AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.866

Larm eller inte på en Cab?

Sida 1 av 2
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
BMW glömde sätta i larmet på min nya bil och nu kan jag inte bestämma mig för om jag ska eftermontera eller inte.

För: Bra om man står nercabbad i en stad och går ifrån bilen.
Mot: Inte så kul om ett löv eller nåt blåser in och sätter igång larmet.

Skulle ni satt i larm?

(Ps. Det blev 333 lyckliga mil i den nya cabben, dom flesta med taket nere.)

Min nya BMW Cabriolet:
Länk
To
19
Tobbo
520d - 13
Är larmet så känsligt att det går av om det blåser in löv i bilen?

Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jag tror det men har ingen egen erfarenhet. Bara hört det.

Min nya BMW Cabriolet:
Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag hade velat ha larm, just för att kunna slappna av lite mer ifall jag har parkerat nercabbat. Är man rädd för löv nån dag kan man väl låsa bilen med nyckeln bara.

______

Foto Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag skulle satt dit larmet alla gånger.

Jag tror inte att det är så pass känsligt att det skulle larma för löv, min har inte gjort det i alla fall.

Fördelen med ett larm, oavsett om man lämnar den öppen eller inte, är ju att det just finns ett larm och det kanske avskräcker nån klåfingrad själ från just din bil.

Vet inte riktigt hur f-bolagen resonerar huruvida bilen är låst om man lämnar den med cabben nere och fönsterna öppna. Frågade en gång men fick inget vettigt svar. Men jag kör enligt principen att bilen är låst när dörrarna är låsta och fönstrena uppe.

Sen får väl tiden utvisa om det stämmer, men lämnar man inget löst liggandes framme borde ingen bli frestad. Det kan vara bra att kolla att även handskfacket låser när man låser bilen. Min gör det i alla fall. Vet inte om det är så på alla cabbar men har inte kunnat se att detta skulle vara nåt tillval på min.

Niklas

Fransosen
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jodå, handskfacket låser sig. Så hittills står det 2-0 till larmet. Jag är kontrollmänniska så det lutar nog åt larm. Det som fick mig att tveka först var att min BMW-handlare sade att det är många som struntar i larm nuförtiden efter som man ändå har stöldskyddet som gör bilen svår att stjäla och att ändå ingen bryr sig om en bil tjuter.

Min nya BMW Cabriolet:
Länk
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har larm med kupe-sensor på min cab och det känns skönt att snabbt kunna parkera kort stund med cab nere med rotorna uppe och vindskyddet i.
Min bil har "tjuvlarmat" en gång parkerad nercabbat - vet inte om det var en fågel eller vad det kan ha varit. Jag har också råkat lösa ut larmet själv då jag parkerat med rutorna nere och glömde att jag låst/larmat. Jag sträckte mig in i bilen och då tjöt larmet igång...

Larm brukar ge rabatt på försäkringen så lite "återbäring" på monteringskostnaden brukar det bli.

Jag bryr mig om ett larm tjuter och hoppas flera gör det. Var det vanligare förr då folk var ovana vid larm så folk klant-utlöste larm?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Tack för åsikterna. Verkar som fördelarna överväger.

Min nya BMW Cabriolet:
Länk
Utan tvekan, LARM!

///Micke
Min cabrio Länk
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Alla bilar sålda i EU efter 1995 har ju immobilizer som standard, larmet skyddar bara det du ev. har med dig i bilen.

Är du rädd att bli av med hela bilen - larmet tillför inget, vill du skydda dina lösa prylar i bilen - sätt i ett larm,

Det finns eftermarknadslarm där man kan koppla ur kupesensorerna t.ex. Cobra som jag har i min E30C (kanske BMW org också, tror det finns ngn knapp i min E46??) om man är rädd för falsklarm. Men det är ju inte så hett med eftermonterat larm i en ny bil.
Evol-79
Sahlback:

Din bil var sjukt snygg. Helt perfekta färgval enligt min smak =)

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Defas larm har också "hundknapp" (tror den beskrevs så i min bruksanvisning) så man temporärt kan koppla ut kupesensorn menaktivera övriga delar av larmet. T ex om man lämnar hunden i bilen en kort stund så är det ju bra men sen får man ju inte lämna hunden i bilen hursomhelst men det vet ju alla hundägare redan.

Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Det är ju när man har nercabbat som man behöver rörelsedetektorn så man får väl ta det onda med det goda ifall något löv skulle blåsa ner.
Jag vet inte vilket larm det handlar om men det är ju BMW som själva eftermonterar.

Evol-79: Vi har tydligen samma smak. :)

Min nya BMW Cabriolet:
Länk
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Har haft min cab nu i 3 år och parkerar den ofta och gärna med cabben nere och fönstrena uppe och under den tiden har den mig veterligen aldrig larmat pga löv eller annat som trillat ner i bilen.

Det beror säkert på var du parkerar, välj bort under ett träd mao :-) men det är nog inga problem.

Jag har den ofta ståendes hemma på uppfarten öppen och där finns det träd men som sagt den har aldrig larmat där.

Och det är väl mest på hösten som löven far i kring och då ställer i vart fall jag av bilen = inget problem med löven :-)

Nej, skaffa som sagt var ett larm eftersom det är ett litet pyssel att hålla på med taket varje gång du stannar för en kort stund. Det är ju det som är en del av charmen med en cab, att just bara kunna "hoppa" in och fräsa iväg. Och det försvinner ju om man först måste cabba ner....

Niklas

Fransosen
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
sahlback så länge du inte parkerar under en palm vid miami beach när du är ute och glider och råkar få en kokosnöt i baksätet är det inga problem.

mackan 323ti varför skall man låsa huset det skyddar ju bara grejerna i huset,
du kan kan ju ändå tjäla huset. hmm

skulle jag sno en cab eller annan bil skulle jag nog bli lite rädd om det börjar ljuda....

hundknapp det var det bästa, vi som åker cab och har hund med oss behöver inget larm alls, det är hårda pojkar med hårda hundar inga knähundar ,heheh
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jag är ju ofta vid kusten så om nån himla mås försöker parkera i bilen så lär den väl dra illa kvickt. Det kunde blivit nåt att lägga ut på youtube.

Känns som det är dax att ringa min mycket trevliga BMW-handlare och fixa det återstående. larm, M-sportratten, drag och motorvärmare.

Tack för alla åsikter. Larmet vann stort! :)

Min nya BMW Cabriolet:
Länk
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Vi väntar på youtubefilmen :-D

Niklas

Fransosen
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
TIll Korak: Hundknappen finns ju för att t ex DEFA-larmet itne är unikt för cabrio - du kan mycket väl ha kupe-sensor i en täckt bil också, t ex om du vill parkera med rutorna nere eller vara extra säker även med stängda rutor. Så hundknappen är ju inte unik för cab-larm eftersom larm inte är cab-unika utan universal för alla karosstyper.

Ingår glaskrosssensor (mikrofon) också i larmen? Om inte så komplettera med det också så är du extra säker. Finns till Defa och BMW orginal-larm och säkert till flera märken också.

Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Det ska tydligen gå att beställa orginallarmet nu till min bil. Låter som en bra idé. ca 6 timmar monteringstid för BMW. Surt för dom men jag beställde ju bilen med det. Inget att tveka på va?

Min nya BMW Cabriolet:
Länk
Antar att BMW står för kalaset?

///Micke
Min cabrio Länk
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Japp, jag betalar vad jag skulle gjort från början, tror det var 4800. Blir väl en förlustaffär för dom men det vinner dom nog tillbaka på god kredit genom en mycket nöjd kund.

Fick förresten på El-draget, M-sportratten och motorvärmare igår så nu börjar bilen bli färdig. :)

Min nya BMW Cabriolet:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.