig bensin? Det trodde i alla fall jag men jag kan ha fel. I så fall borde 95-oktanig bensin även ha ett lägre energiinnehåll (vilket indikeras av den högre bränsleförbrukningen som folk som tankar E85 upplever, dock i mindre märkbar grad naturligtvis). Handlar troligen bara om skillnader på några procent mellan 95-98 oktan men ändå. Till detta kommer de vidare effekterna av att adaptiva tändningssystem kan ställa tändningen litet tightare med 98 oktan i tanken och därmed få litet bättre effektivitet som du säger Folke. Som sagt, jag kan ha fel i att jag trodde 95-oktanig bensin innehåller mer etanol än 98-oktanig bensin och därmed innehåller mindre energi. |
|
|
Det är endast 95-oktanig bensin som har etanol inblandad. den blandades i för att förbätra miljövärdena, samt att ta hand om kondensvatten som bonus. dvs k-sprit är till för de andra sorterna som inte är blandade med etanol. /kylarn |
|
|
Här i Växjö har jag noterat 50 öres skillnad mellan 95 och 98. Kan kolla igen. Klart 95 oktanig har lägre energiinnehåll än 98 eftersom den är utspädd med 5% etanol!? Å andra sidan, whetever? Vi är bara amatörer som spekulerar precis som folke påpekat. ;) ------ BMW CS #04839 |
|
|
folke. E34 med M50 har inte knacksensor, M50 med vanos vet jag inte. E34 M60 har knacksensor. ------ BMW CS #04839 |
|
|
E34 M50 knacksensorer (från 09/92) Länk [14] mvh/ Anders |
|
|
Edit: Gäller M50 Med Vanos. mvh/ Anders |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Roebert : Däremot är jag nyfiken över varför 98 oktan skulle smörja motorn bättre än 95 oktan? Har du någon referens till detta eller en spekulation kring varför det kan vara så? |
| Nej jag har inte någon källa eller hänvisning till.Det är sånt som jag har snappat upp i olika samtal om detta ämne,Dock inte här,det ligger förmodligen inget i det | |
|
Davve: Energiinnehållet i ren etanol är runt 30-35% lägre än för bensin, visst. Å andra sidan har etanol högre oktanhalt, runt 103. Huruvida man kan kalkylera fram skillnaden i energiinnehåll av 5%-ig inblandning av etanol i bensin är frågan. Om den sedan märks rent praktiskt som ett bränsle med lägre energi är nog rätt tveksamt. "Dagsformen" för bränslet uppvisar förmodligen större variationer, lite rester av 98 i slangen från tidigare tankning, d:o från tankbilen osv, liksom dagsformen på bilmotorn, temperatur, luftfuktighet osv. FP |
|
|
Jag häller aldrig i 95 oktan i min 540 igen, på "billiga mackar är 95 oktanen så utspädd att det kan förstöra tankmätaren på e39, fick den förklaringen här på forumet iallafall, så nu med ny tankmätare blir det inte en droppe 95 till. |
|
|
Det där får du gärna utveckla, det måste väl ändå vara nåt slags missförstånd eller? Hur och med vad skulle bränslet vara utspätt menar du, och vad skulle förstöras i tanken? Skillnaden mellan 95 och 98 (5% etanol) är helt betydelselös vad gäller materialpåverkan. Om inte så skulle problemen upptäckts långt tidigare, man har ju använt K-sprit i bilar långt innan 95 inkl 5% etanol "uppfanns", och det innebär ju i princip samma sak. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.