AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.934

Köpråd 523i Touring E60 / E61

Sida 1 av 2
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hej!

Går och lurar på att köpa en 523 som jag verkar kunna få till ett bra pris.
Det är en -06a tillverkad i juli så det bör väl inte vara några barnsjukdomar på den.
Någon som äger en sådan eller har ägt och har lite tips om vad man skall tänka på?
Den har skinnklädsel och drag och har gått 12200mil pendlarmil. Tror att det är komfortpaket också (f.d tjänstebil) Pris c:a 160.000. Har sökt här på forumet men har bara hittat ett par trådar. Vill gärna ha lite mer och färskare info om just 523-modellen.
Jag har inte behov av en gigantisk motor men är lite orolig att den ändå känns lite för klen då jag tidigare mest haft turbobilar eller diesel som ju har lite mer vrid.
Några bra synpunkter angåend både detta och tips på fel?
Är i behov av större bil än min nuvarande 320d och hade helst velat ha en diesel men priset på den här lockar ju en del.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kanske läge att ta bilen på en ordentlig runda själv
Tycker iofs att man ibland skulle vilja ha lite större motor sen är det många här som inte skulle köpa utan komfortstolar men det är som baken med det.
Hoppas att du själv kommer fram till vad du tycker om motorstorleken för om det kan jag inte hjälpa dig.
Det är som sagt en smak sak.
Jag skulle inte tveka på att byta upp mig till E 61 men är rätt jävig och får förmodligen inte rösta i detta val.

Ha de T
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nu kanske jag kommer med lite orelevanta grejor i sammanhanget, men farsan har en 523i-07:a och den upplevs av honom som minst lika "pigg" som hans fd 523i-97:a och den är ju inte långsam eller seg utan räknades som när den kom som "ganska lagom" i effekthänseende och inte många tyckte att den var slö då..
I alla fall.

Nu är det ju så att han har ju 190hk varianten i sin E60(facelift) så den har ju lite mera effekt än en 06:a m.a.o...
Kan kanske uppleves lite för seg om man t.ex jämför med en 525 E60 för just den varianten på motor(177hk förmodar jag att den du är intresserad av har)..
Den har ju en ansenlig vikt också, vilket naturligtvis känns extra mycket om motorn inte är "ganska stor"..

Men nog är priset hyfsat lockande måste jag säga..

Vad gäller fel så har iaf farsan inte haft några fel utan det han har hunnit göra är ett par uppgraderingar av motorstyrningen på uppmaning av BMW, dvs han kände inte av några felsymptom utan han blev bara ombedd att "komma förbi" och göra detta..

Mvh Janne.
Co
128
CoolWool
523iA Touring -05
325i Cab -86
325ia sedan -01
pew
Jag har precis köpt en 523ia T -05.
Den har bla komfortstolarna och eluppvärmd ratt :-)
Den är ju ingen raket och jag hade tidigare en 523 -97:a som jag upplevde piggare. Dock var det manuell.
Nu räcker draget till för min del och det är viktigare att kunna åka fort tyst och bekvämt. Det funkar klockrent!
Kan verkligen reka komfortstolarna och jag provade 2 andra bilar med sportstolar. De saknade även pdc och det är överlägset med både visuell och auditiv visning av hinder.

Lycka till med ditt inköp
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Det låter som motorn bör räcka till. Hittade lite mer trådar i går kväll på forumet där många tyckte att motorn var ok/tillräcklig.
Tyvärr kan jag inte titta på/provköra bilen förrän om en vecka och senast dagen efter måste jag bestämma mig. Det är en tjänstebil på jobbet som säljs till anställda så eventuellt kan det bli budgivning (Den fanns på jobbet förra veckan men jag hade tyvärr semester och kunde inte titta på den då).
Har försökt hitta en 523:a i närheten för att provköra men de verkar inte vara de vanligaste bilarna. Ska leta lite till.

Tror det är komfortpaket (ingår komfortstolar i det?) Hur ser man om det är komfortstolar?
Det är inte sportstolar vad jag minns från att ha sett den tidigare. Safirsvart metallick (ser mer grå ut tycker jag) och ljusbrunt skinn.
Bilen servas och besiktigas denna vecka.
Kollade upp försäkringen och den visade sig vara dyrare än för en 525:a av samma årsmodell både diesel och bensin. Vad kan det bero på?

Co
128
CoolWool
523iA Touring -05
325i Cab -86
325ia sedan -01
Ang komfort pkt så är jag ganska säker på att komfortstolarna inte ingår. De är ett dyrt tillägg när man beställer bilen.
Sa till frugan igår, hur ska man kunna köpa en bil utan dessa stolar sen?

Var det en automat eller manuell?
Jag provade som sagt 2 525:or (manuella) och tyckte inte att det var överdrivet mer drag. Sedan har man väl kommit upp i den åldern då det inte är lika roligt att varva till rött vid varje växling :-) (bara ibland)
Motorn går silkeslent och drar helt ok.
Jag har även haft en 540 iat tidigare och det går ju inte att jämföra med.
Dock blir man ju gladare nu när man slipper tanka på vägen ner till Skåne (50 mil...)
Ang försäkring vet jag inte, har "bmw prova på försäkring nästan gratis" i 6 månader men det är inte mkt dyrare att försäkra denna än den v70 jag hade innan.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Det är en manuell låda. (177hk)
Hittar ingen likadan bil inom 5 mils radie från där jag bor, ser ut att få vänta till på måndag. Finns en 525a som jag kanske får ta och prova. Har bara kört en 520 -03 (E60)innan som en kompis hade men det var 5 år sen.
Tror nog 177hk skall räcka. Kraften behövs väl mest vid omkörningar med fullast på väg upp till fjällen.
Väghållning och körkänsla är viktigast. Ska var roligt att köra bil men behöver inte gå som en raket även om det kan va roligt nån gång ibland.

Verkar inte som det finns några större fel man måste se upp med?
Var dyker rosten upp först?
Bilen har nog gått mycket på saltade vägar.
Lästa nånstans om ventiltick p.ga. ventillyftarna, var dyrt att åtgärda. Någon som vet nåt mer?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Komfortstolar köps separat, ett tillägg på runt 15.000 om man redan beställt Comfortpaketet.

Med Comfortpaketet får du det mest väsentliga: PDC, bättre AC och Xenonljus. Läder ingår också men huruvida det är väsentligt eller inte är ju en smakfråga...

----
BMW CS #6212
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Sportstolarna är rena skiten, jag vet jag har dom i bilen, funderar på att köpa en eftermarknadskudde för nacken som heter Nippur. Så jag rekomenderar komfortstolarna även om jag aldrig provat dom. Dock skulle jag inte vilja påstå att en 523 "räcker till", men det är ju min högst personliga åsikt.
Min far hade en 523i Touring -06 och jag har själv kört den relativt mycket, ungefär 2000 mil. Jag tycker att det är en mycket trevlig bil, motorn upplevdes i alla fall av mig som fullt tillräcklig och jag hade själv inte betalat några större summor extra för att få en 525i. Bilen behövde under tre år och 11000 mil aldrig in på någon annan service än intervallservicen.

Nu har min far bytt ner sig till en 520i Touring -09, han var ursprungligen ute efter en 520d eller 523i men handlaren hade ett supererbjudande på 520i. I efterhand saknar i alla fall jag ljudet från sexan något otroligt när jag lånar bilen, men för övrigt fungerar 520i med den lilla fyran utmärkt.

Har du en diesel nu kommer du troligtvis tycka att bilen är lite klen eller seg när du ska dra på, men om allt är som det ska med bilen så får du en bil med otroligt mycket bättre komfort än den du har idag och då tänker man inte på oväsentligheter som vridmoment etc.

Angående vilka paket som behövs kan jag jämföra 523:an som endast hade Advantagepaketet med 520:an som har Advantage- och Comfortpaketet. Comfortpaketet tillför mycket i förhållande till vad du behöver betala i merkostnad på en begagnad bil med paketet jämfört med en bil som saknar paketet. Xenonstrålkastarna är mycket bättre än de vanliga strålkastarna och PDC underlättar en hel del i alla möjliga situationer.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hittade en 525:a -05/05 för 173tkr.
www.blocket.se/uppsala/BMW_525_i_Touring__Skinnkladsel_Xenon_PDC__22516153.htm?ca=16&w=3

Borde väl vara prutbart till 160' eftersom annonsen varit ute ett par månader? Det är väl 218hk. inget drag dock men garanti är ju värt en del också. Lägre försäkring också!
Har gått lite längre men 160 för 523an kanske inte är ett så fantastiskt pris ändå.

ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Cheva C20 Custom Camper -70
Jodå, det är en 218-hästare. Har kollat på Transportstyrelsen.

/Maxax
Sv
20
Svezon
525iA Touring -05
528iA Touring -98
Hej.
Har själv en 525 -05 med 218hk.
218hk motorn kom nån gång under sent-05, så det är ingen garanti för att det är nya motorn i, bara för att det är en -05, i samma veva kom den nya 6växlade automatlådan. Kan va bra att veta om du kollar på nån mer -05:a

Själv har jag de vanliga skinnstolarna (dakota läder) och de tycker jag personligen är bättre än sportstolarna då jag är rätt bred över axlarna. Hade ju helst haft komfortstolarna men men...

Tycker absolut att du ska försöka få tag i en med adv och komfortpkt på. Pdc:n med ljud och bild är grym när det är trångt. Även bensinvärmaren är skön att ha, som ingår i den utökade kliman.

Som alltid är det ju ett plus med mycket utrustning den dagen man ska byta bil om inte annat.

Lycka till med bilköpet.

Livet är för kort för att ha tråkigt!
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Jo då det var en 218hk motor.
Tack för alla råd. Väntar spänt på att få se 523:an på måndag. Är det komfortstolar så är det nog ingen tvekan om att slå till.
Varför är alla så missnöjda med sportstolarna i E60.
Har sportstolar i min E46 och tycker de är grymt sköna och man tycker väl att en nyare och modell borde ha förbättrats?
Ingår utökad klimat (och bensinvärmare) i komfortpaketet? Det vore ju guld!
Blir man missnöjd med 177 hästarn borde man väl kunna få igen pengarna och kanske lite till eller vad tror ni?
Bud på bilen skall vara inne senast 7:e september nu(isället för den 1:a) så tid finns ju att kolla på den bättre nu.

Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har sportstolar i min och det är inget fel på dessa. Komfortstolarna är ju i en annan klass men sportstolarna funkar alldelse utmärkt för mig ( och även min hustru som är betydligt mindre än mig. ( jag har dock kompletterat med nackkuddar, för nackskydden, liksom på standard är tämligen urusla )
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Farsan har sportstolarna i sin E60 och han är nöjd med dessa..
Inga problem med vare sig rygg eller annat.
Morsan är reumatiker och har inte heller några besvär som blir värre med dessa stolar.. hon tycker m.a.o. också att sportstolarna är bra.

Men det har klagats "ganska friskt" på dessa stolar av skilda anledningar...
Iaf i detta forum.

Mvh Janne.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Nackstödet på sportstolen och även standardstolen (som troligen är ännu mer oskön pga brist på sidostöd och inställningar) verkar vara helt felkonstruerat. Jag sitter bättre i vilken bil som helst nästan. Det finns ett eftermarknadsstöd för nacken som jag inte har provat, men funderar på att köpa innan jag förstör ryggen. Dessutom finns det en överhängande risk för whiplash skador.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

coldhex:
Vilka mått har du på kroppen? :)

Mvh Janne.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Ja, låt se, med tanke på att jag sitter skönt i de flesta andra bilar så antar jag att mina mått är hyfsat normala. vad har du själv för mått eftersom E60 ökända sportstolar verkar passa dig som handen i handsken :-)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...
Jag har inte kört denna E60 speciellt mycket så just jag ska väl inte säga så mycket om detta, men dom småturerna jag gjort har inte gjort ont någonstans, varken i rygg eller nacke, men småturer är ju naturligtvis ingen direkt erfarenhet att tala om när det gäller stolarnas kvalitét eller komfort..
Btw>>>182cm, ca 100kg, 44 i skostorlek ;)

Men som du ser så pratar jag om mina föräldrars erfarenheter och farsan har normallängd o vikt och morsan något mindre vikt o längd :)

Mvh Janne.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Oj, det var ett hett ämne det här med stolarna.
Ska bli riktigt intressant att se vilka stolar det är på måndag.

Det största problemet för mig brukar vara stöd för låren, därför brukar sportstolar med utdragbar sittdyna vara sköna och jag är inte överdrivet lång,183cm.

Är inte någon form av wiplashskydd nästan standard på moderna bilar idag?! Borde ju vara det på en så dyr bil som BMW.
Har inget i E46:an men det går ju att höja och vinkla fram nackstödet bra på den.

Ingen som vet var man ska leta efter rost? Insidan/ nedkant på dörrar och baklucka som vanligt?
Läste om hög oljeförbrukning på en del 523:or, någon mer som har haft problem med det?

Svezon: Är det verkligen bensinvärmare när man har utökad klimatanl. eller menar du restvärme?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.