AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.528

Nån som vet nåt om den här M5 E39?

Sida 1 av 2
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Nån som vet något om den här kärran?

Länk
Lasse Karlsson
Detta är intressant! Massor av delar bytta, som tas upp i annonsen. Meningen är nog att detta ska ses som positivt, men är är det så? Jag tänker: varför så mycket bytt? Körstil, omvårdnad osv? Jag skulle inte köpa denna! Sen är ju 168 papp för en 00:a med dessa mil, alldeles för mycket!

HA DET!

modolasse
"Sen är ju 168 papp för en 00:a med dessa mil, alldeles för mycket!"

Notera att det är 02ans utrustning, kanske det han vill ha betalt för ;)

/Martin
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jämför med dennaLänk

Frasse
Frassemannen: den annonsen är fejk
BoMoW: Hur vet du att det är en fejkannons?
Annonsbilden är stulen. Det är sådana entusiaster som Frassemannen som vill ha ned priserna på detta briljanta och mycket diskreta sätt.

BMW CS #1812

go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Så tänkte iosf jag också, dvs "varför är så mycket bytt".
Men sen tänkte jag att "precis så gjorde ju jag med min förra M5 också", och därför är det väl kanske inte så konstigt? Eller?

---------------------
*Ny bytta vanos och luftmassemätare
Varför inte? Kanske inte hela VANOS, men service av o-ringar och koll av lödningar verkar väl rimligt? Och LMM? Javisst, det gjorde jag med.

*Ny bytt koppling.
Efter 14kmil? Jo, det kan säkert ske utan att man har misshandlat bilen för mycket? Eller?

*Ny Styrservo 2008-10
Kanske konstigt? Är styrservot en svag grej?

*Ny temp givare 2008-10
Jo, helt normalt.

*Nya bussningar bak.
Absolut.

*Nya kamaxelgivare 2009-05
Jajjamän. Inget konstigt alls.

*Nytt batteri 2009-06
Jo, sånt kan väl behövas.

*Ny bränslepump 2009-06
Absolut nödvändigt.
---------------------

Och mer än så var det väl inte?
Var det verkligen så konstiga grejor?

Synpunkter? Åsikter?
Koppling har ju behövts bytas innan 1000mil på M5 E39, 14000mil är duktigt jobbat.

Stephan
GE: Polarn ringde på bilen
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Vem har påstått att jag vill ha ner priserna på sådana bilar?
Visst...det kan hända att annonsen är fejk men det går faktiskt att hitta välskötta bilar av denna typen för dom pengarna.
BoMoW...vad sa din polare som ringde på bilen....hade varit skoj att höra om killen sa samma till honom som till mig.

Frasse
goesta: skar motorn i din förra M5:a?
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Hehehe, nä, motorn skar verkligen inte, trots att jag är en sååå hängiven Biltema-olje-användare :-) Motorn var i kanonskick, och gick finfint.

Men däremot så blev jag påkörd av en klantskalle. Kraftigt påkörd. Påkörd så ini h-vete :-/ Verkligen synd på en så fin bil :-( Nästan så att man vill gråta...
Ajdå! Hoppas att du klarade dig från några skador personligen. Det är en klyscha men bilar går att ersätta det är lite svårare att ersätta trasiga kroppsdelar.

Klantskallen kanske tyckte att din bil var alltför fin för att köras med Biltemas motorolja:)
gO
1.407
gOry
335i Touring
biltema olja i en m5 du måste skoja?
Varför skulle inte biltemas 5w50 funka i en m5:a? Inget fel på den oljan. Kör man inte som ett svin så tror iaf inte JAG att det man behöver en så tjock olja som 10w60.
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
5w-50 från Biltema är kanon.
Men vill man bli fattig avsiktligt så är ju Castrol ett bra val förstås :-)
Hur lyder floskeln nu igen..."It's more than just oil - it's liquid engineering"...hahaha, vilken marknadsföringsbullshit...
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
äh, förlåt mig. Castrol är såklart kanonbra. Men jag har iaf inga negativa erfarenheter av Biltemas 5w-50-olja. Inte efter +8000mil, så jag rekommenderar den varmt.

Inga personskador, tack och lov! Alla klarade sig bra. Nä, med personskador hade det varit riktigt tråkigt, det är då sant.

Och nu måste jag alltså hitta en annan bil. Kanske ska jag kika efter nåt annat än en M5? Men vad, isåfall? Vad kan ersätta en E39 M5? Jag kommer inte på nåt, när alla aspekter vägs in...förslag nån?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag tvivlar inte på att biltemas olja kan funka bra i en svenson körd m5, men efter som biltema klingar dåligt i mångas öron så blir de nog problem vid försäljning av bilen när du endast har biltema kvitton. Vad mer snålar man in på när man köper biltema?

Jag tippar hellre i castrol och får en mer lätt såld bil.
Ett oljetest som är rätt intressant: Länk
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
...OM jag hade haft för avsikt att nån gång sälja bilen så KANSKE jag hade övervägt att använda en hypad olja (läs: Castrol)...men jag tänker faktiskt aldrig göra det :-) Jag vette fasicken vad jag istället skulle köpa. Och inga tips får jag heller, tycks det :-)
Nå, ödet gjorde tydligen jobbet åt mig istället: om man inte kan sälja bilen, så kan man tydligen få den mosad av nån halv-sömnig mot-trafikant...
Men som sagt: jag hade planer på att aldrig göra mig av med bilen. Åtminstone inte för 30000 mil...

Just det - "Svensson-körd", jajamän.
Men du som använder Castrol...tycker du att du kan köra "mer aggressivt", snabbare, mer som de >>stora<< racer-pojkarna? Eller vad försöker du säga?
Du drar kanske alltid fullt på alla växlar, och bromsar inte för nån? Det var kanske DU som krockade mig, helt enkelt? :-) För den killen körde iaf som om huvudet vilade i bagaget...
Och menar du på fullt allvar att du tror att oljan skulle avgöra vilken körstil man kan använda?

goesta,

kanske detta är ett alternativ till M5?

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.