|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sådär ja. Då har man fått bärga bilen... Hörde ett slamrande smattrande läte från motorn innan idag men det upphörde. Fortsatte hemåt från Nyköping till Älmhult ca 40 mil. Kom ca 4 km... Fick svänga av vid nyköpingsbro. Helt plötsligt slutade mitt styrservo fungera vid en omkörning på E4an. Stannade på macken och det rök från motorn. Öppnade upp o kollade. Remmen från vattenpumpen har snott in sig i fläkten, samt förmodligen slagit av något som rör servot, för det var olja i främre delen av motorutrymmet. Suck... Fick bärgare till proauto (BMW) i Nyköping o där ska den bli reparerad. Satte oss i en hyrbil, för vi måste ju hem... Sen blir det 40 mil tillbaks till Nyköping när bilen är lagad... Suck... Kan ju vägen nu iaf... Nu har jag mellanlandat i Linköping hos ett par vänner, snart beger vi oss söderut igen. Sympatier önskas ! Gärna ungefärlig kostnad om någon vet? Det borde gå på min Blocket begagnat garanti väl ? Bmw 530 iA M-touring -02, precis 14000 mil. Jaja... | |
|
Du har min fulla sympati, djup och odelad. Jag har igen aning om vad det kan kosta, men olja....... helt billigt kanske det inte blir. Fortsättning lär väl följa men som sagt, för ikväll har du min sympatier. /Fredrik |
|
|
Shit va trist att läsa. Hoppas det löser sig på bästa möjliga sätt. |
|
| Nu är man hemma i småland igen iaf. Får ta och ringa några samtal under morgondagen... Återkommer. | |
| Vi ser fram emot fortsättningen, Lycka till | |
|
Hej, du har även min sympati... Alla som kör e39 och som inte har bytt sina remmar borde göra detta. Gummit åldras och till slut blir det haveri. Blocket garantin borde gälla tycker jag... Vad är den annars bra för? En liten rekommendation: Byt vattenpump, spännrullar och termostathus i samband med remmarna. När jag bytte min remmar så hade bilen rullat 11000 mil (vilket stämmer) och 300 mil efteråt så gick lagren i pumpen pga av det ökade trycket med den nya remmen. Pumpen var ok vid rembytet! Ang. byte av termostathus så kan detta ha tagit skada vid haveriet. Lycka till! //H |
|
|
Läste här och tror att det finns hopp för dig: Länk Berätta för verkstaden att du har begagnatförsäkringen och be dem att ta kontakt med försäkringsbolaget. //H |
|
|
Tack för omtanken alla ! För övrigt går bilen som en klocka, så det blev en liten chock det här. Bilen är helt riktig gällande miltalet. Det är kontrollerat dubbelt av mig. Läste även jag på blockets garantivillkor innan, det verkar som om det ska gå att få det på försäkringen ! Ska höra mig för om vad som gått sönder först. Men man kanske ska trycka på att de borde byta de andra delarna med. Dessutom är det ju hydralolja överallt, det borde ju inte vara för nyttigt. Det tråkiga i detta är att det alltid händer en sån här sak för mig när det INTE passar sig. Om en månad ska man börja plugga igen för första gången på 10 år... Med allt vad den ekonomin tillåter... Här har man börjat tänka lite ekonomiskt så kommer en sån här smäll. Slår aldrig fel för mig iaf... :) Jaja, jag får iaf köra BMW som student. Återkommer. |
|
|
Är du verkligen säker på att det är olja då? Det låter ju som lagret i vattenpumpen gått så remmen har hoppat av, då brukar det ju spruta ut endel vatten/glykol över motorn i framkant med en hel del rök som resultat. Om nu remmen hoppat av efter lagerhaveri i pumpen (som är väldigt vanligt) så är det ju inte så konstigt att servon försvann då det är samma rem som driver den. |
|
|
ja hade en blocket beg försäkring förrut när ja hde köpt en audi, som pajjade lite här och där efter 3 månader det va 4'a separata fel som dem skulle laga och det skulle dem ha 12 tusen i självrisk för för dem tar 3000 per skada haha, vilka skojjare, lider verkligen med dej. |
|
|
För några år sedan när jag hade en 540iAT -00 (12500 mil vid tillfället) så small det plösligt till och styrservo försvann och en massa varninglampor började lysa. Körde bara i ca. 40-50 km/h så det var bara att rulla in bilen på en närliggande parkering. Bärgade den till BMW och det som hänt var att vattenpumpen skurit, någon rem hade trasslat till sig och även dragit sönder något annat, kan ha varit något till servon? Lite annat hade också gått sönder. Den räkningen hamnade på drygt 11.000kr och det var med 10% BMWCS-rabatt. ___ //Ulf |
|
| Usch... Det var inga roliga sista inlägg... Nu ska jag ta och ringa lite samtal ! | |
|
Sådär. Det verkar bli en rätt bra lösning ändå Det var bara vattenpumpen, rem och remskiva samt spännrullar som behövde bytas. Vet inte min kostnad, men det kommer att gå på Blockets beg försäkring. :) Klar på onsdag eller så. Gött ! Uppdaterar er fortlöpande :) |
|
|
Hej, OBS, byt båda remmarna! Och när de ändå har tömt systemet på vatten, byt även termostathuset (kostar 150:-). |
|
| Tycke de sa att de skulle göra så. | |
|
En bekant med en 328 fick vattenpumpshaveri kring 12.000mil. verkar inte helt ovanligt att den pajar helt så att remmen hoppar av. trist när det händer så långt hemifrån ! Min passerade 14k mil idag... Men jag tänker inte byta i förbyggande syfte, en bekant har kört 25k mil utan att byta och hans pump är dessutom i plast. Så det gäller att ha tur så håller den. |
|
|
Sådär ja ! Då har man hämtat bilen. Svärfar körde halva vägen, sen tog han med sig hyrbilen upp till Nyköping. Sjysst. Notan för det här kalaset blev 2775:- i självrisk + 25% av hyrbilskostnaden och 700:- i extra bensinkostnad. Utan försäkringar hade det blivit ca 7000:- Tack för stödet :) ! |
|
|
Va med om precis samma för 2 veckorsen... I nyköpingsbro, vattenpump och multirem... slutade på 6000:- med alla bärgningar osv.. |
|
| Det är alltså något med Nyköpingsbro som BMW:ar inte gillar... hmm... | |
| Det kunde varit värre,, du kunde stått utan garanti också. Bättre att det hände nu än senare. Klen tröst kanske men ändå=) | |
|
Va hemskt och höra såna här saker :( Tur att det gick på försäkringen till slut iaf. Börjar man bli lite nojig över det där, ska byta remmar + viscokoppling nu i dagarna, undrar om man inte ska ta vattenpumpen också?? Bilen har ju bara gått 8800mil,så det känns sådär att behöva byta den redan nu... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.